Toon posts:

Een praktisch Psychologie Boek

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor iemand opzoek naar een praktisch psychologieboek over de alledaagse psychologie van de mens. Natuurlijk zijn zij en ik al opzoek geweest maar de boeken die we vonden waren of (veel) te theoretisch of juist specifiek voor bepaalde doelgroepen (de vrouw, de adolescentie etc) of te veel een leerboek. Daarom hoop ik dat jullie mij (en haar) uit de brand kunnen helpen.

We zijn gewoon opzoek naar een boek dat een groot aantal alledaagse psychologische theorieen kort uit een zet, bespreekt en toelicht uit het alledaags leven. Dat wil zeggen, bijv (ik ken al die namen niet).

1. Als iets goed gaat ligt dat meestal aan jezelf, gaat iets mis dat ligt de schuld meestal buiten jezelf (bijv: een ander). Denk aan voetbal-coaches: Als ze winnen ' we hebben gewoon goed gespeeld vandaag ' en als ze verliezen ' de scheidsrechter floot veel te vaak verkeerd'. (of bij een tentamen: ik had dan ook goed geleerd. Als je onvoldoende haalt: het was dan ook een moeilijk tentamen)

2. In bepaalde gesprekken (bijv: een debat) willen mensen vaak alleen horen wat hun eigen reeds bestaande ideeen bevestigt.

3. Liefde maakt blind. Als je verliefd bent zie je vaak alleen de leuke kanten van iemand en negeer je de negatieve kanten - die kom je pas te zien als de verliefdheid weer over is.

4. Maak het product goedkoop en de onderdelen heel duur: Weinig mensen kunnen de verleiding weerstaan om een elektrische tandenborstel te kopen voor 30 euro. Als ze die eenmaal in huis hebben en aan het gebruik zijn gewend geven ze er minder om dat ze 5 euro per plastisch borsteltje moeten komen (gilette-idee). Of standaard-encyclopedia-verhaal: Totaal kost het hele plaatje dik 2000 euro wat niemand zou willen betalen. Maak ze daarentegen 40 euro per stuk uit een reeks van 50 en mensen zijn al veel sneller bereidt om ze stuk voor stuk aan te schaffen tot die compleet is.

5. Als mensen weten hoelang ze voor een stoplicht moeten wachten en dat nog maar kort is zijn mensen eerder geneigd die 10 seconden nog even te wachten als ze weten dat die daarna op groen springt, dan als ze totaal geen besef hebben wanneer die op groen zal gaan springen.

6. Plak een (fake) camera aan de muur. Mensen zullen dat sneller zelf-disciplinerend zijn omdat ze denken dat ze in de gaten worden gehouden. (Bentham etc)

etc. Dus gewoon ' everyday psychology ' maar dan wel met een korte bespreking van de wetenschappelijke theorie en onderbouwing, en dan vooral met toelichtingen uit het alledaagse leven. Dat niet te uitgebreid maar gewoon bijv 4 pagina's per theorie en niet hele hoofdstukken.

Wie kent er toevallig zo'n (leuk) boek? _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 09:42 ]

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 22:16
Hoi,
Ooit op een blauwe maandag heb ik besloten een thuiscursus praktische psychologie van het NTI te volgen. Van de cursus kwam uiteindelijk niks terecht wat betreft het volgen van het lesrooster en het examen, maar de boeken waren uitermate interessant en heel toegankelijk opgezet, vol van dagelijkse praktijkvoorbeelden (incl. illustraties).

Ik heb de boeken er even bijgepakt en het gaat om een driedelige serie van Uitgeverij Educatief uit Voorschoten. Een isbn-nummer ontbreekt, maar als titel hebben ze 'Praktische Psychologie' en zijn geschreven door drs. G.A. Haagen en drs. K.M. van Vliet.

O wacht, een linkje naar de boeken (met blijkbaar toch een isbn-nummer):
http://www.educatief.nl/m...=Praktische%20Psychologie

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12 11:33
Nog wel een hoog leer-factor, maar heb je Psychologie voor Dummies al geprobeerd? In iedere bibliotheek te huren en er staan ook leuke voorbeelden in. Ik heb er vorige zomervakantie nog aardig wat lol aan gehad in de zon aan het zwembad in Italië. Helaas heb ik 'm nooit uitgelezen, maar al vrij in het begin maak je kennis met de basisbeginselen van enkele bekende psychologen.

ISBN-13
ISBN-10 9789043008495
9043008494
verschenen op 23-02-2004
Uitvoering: pb
Aantal pagina's 416
Prijs: € 27.95
Heb je je ooit afgevraagd wat psychologen nu eigenlijk doen? Wil je graag weten hoe je leert, denkt en voelt? Dit prettig leesbare boek voert je tijdens je ontdekkingsreis naar de achtergronden van het menselijk gedrag langs allerlei stromingen en richtingen in de psychologie. Na het lezen van dit boek zul je beter dan ooit weten hoe je jezelf en anderen beter leert kennen.
Ook op die site voorbeeldhoofdstukken te bekijken.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ik wilde je Attitudes and communication van (meen ik, spelfouten voorbehouden) Bohner & wanke aanraden (namen van de schrijvers geen grap) maar de titel + isbn is op internet niet meer te vinden.
In dat boek staan het gros van de theorieen over attitudevorming uitgelegd en die verklaren ook dingen als waarom in bepaalde culturen de anderen de schuld krijgen als iets niet goed gaat, terwijl ze met de eer strijken als het wel lukt. Dit is overigens een theorie van hofstede erg interessant.

Dm me als je heel specifieke informatie wil - ik heb al deze theorieen op de uni gehad en heb overal nog boeken en artikelen van :)

Je zesde punt bijvoorbeeld is de selfmonitoring theorie oid, mensen reageren anders wanneer ze zich in bepaalde contexten bevinden.

Dit soort psychologie is echt kick, vandaar dat ik het in mijn minor heb gestopt (studeer communicatiewetenschap) nog geen spijt van gehad :)

If you can't write, there is nothing left.

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 16:12
Ik studeer psychologie en ik kan je echt wel dat Psychologie voor Dummies boek aanraadden, ik heb het hier ook en alles wat je noemt van Self denying/ Fulfilling Prophecies en Selectiabiassen en voorts staat er in. Als je meer theoretische wil gaan en meer gedetailleerde theorien wil bestuderen raad ik je Pyschologie, een inleiding aan van M, Brysbaert aan.

NUC I5 256GB SSD

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hersenscheet: Naar de plaatselijke Hogeschool/Universiteit gaan en een Psych-boek voor 1e jaars studenten kopen?

And it goes BRAAAAAPP!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Peter Gray - Psychology

Boek wat de eerstejaars psychologie in Utrecht gebruik(t)en. Alles over de psychologie in algemene zin, en leuk geschreven met veel grappige/interessante feiten en psychologische truukjes die je op verjaardagen kan vertellen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1