Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Honda Civic met kapotte koppakking (repareren of wegdoen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 19:04
Gisteren is mijn koppakking voor de 2e keer binnen 20.000 km kapot gegaan. De vorige keer ging het mis omdat marters mijn koelslangen hadden opgegeten toen ik in Luxemburg was. De auto is daar toen ook gerepareerd. Gisteren liep de temperatuur op van de auto. Ik heb hem toen meteen aan de kant gezet. Een gedeelte van het koelwater was verdwenen en de ventilator draaide niet meer. Ik heb de ANWB gebeld en deze hebben mijn vermoeden dat de koppakking kapot is bevestigd. De auto is afgesleept en staat nu weer thuis voor de deur.

Het probleem is nu dat ik twijfel of het nog de moeite waard is om een oude auto te repareren.

Koppakking repareren kan ik zelf maar ik kan het thuis niet doen en ik heb het materiaal niet. Ook heb ik gewoonweg geen tijd. Ik werk 40 uur en doe nog een avondstudie HBO. Mijn garage zit vlak over de grens dus als ik hem wil laten repareren moet ik hem daar nog zien te krijgen. Dat kost ook weer extra geld.

Het gaat om een Civic 1.3DX uit 94 met 195k op de klok. hij heeft hier en daar roest en de bestuurdersstoel is ook vrij gaar dus die zal ik binnenkort ook moeten vervangen. Hij heeft pas nieuwe banden, remblokken en schijven. Ik rij zelf nauwelijks (hooguit 3000 km per jaar) dus geld uitgeven aan een dure auto die maar wat stil staat vind ik zonde.

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 31-12-2007 09:19 ]

Verwijderd

Ik denk dat je voor het bedrag dat je kwijt bent aan reparenen en slepen ed beter een ander tweedehansie kan kopen, daar heb je meer aan denk ik.
Misschien een zelfde type, kan je evt. je banden ed overzetten.

Meestal is het met een oudere auto zo, als het een stuk gaat, volgt de rest vanzelf.
Bij mij bleef het meestal niet bij 1 keer.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 10:10 ]

Verwijderd

m3gA schreef op maandag 31 december 2007 @ 09:17:

Koppakking repareren kan ik zelf maar ik kan het thuis niet doen en ik heb het materiaal niet. Ook heb ik gewoonweg geen tijd.
Als je het zelf kan heb je het materieel.
Jij hebt het materieel niet, de ruimte niet en ook de tijd niet.
Kortom je kan hetzelf niet, iets kunnen of niet kunnen ligt ook aan de durf en lef. Aan een nieuwe auto ga ik niet sleutelen maar aan een ouwe roestbak durf ik het wel aan, weinig kan er mis gaan en als het mis gaat moet je maar zo denken dat het in principe toch al afgeschreven was.
gewoon goed vastleggen wat je losschroeft en alles goed neerleggen, maak desnoods foto's van hoe iets in elkaar zit.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nu weet je wat je aan je auto hebt en bij een ander moet je het maar afwachten... als je het laat doen wat gaat het dan kosten?

• m3gA
GoldenSample schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:02:
nu weet je wat je aan je auto hebt en bij een ander moet je het maar afwachten... als je het laat doen wat gaat het dan kosten?
De vorige keer kostte het met afslepen 700 euro. Ik weet niet wat mijn eigen garage er voor vraagt. Ze nemen de telefoon niet op dus ze zullen we dicht zijn.

Een vriend van me heeft het gereedschap en een garage dus ik heb geregeld dat ik bij hem kan klussen. Wilde hem er eigenlijk niet mee lastigvallen aangezien hij het al druk genoeg heeft. Door gebrek aan tijd gaat het wel wat langer duren dan ik van plan was maar het is stukken goedkoper. Dan maar even zonder auto. Ik heb vorig jaar een automonteurscursus gevolgd in Belgie dus kan ik eindelijk oefenen (in het ergste geval moet ik alsnog gaan kijken voor iets nieuws maar het zal wel goed gaan).

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 31-12-2007 14:15 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Koppakking vervangen is een klusje van niks toch? Zou daar nooit een verder redelijk goede auto voor wegdoen. En waarom je auto over de grens verslepen naar een garage? Ik weet niet waar je woont, maar hier zit gewoon om de paar honderd meter een garage. Je hoeft echt geen merkdealer te hebben om een koppakking te vervangen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• m3gA
SeatRider schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:16:
Koppakking vervangen is een klusje van niks toch? Zou daar nooit een verder redelijk goede auto voor wegdoen. En waarom je auto over de grens verslepen naar een garage? Ik weet niet waar je woont, maar hier zit gewoon om de paar honder meter een garage. Je hoeft echt geen merkdealer te hebben om een koppakking te vervangen.
Ik heb een vaste garage omdat ik deze vertrouw. Ben te vaak bij garages geweest in het verleden die er een puinhoop van maakten en eentje verdenk ik zelfs ervan om bewust dingen te slopen om je terug te laten komen. Die vriend van me woont trouwens ook in Belgie.

[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 31-12-2007 14:19 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik zou het niet doen. Een koppakking binnen 20K er weer door jagen duid meestal op een dieper liggend probleem. (kromme kop, of wellicht ergens schade in de verbrandingskamers....)

• m3gA
dominator schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:28:
Ik zou het niet doen. Een koppakking binnen 20K er weer door jagen duid meestal op een dieper liggend probleem. (kromme kop, of wellicht ergens schade in de verbrandingskamers....)
Ik laat de kop ook afvlakken. Kan het dat de vorige garage dit niet heeft gedaan ? (een buitenlander afzetten is natuurlijk gemakkelijk)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Zou kunnen, ondanks dat vrijwel iedereen tegelijk z'n kop vlakt met het vervangen van de pakking vinden sommige garages het maar overbodig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:53:
[...]

Als je het zelf kan heb je het materieel.
Jij hebt het materieel niet, de ruimte niet en ook de tijd niet.
Kortom je kan hetzelf niet, iets kunnen of niet kunnen ligt ook aan de durf en lef. Aan een nieuwe auto ga ik niet sleutelen maar aan een ouwe roestbak durf ik het wel aan, weinig kan er mis gaan en als het mis gaat moet je maar zo denken dat het in principe toch al afgeschreven was.
gewoon goed vastleggen wat je losschroeft en alles goed neerleggen, maak desnoods foto's van hoe iets in elkaar zit.
Klopt grotendeels, maar de laatste zin is iets te kort door de bocht, een koppakkingwissel vraagt toch wel wat ervaring.

Verwijderd

m3gA schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:44:
[...]

Ik laat de kop ook afvlakken. Kan het dat de vorige garage dit niet heeft gedaan ? (een buitenlander afzetten is natuurlijk gemakkelijk)
Een vuistregeltje is:
Te heet geweest, dan vlakken, anders is het overbodig, overigens is met een lange lineaal goed te controleren of tie krom is.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dominator schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:03:
Zou kunnen, ondanks dat vrijwel iedereen tegelijk z'n kop vlakt met het vervangen van de pakking vinden sommige garages het maar overbodig.
Het is ook meestal overbodig. Je trekt de kromme kop namelijk recht door het juist hanteren van de aanhaalvolgordes en stapsgewijs op moment te trekken. Ga je een kromme kop vlakken dan liggen de boringen van de nokkenassen niet meer in lijn. Gefeliciteerd, je hebt een ander probleem gecreëerd.

Als de kop echt op een hoepel lijkt dan ben je nog niet klaar met enkel het vlakken. En als je de cilinderkop krom hebt, dan zou ik toch maar eens diep gaan nadenken over je rijstijl.
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:51:
Te heet geweest, dan vlakken, anders is het overbodig, overigens is met een lange lineaal goed te controleren of tie krom is.
Glasplaat en een lamp werkt ook goed :) En te heet geweest: maakt eigenlijk weinig uit, de thermische spanningsverschillen zijn de grootste boosdoener. Als de cilinderkop over de hele lijn gelijkwaardig heet geworden is maakt het niet zo gek veel uit. Maar koud gassen en slechte koeling van de middelste cilinders is vragen voor kromme koppen.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 31-12-2007 18:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Wanneer heb je voor het laatst de thermostaat vervangen?

• m3gA
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:26:
Wanneer heb je voor het laatst de thermostaat vervangen?
Jaar of 2, 3 terug.

• GH45T
  • Laatst online: 09:16
Met wat standaard gereedschap en een momentsleutel kom je er toch al een heel eind?

Zelf ook wel vaker koppakking vervangen, gewoon thuis op de stoep. Kosten zo'n 75 euro.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Zowieso alleen vlakken als het een aluminium kop betreft, anders is deze niet krom. te vaak vlakken is ook voor je compressieverhoudingen niet ideaal.

maare, als je weinig geld wilt besteden en wellicht niet late vlakken -> nieuwe koppakking erop , aandraaien en rijden toch ?

Beste film ooit

• m3gA
Kop is er vorig week afgehaald (ging sneller dan ik dacht) en ik heb hem naar een revisiebedrijf gebracht en die kijken hem na en zonodig vlakken ze hem. Bleek ook dat de vorige keer alleen de pakking vervangen is. Volgens het revisiebedrijf was de kop de vorige keer zeker niet gevlakt (stond wel op de rekening)

[ Voor 14% gewijzigd door m3gA op 09-01-2008 15:12 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

m3gA schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:11:
Kop is er vorig week afgehaald (ging sneller dan ik dacht) en ik heb hem naar een revisiebedrijf gebracht en die kijken hem na en zonodig vlakken ze hem. Bleek ook dat de vorige keer alleen de pakking vervangen is. Volgens het revisiebedrijf was de kop de vorige keer zeker niet gevlakt (stond wel op de rekening)
Zowieso krijg je hem mooi schoon terug :)

Beste film ooit

Verwijderd

m3gA schreef op maandag 31 december 2007 @ 09:17:
Mijn garage zit vlak over de grens dus als ik hem wil laten repareren moet ik hem daar nog zien te krijgen. Dat kost ook weer extra geld.
Waarom heb je een kapotte auto - die niet rijden kan- naar je huis voor de deur laten slepen en niet direct naar de garage? Dan had je nu ook niet met dubbele kosten (2x slepen) gezeten ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 17:44 ]

• m3gA
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:44:
[...]

Waarom heb je een kapotte auto - die niet rijden kan- naar je huis voor de deur laten slepen en niet direct naar de garage? Dan had je nu ook niet met dubbele kosten (2x slepen) gezeten ?
Omdat mijn vaste garage over de grens zit (en de ANWB wilde hem daar niet naartoe slepen.. en omdat ik niet zeker wist wat ik er mee ging doen). Maar hij staat nu bij een vriend thuis. We hebben hem met een sleepkabel er naar toe gesleept. Kop heb ik gisteren opgehaald maar ik moet nog even een dag inplannen om alles in elkaar te schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door m3gA op 12-01-2008 18:18 ]

• m3gA
Het blok ligt al 2 weken uit elkaar maar we hebben problemen de moer van de krukaspoelie eraf te krijgen (hebben we nodig om de distributieriem te vervangen). Zelfs met een grote slagmoersleutel wil hij niet loskomen. De vriend die me helpt meent dat ze misschien locktide (lijm) achter de moer hebben gedaan. Weet iemand hoe we dit los kunnen krijgen?

Verwijderd

Verwarmen met een hetelucht blazer (zo'n ding om verf mee af te krabben). Spul wordt zacht bij 100-120 graden. Locktite zit niet achter de moer, maar op het schroefdraad in de moer.

succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 21:16 ]

Verwijderd

Chevy454 schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:56:
[...]

Het is ook meestal overbodig. Je trekt de kromme kop namelijk recht door het juist hanteren van de aanhaalvolgordes en stapsgewijs op moment te trekken. Ga je een kromme kop vlakken dan liggen de boringen van de nokkenassen niet meer in lijn. Gefeliciteerd, je hebt een ander probleem gecreëerd.

[...]
Ik snap de relatie tussen kop vlakken en de boringen van nokkenassen niet helemaal? Waarom zou het een het ander beinvloeden? En waarom vlakken professionele revisie bedrijven een kop dan uberhaupt?

• GH45T
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:00:
[...]

Ik snap de relatie tussen kop vlakken en de boringen van nokkenassen niet helemaal? Waarom zou het een het ander beinvloeden? En waarom vlakken professionele revisie bedrijven een kop dan uberhaupt?
Als je kop krom is omdat hij te warm is geworden is hij niet alleen ter plekke van de koppakking krom. Ga je hem vlakken dan wordt hij onder wel recht maar boven niet. Zet je de kop op de juiste manier vast dan trek je de hele kop weer recht, niet als je kop te krom is natuurlijk, maar dan kun je beter op zoek naar een nieuwe kop.

• m3gA
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:16:
Verwarmen met een hetelucht blazer (zo'n ding om verf mee af te krabben). Spul wordt zacht bij 100-120 graden. Locktite zit niet achter de moer, maar op het schroefdraad in de moer.

succes!
Sloop je hiermee niet de keerringen?

Verwijderd

m3gA schreef op zondag 03 februari 2008 @ 17:27:
[...]

Sloop je hiermee niet de keerringen?
Keerringen moet je toch sowieso vervangen als je 'm uit elkaar hebt gehaald, anders is er een gereden kans dat de boel gaat lekken bij mijn weten. Zelf ook regelmatig gesleuteld aan mijn auto/motor, maar altijd trouw pakkingen en keerringen vervangen.

Verwijderd

Keerringen gaan niet kapot bij 100-120 graden. Dat kan olie of koelsvloeistof immers ook worden.
Pagina: 1