Dual Core heen en weer :?

Pagina: 1
Acties:

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey,

Ik was daarnet een stevige berekening van enkele minuten aan het uitvoeren met SPSS, en het viel me op dat de CPU usage van de twee processor cores vrij complementair is:

Klik hier voor screenshot

Telkens als de linkercore daalt, piekt de rechtse, en omgekeerd.

Ik besef dat programma's geoptimaliseerd kunnen zijn om de twee cores te gebruiken (en SPSS is dat voor enkele berekeningen, maar niet voor deze denk ik), maar het fascineert me dat dit zo heen en weer zwaait. Normaal lijkt het me dat een programma telkens 1 v/d twee cores vooral aanspreekt.

Iemand die een idee heeft waarom dit zo zou zijn?

PS: voor alle duidelijkheid, dit is geen probleem; gewoon een kleine observatie die me intrigeert :)

[ Voor 8% gewijzigd door Joske Pauwels op 31-12-2007 06:04 ]

Verwijderd

Volgens mij heb je dan in Taakbeheer bij Processen de 'affinaty' op Core 0 en Core 1 staan. Vink je er maar 1 van de twee aan voor SPSS dan zal je zien dat maar 1 core belast wordt. Complementairiteit is denk ik toeval, als de ene op full load zit dan heeft de ander niets te doen en andersom, denk dat SPSS in dit geval maximaal gebruikt maakt van een core, en windows telkens automatisch van core switcht?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
dit komt gewoon om de taskmonitor niet echt een accuraat beeld geeft, probeer het eens met een andere tool. Ik kan er bijv nooit achter komen hoeveel load 1 cpu heeft. (niet via de grafiekjes iig)
Als een programma die volledig vol trekt zie je hem niet vol trekken in taskmon, maar het een beetje verspreiden. Als ik in dat programma dan zelf kijk staat er netjes 100% load..

voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/voorbeeld.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door IRCfreAk op 31-12-2007 10:16 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

nou ja het vreemde hier was dat hij automatisch van core wisseld, waardoor eerst core 1 wordt belast, vervolgens core 2 en weer terug (zoals in de TS screenshot). Zonder eigen toedoen (dus zelf op knoppen rammen) heb ik dit ook nog nooit gezien. Maar desalniettemin zeker geen slechte ontwikkelen. Teminste (iets meer) gelijke warmte spreiding over het oppervlak van je processor. Volgens mij is dat gunstig voor de levensduur (niet dat dat er wat toe doet... maartoch :))

-_-

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Joske Pauwels schreef op maandag 31 december 2007 @ 06:01: Normaal lijkt het me dat een programma telkens 1 v/d twee cores vooral aanspreekt.
Doet hij toch :) 1 tegelijk :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 11:38

SpamLame

niks

misschien is het gunstig voor de CPU, hoewel ik me dat afvraag aangezien die dingen erop gebouwd moeten zijn om hoge load aan te kunnen voor een langer tijd.

Voor de applicatie kan het nadelig uitpakken, aangezien een switch naar een andere core (of cpu for that mather) ook cpu cycles kost. De impact is dan weer afhankelijjk van de achitectuur.
Zou het programma naar een andere CPU springen dan zal daar de cache ook gevuld moeten worden. Switch de taak naar een andere Core op dezelfde CPU dan hoeft dat in mindere mate (afhankelijk van de opbouw, bij een dual core die is opgebouwd uit 2 single cores is het zelfde als 2 losse cpu's, een dual core waar de cache geshared (L2) is hoeft alleen de L1 cache begewerkt te worden als dat al niet gedaan wordt.) gevuld te worden. Performance verlies kan ook komen doordat de taak bezig is met inladen van data in cache (page in) maar niet de berekening kan uitvoeren voordat zijn timeslice op is. In het ergste geval kan de data weer uit gepaged worden omdat het nodig is voor andere taken (cache trashing)

Nu zal het in dit geval allemaal wel meevallen, maar waar het zwaardere machines en applicatie betreft wordt context switch (zoals switchen van cpu/core genoemd wordt) wel gelangrijk

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wellicht blijft de processor zo koeler door de cores af te wisselen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zullen altjid meerdere threads draaien, dat betekent dat als er 1 thread van SPSS is afgelopen de volgende aan de beurt is. Als deze toevallig van een of ander achtergrond prog is dan zal die verder gaan op de core, de volgende thread van SPSS gaat dan niet wachten tot de eerste core vrij is als er op de 2e niets draait en zal hij die pakken.

Het OS zorgt er dus voor dat de eerstvolgende thread afgehandeld wordt door de core die niets te doen heeft. Hierdoor haal je de snelheid ook met dualcore cputjes.
Pagina: 1