energiezuinige fileserver (nas) en wol

Pagina: 1
Acties:
  • 1.153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik wil een fileservertje (veredeld nas kastje) op het netwerk. Hier staat een gezamelijke muziekcollectie op, worden back ups naar toe geschreven en omdat het in de huiskamer komt te staan komt er ook nog een schermpje aan te hangen zodat het daar als jukebox kan fungeren.

Op zich allemaal niet zo heel spannend dus.... maar nu komt dus het probleem. Het moet een energiezuinig bakkie zijn, dat alleen aan gaat wanneer gebruikers (zo`n 5 pc`s in het netwerk) muziek willen luisteren. Dat de pc in standby of suspend gaat is geen probleem. Het aankrijgen van de pc via netwerk daarna wel. Het mooiste is dat de fileserver automatich reageert vanuit slaapstand wanneer gebruikers op het "muziek-mapje" klikken. (wat dus op de server staat). Misschien ben ik dan iets te veeleisend, maar dat zou ik wel graag willen. Alle pc`s hebben trouwens win xp erop staan, een uitgeklede versie op de fileserver.... ja ik weet het, ik ben vrij noob op dit gebied, maar met win xp kan ik iig wel redelijk overweg + dat de muziek/jukebox software die ik graag wil daar op draait.)

Ik heb al flink gezocht op wake up on lan, wat me vrij logisch lijkt in dit geval? Met behulp van http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx heb ik wol wel werkend gekregen wanneer de fileserver helemaal uit staat. Als ie in standby of slaapstand staat werkt dit niet. Bovendien moeten gebruikers dan eerst dat tooltje starten, waarna de fileserver boot, dan pas kunnen ze bij de muziek. Dit zou nog wel acceptabel kunnen zijn wanneer wol ook werkt vanuit slaapstand.

Iemand met leuke tips? Het lijkt me dat dit niet heel erg moeilijk zou hoeven zijn.... Na uren zoeken met de search heb ik geen pasklaar antwoord kunnen vinden 8)7

ik weet trouwens niet of dit in het goede forum staat.....?

Verwijderd

Wanneer snelheid niet je grootste eis is (max 2,5-4MB/sec) zou je kunnen kijken naar een WL500g premium icm een externe usb HDD. Oleg Firmware erop, samba enablen en gaan met die banaan. Verbruik is hier 20W

Verwijderd

Mischien niet helemaal wat je zoekt maar kijk eens naar FreeNAS, een erg interesant OS voor een NAS.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 19:50 ]

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
bedankt voor de reacties. Freenas of een "echte" nas is niet echt een optie denk ik, aangezien ik er graag muzieksoftware op wil draaien en het als een jukebox wil gebruiken (onder XP). Als ik puur een nas wil lijken het me wel goede opties ja :) Misschien dat dat `m wel wordt als ik er niet uitkom onder xp....

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 22:56
Ik snap je overwegingen, heb recent een zelfde soort speurtocht ondernomen naar beschikbare tools om een fileserver te "sturen".
Ik heb het opgelost door de FS via wake-onlan op te starten door elke opstartende pc in het netwerk.
De FS kijkt vervolgens zelf periodiek of er nog pc's aan staan, zo ja niksdoen, zo nee zichzelf afsluiten.
Nadeel is misschien dat er bij pc gebruik altijd één pc extra aan staat. Voordeel is dat je zonder extra handelingen wel alle shares ter beschikking hebt wanneer deze mogelijk nodig zijn terwijl je geen energie verbruikt als er gegarandeerd niemand om die shares vraagt.
In jouw geval zou er iets bij in gefabriekt moeten worden dat de server ook niet afsluit indien deze op dat moment als jukebox aan het werk is.

Verwijderd

Kijk eens naar een microclient: www.microclient.nl .
Als je snel bent kun je hem voordelig halen op www.samenkopen.net .

Doe er wel wat extra RAM in.
Ik gebruik hem met Clarkconnect als NAS. Jouw wensen mbt jukebox zijn dan niet mogelijk dus dan moet je even zelf een ander OS zoeken. Zet er wel een betere geluidskaart in want dat onboard dingetje hiervan stelt niks voor!
Pagina: 1