Framedrops elke paar seconden

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
Ik gebruik al 3 jaar de ATI Radeon 9600, en hij werkte prima. Maar sinds ongeveer een half jaar lagt elk spel om de paar seconden. Het spel draait steeds enkele seconden soepel, dan weer enkele seconden naar ~3 fps. Of het nou online of offline, oud of nieuw, het maakt allemaal niks uit.

Waarom plaats ik dit nu in het PMG forum? Nou ik heb dit probleem al vrij lang, en heb echt (bijna) alles geprobeert, waardoor uiteindelijk de enige kandidaten nog de processor, het mobo, en het geheugen zijn.

Het vreemde aan het verschijnsel is vooral dat het zelfs bij flash games online is(en zo ook nog wel met andere bewegende beelden, video etc.) Wat mij doet vermoeden dat de CPU iets heeft.

Specs:
Intel pentium 4 3.0 Ghz HT Northwood (is de koeler ooit van vervangen door hitte problemen, hij is nu alsnog 70C stressed)
2x256MB Samsung PC3200 CL3 geheugen
ATI Radeon 9600 (Is ooit al eens vervangen door een X1600)
Een Fujitsu Siemens moederbord (Heb deze pc kant en klaar gekocht, vandaar. Het mobo heeft enkele bolle elco's)
Een 350 Watt FSP Group voeding(Is ook ooit al eens tijdelijk vervangen door een Corsair 450 Watt voeding)

Ik draai Windows XP Home 32 bit, de pc is vorige week nog geformatteerd, dus daar ligt het ook al niet aan.

Is er nog iets wat ik kan testen? (Of wat ik al getest zou kunnen hebben maar niet vermeld heb :P )

Verwijderd

Bolle elco's is natuurlijk nooit leuk. Kun je zien of je CPU toevallig throttled onder load? Die 70C lijkt me hoog, en een P4 moet zichzelf toch terugschroeven als ie te warm wordt.

Verwijderd

Die bolle elco's kunnen dat heel goed veroorzaken.

• hugoy
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:57:
Bolle elco's is natuurlijk nooit leuk. Kun je zien of je CPU toevallig throttled onder load? Die 70C lijkt me hoog, en een P4 moet zichzelf toch terugschroeven als ie te warm wordt.
Ik zal zo even kijken met orthos, CPU-z en speedfan (moet ik nog even downloaden op die nieuwe install :P )

@ The_mask: Ik hoop het niet, want ik was niet van plan om ooit nog geld uit te geven aan deze pc :/ (heb al nieuwere pc in huis, maar die is niet van mij, en op deze pc is nou gewoon geen enkel spel speelbaar) Overigens: Wat is de logica erachter dat bolle elco's onvoorspelbare framedrops veroorzaken? Bolle elco's (ze lekken zelfs al een beetje) werken toch sowieso al helemaal niet meer?

Edit: Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/2663/stressuj6.th.jpg

nop, hij blijft gewoon rond de 3.0 Ghz schommelen (soms even 2.95 of 3.05 :P )

[ Voor 24% gewijzigd door hugoy op 30-12-2007 22:18 ]

Verwijderd

Had ik ook met een ouders systeem (xp en Geforce4200)

Ook vanalles geprobeert, totdat 'k gewoon windows opnieuw heb geïnstalleerd.
Nuja, weinig nuttig :P

Eens Sandra installeren om zo te zien ofdat je Proc of geheugen niet kapoet is

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 17:17 ]

• hugoy
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:15:
Had ik ook met een ouders systeem (xp en Geforce4200)

Ook vanalles geprobeert, totdat 'k gewoon windows opnieuw heb geïnstalleerd.
Nuja, weinig nuttig :P

Eens Sandra installeren om zo te zien ofdat je Proc of geheugen niet kapoet is
Onder welk tabblad zou ik fouten kunnen ontdekken? Ik vind het alleen vreemd dat bij multiplier van mijn processor staat: 15x/1x maar aangezien hij met Orthos niet terugschakelt zou het geen probleem moeten zijn

Edit: Zojuist een vreemd detail ontdekt, als ik een site met veel flashelementen open heb staan is mijn cpu gebruik ~90% :? Het was bij deze site http://www.battleon.com/msg-GuardianMax.asp (hoort bij een of ander gaar online spel :P) Ook bij deze site merk ik dat alle dingen die bewegen dus ook last hebben van diezelfde framedrops.

[ Voor 23% gewijzigd door hugoy op 31-12-2007 19:10 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
hugoy schreef op maandag 31 december 2007 @ 18:52:
[...]

Onder welk tabblad zou ik fouten kunnen ontdekken? Ik vind het alleen vreemd dat bij multiplier van mijn processor staat: 15x/1x maar aangezien hij met Orthos niet terugschakelt zou het geen probleem moeten zijn

Edit: Zojuist een vreemd detail ontdekt, als ik een site met veel flashelementen open heb staan is mijn cpu gebruik ~90% :? Het was bij deze site http://www.battleon.com/msg-GuardianMax.asp (hoort bij een of ander gaar online spel :P) Ook bij deze site merk ik dat alle dingen die bewegen dus ook last hebben van diezelfde framedrops.
Die site trekt hier een Athlon 3500+ ook dicht, gewoon veel te veel flash animaties dus (rendered by CPU?) :P

• hugoy
Bitage schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:33:
[...]

Die site trekt hier een Athlon 3500+ ook dicht, gewoon veel te veel flash animaties dus (rendered by CPU?) :P
Ik neem aan dat het verder wel gewoon vloeiend loopt allemaal? In elk geval een opluchting dat die belasting niet vreemd is.

• Bitage
hugoy schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:35:
[...]

Ik neem aan dat het verder wel gewoon vloeiend loopt allemaal? In elk geval een opluchting dat die belasting niet vreemd is.
Gamen gaat wel prima ja (heb dan ook een 1950Pro en geen 9800). Alleen die flash animaties gaan ook wel wat schokkerig (reageert wel allemaal snel).

Maargoed, welke games speel je? MMORPG's of online shooters zoals Unreal of Battlefield? Anyways, zoals al gezegd, probeer eens en dualboot met een schone XP install en kijk dan of het weg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bitage op 31-12-2007 19:39 ]

• hugoy
Bitage schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:39:
[...]

Gamen gaat wel prima ja. Alleen die flash animaties gaan ook wel wat schokkerig (reageert wel allemaal snel).

Maargoed, welke games speel je? MMORPG's of online shooters zoals Unreal of Battlefield? Anyways, zoals al gezegd, probeer eens en dualboot met een schone XP install en kijk dan of het weg is.
Ik heb het probleem echt met elk spel vanaf spellen uit 1997, waarschijnlijk is daarvoor het probleem ook, maar gaat het van 1000 naar 100 fps oid. Even wat voorbeelden: Diablo II, GuildWars, World of Warcraft, Half Life 2 (alle versies), alle flash games waar meer dan 10 objecten inzitten ongeveer, Black & White, zelfs Jazz Jackrabbit 2 moet eraan geloven. Het enige spel wat ik me nu kan bedenken waar ik het niet heb is Starcraft.

En over die reinstall, dat heb ik een week geleden gedaan vooral om deze rede eigenlijk (hele schijf geformatteerd) en ik heb het ook gewoon gedaan omdat XP na 3 jaar niet zo soepel meer loopt. Maar dat was de oplossing dus ook niet.

Overigens: Als iemand ook maar een enigsinds aannemelijk idee heeft, noem het maar gewoon, zolang het mij geen geld meer kost :P

[ Voor 5% gewijzigd door hugoy op 31-12-2007 19:45 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

Als u bolle elco's heeft is het wel duidelijk waar het probleem zit daar dus, dit probleen wordt erger omdat je moederbord dan geen sap genoeg meer kan leveren aan je rand apparatuur, je video kaart in dit geval. Dan stopt het even totdat er weer spanning genoeg is.
Je moederbord kan dan geen stabiele spanning meer leveren en dan valt dat in elkaar met alle gevolgen van dien.

Remedie soldeer er nieuwe elco's op en je zult zien dat het dan weer prima werkt.

• hugoy
Morgen maak ik anders wel even een foto van de situatie in mijn kast, dan kunnen jullie oordelen of het de elco's zijn. (er zijn 2 lekkende elco's naast de processor, voor de rest zijn ze goed)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:37
hugoy schreef op maandag 31 december 2007 @ 19:59:
Morgen maak ik anders wel even een foto van de situatie in mijn kast, dan kunnen jullie oordelen of het de elco's zijn. (er zijn 2 lekkende elco's naast de processor, voor de rest zijn ze goed)
Ik heb het even in bold gezet. Pak je soldeerbout maar of gooi het moederbord maar weg (desolderen is wat lastig bij multilayer printen maar het kan; een vriend van mij heeft het eens gedaan).

Voor een beetje achtergrondinformatie: http://www.badcaps.net/ .

• wowi

wowi

EricJH schreef op maandag 31 december 2007 @ 20:08:
[...]
Ik heb het even in bold gezet. Pak je soldeerbout maar of gooi het moederbord maar weg (desolderen is wat lastig bij multilayer printen maar het kan; een vriend van mij heeft het eens gedaan).

Voor een beetje achtergrondinformatie: http://www.badcaps.net/ .
Desolderen gaat prima, als je maar een goede soldeerbout hebt, zet die op max temp, en trek ze dan voorzichtig kant voor kant en dan weer de andere kant omhoog.

Meestal zuig ik dan het meeste soldeer weg met zuiglitze zodat er een hol vlakje overblijft
en boor dan meestal het laaste eruit(wel boortjes gebruiken die zo dik zijn als de pootjes van de condensator en beslist niet dikker en dan voel je vanzelf met een klein boormachientje in je hand of je lood boort dat is heel zacht, maar er zijn er die liever een stalen naald dan gebruiken soldeer dan verwarmen en de naald erin drukken. Of alles met zuiglitze eruit halen maar dat gaat vaak moeilijk is mijn ervaring.
:*)

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 09:22
Ik heb hetzelfde gehad... ook met een systeem ongeveer even oud, bleek dat ik een virus op mn pc had waardoor de cpu load om de zoveel tijd enorm hoog was..

• hugoy
wowi schreef op maandag 31 december 2007 @ 20:23:
[...]

Desolderen gaat prima, als je maar een goede soldeerbout hebt, zet die op max temp, en trek ze dan voorzichtig kant voor kant en dan weer de andere kant omhoog.

{...}
Dat vind ik nou echt balen, want ik heb echt alleen maar een waardeloze dikke oude soldeerbout liggen, en door de locatie gaat het met die sowieso niet lukken :|

Maar is het wel zeker dat dat het probleem is? Want een vriend van mij heeft een soortgelijk systeem ook met cheap-ass moederbord, en bolle elco's op exact dezelfde plek en hij heeft er geen last van.

En na het lezen van de 5 vragen op badcaps.net, lijkt het me geen goed idee:
1) If you fail, will you be able to survive without that board? Ik zou echt flink balen
2) If you burn yourself with the soldering iron, can you restrain from throwing things around in anger? Ja, dat lukt wel
3) Have you ever soldered a 6-layer PCB before? Nee
4) Do you have the right tools and equipment? Nee
5) Is an anti-static workstation available or do you know what anti-static precautions to take?? Niet echt

En bij 4 van de 5 vragen ja is het te doen volgens die site :/

@Bert2000: Die oorzaak heb ik al uitgesloten ;)

[ Voor 32% gewijzigd door hugoy op 31-12-2007 23:45 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
[/quote]
Intel pentium 4 3.0 Ghz HT Northwood (is de koeler ooit van vervangen door hitte problemen, hij is nu alsnog 70C stressed)
[quote]

Is dit niet het maximale temp wat deze mag hebben, gaat de processor dan niet terugschakelen?
Zet de kast eens open en zet er een ventilator tegen.

• wowi

wowi

Kan het niet zijn dat jou cpu door die slechte stroom toevoer telkens een flinke stroom stoot krijgt die niet stabiel is en daardoor ook warmer wordt? ?? Geen idee wat voor een effect dit op een cpu heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door wowi op 31-12-2007 23:43 ]

• hugoy
@jan99999 Nee, dat heb ik gister nog getest, zie mijn 2de post

@wowi: Weet jij toevallig een goed softwareprogramma om de voltages te meten? Speedfan geeft een beetje vreemde waardes aan, ze lijken op een of andere manier gewoon niet te kloppen. (ze zijn wel mogelijk)

+12V 11.81V
+5V 5,15V
Vbat 3,16V

Edit: Ik ga zo even nieuwjaar vieren, Gelukkig Nieuwjaar alvast allemaal :w :*)

[ Voor 12% gewijzigd door hugoy op 31-12-2007 23:50 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Die site :P

Nog nooit mijn proc op 50% gezien zonder een 3d-spel open. Erg bijzonder (C2Q ;))

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Bitage
hugoy schreef op maandag 31 december 2007 @ 21:54:
[...]
En na het lezen van de 5 vragen op badcaps.net, lijkt het me geen goed idee:
1) If you fail, will you be able to survive without that board? Ik zou echt flink balen
2) If you burn yourself with the soldering iron, can you restrain from throwing things around in anger? Ja, dat lukt wel
3) Have you ever soldered a 6-layer PCB before? Nee
4) Do you have the right tools and equipment? Nee
5) Is an anti-static workstation available or do you know what anti-static precautions to take?? Niet echt

En bij 4 van de 5 vragen ja is het te doen volgens die site :/
zomg, 4 is iets als: als je het niet hebt, dan kan dus al niet. en 5 iets als: veiligheid voorop. Volgens mij kun je het gewoon doen hoor. Kijk maar eens naar wat video tuts over solderen, want zo moeilijk is het niet ;)

• hugoy
Bitage schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 10:55:
[...]

zomg, 4 is iets als: als je het niet hebt, dan kan dus al niet. en 5 iets als: veiligheid voorop. Volgens mij kun je het gewoon doen hoor. Kijk maar eens naar wat video tuts over solderen, want zo moeilijk is het niet ;)
Als ik ga solderen dan moet ik sowieso nog een nieuwe soldeerbout, nieuwe elco's en een goeie werkplek zien te creeëren. Ik hoop echt dat er nog een andere oplossing is, want ik wil nou net géén geld meer uitgeven aan deze ellendige roestbak :X

(foto's komen er zo aan)

edit: foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img2.putfile.com/thumb/1/008115339.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img2.putfile.com/thumb/1/008115230.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door hugoy op 01-01-2008 14:14 ]

• wowi

wowi

Zijn je condensators niet gewoon smerig van het stof? Ik zie namelijk niet dat ze bolstaan of zo, tevens zie ik op je foto dat je koelblok ook vol stof zit, blaas dat eens uit met perslucht of zo,
en kijk eens beter naar die condensatoren, zijn die wel echt lek, lijkt nu wel gewoon stof te zijn veeg die kondensatoren eens af met een droge katoenen doek, gaat het er dan af ??

• hugoy
Het koelblok is inderdaad beetje stoffig (kast staat laatste tijd open wegens de warmte) Maar dat is niet de kern van het probleem, 2 maande geleden heb ik mijn hele pc nog stofvrij gemaakt en toen had ik het probleem ook.

Even voor ik ga kijken of het weg te vegen is heb ik nog een vraag, hoe giftig is de vloeistof uit een lekkende condensator? Als je het aanraakt, vreet het dan door je huid heen, of is het net als koelpasta niet echt giftig behalve als je het binnenkrijgt?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

wowi schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:46:
Zijn je condensators niet gewoon smerig van het stof? Ik zie namelijk niet dat ze bolstaan of zo, tevens zie ik op je foto dat je koelblok ook vol stof zit, blaas dat eens uit met perslucht of zo,
en kijk eens beter naar die condensatoren, zijn die wel echt lek, lijkt nu wel gewoon stof te zijn veeg die kondensatoren eens af met een droge katoenen doek, gaat het er dan af ??
Ze lekken, weggooien dat ding, of je moet iemand vinden die dat kan solderen maar imho is dat niet de moeite.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• hugoy
prutser001 schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:54:
[...]

Ze lekken, weggooien dat ding, of je moet iemand vinden die dat kan solderen maar imho is dat niet de moeite.
Dat gaat het sowieso niet worden :+ Ik gebruik deze pc nog dagelijks om tweakers te lezen, muziek te luisteren, en te msn'en. Games spelen zal dus niet in dat lijstje terecht komen vrees ik.

Ik hoop toch echt dat het niet onomstotelijk de oorzaak is. Ik zou verlost zijn als blijkt dat een Fujitsu moederbord niet werkt in combinatie met een ATI kaart en een Pentium 4 met HT technologie bijvoorbeeld, dan zou ik hem gewoon ruilen tegen een gelijkwaardige NVidia tegenhanger.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als ze lekken dan is het gewoon afwachten wanneer ze het begeven en weet niet of ze dan ook andere hardware mee kunnen nemen de dood in maar kan me voorstellen dat de cpu ook een opdonder kan krijgen.

Ga gewoon opzoek naar een 2e hands vervanger voor 20-30 euro, en je kan weer paar jaar vooruit met beetje geluk. ;)

• hugoy
Ik weet niet in hoeverre dit trouwens gerelateerd kan zijn, maar een jaar na aankoop (vlak na de garantie natuurlijk :/ ) gaf de rechteruitgang van mijn onboard geluidskaart het op, vandaar dat er nu een oude 2.0 geluidskaart inzit, maar zou dit kunnen komen door die bolle elco's? Dat zou betekenen dat ze er al 2 jaar zitten :P

Verwijderd

Hmm, op de eerste foto zien ze er nogal geburned uit.

Mocht 'k jou zijn zou 'k een nieuwe cpu-koeler aanschaffen die kleiner en krachtiger is (Zalman heeft zo'n modellen koper+zink). Ik geloof dat je koelblok danig warm is dat je elco's er last van krijgen.

Of je kunt een isolerend plaatje tussen je koelblok en die elco's steken zodat ze geen rechtstreekse warmteflow krijgen. Maar dat zou 'k pas doen eens je ze vervangen hebt. Trouwens echt niet moeilijk, gewoon nooit lang (+2sec) je soldeerbout in aanraking laten komen met het tin.
Pagina: 1