[VISTA] primaire partitie creëren onmogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Ik heb in schijfbeheer 1 primaire partitie met VISTA op. Ik wil graag een 2de primaire partitie aanmaken met XP Pro erop. Een dualboot-opzet dus.
Ik kan in schijfbeheer door RK op 'niet-toegewezen ruimte' enkel kiezen voor een 'nieuwe eenvoudig volume'.
Alle nieuwe partities die ik creëer worden samengenomen en aangeduid als 'Uitgebreide partitie'.
Hoe komt dit ?

Hoe creeër ik een 2de primaire partitie ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Al eens gekeken naar diskpart? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jonaskellens
Het zit hem zo : ik heb een laptop met windows xp pro en Virtual PC. Nu heb ik een laptop met VISTA en wil ik alles van VPC overzetten naar deze laptop. VPC draait niet op mijn Vista-versie. Een upgrade is te duur dus lijkt mij de enige mogelijkheid een dualboot met Vista en XP(met VPC).
Maar een 2e primaire partitie aanmaken lukt niet.
Diskpart is een tool dat me onbekend is en kweet niet of ik efkes kan gaan goochelen met zoiets...

Verwijderd

Hoezo draait VPC niet op jouw vista ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• jonaskellens
Ik heb Vista Home Premium... Virtual PC 2007 draait daar niet op...
Ik weet wel dat VPC gratis is hoor, ik gebruik het al lang. Ik heb het over de update van Home Premium naar Vista Ultimate !

Ben niet echt direct weg met de syntax van diskpart...

[ Voor 13% gewijzigd door jonaskellens op 30-12-2007 22:29 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hmmm officieel wordt het niet ondersteund, maar de laatste keer dat ik het probeerde werkte het wel.

Probeer anders eens vanuit de Windows XP setup een nieuwe primaire partitie te maken.

Overigens... Volgens mij hoeft XP niet op een primaire partitie te staan. Opstarten doe je toch vanuit de MBR en de bootloader van Vista.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pinockio schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:30:
Opstarten doe je toch vanuit de MBR en de bootloader van Vista.
....die je na je XP installatie wel weer moet repareren omdat deze door de XP bootmanager overschreven wordt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jonaskellens
alt-92 schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:42:
[...]

....die je na je XP installatie wel weer moet repareren omdat deze door de XP bootmanager overschreven wordt ;)
Ik kan geen primaire partitie aanmaken vanaf de XP Pro-setup dvd want hij herkend geen harde schijf. Heb dit reeds meerdere malen geprobeerd.

Ik heb wel reeds een programma'tje gevonden om de bootloader te herstellen, ma dat heb ik dus nog niet nodig :-).

Waar ik wel ook mee zit is 2 EISA partities van Acer. Eentje van 3,5 Gig en eentje van 9,5 Gig. Op mijn vorige laptop had ik deze verwijderd, en daarna xp pro opnieuw geïnstalleerd, en ik kan daar doen wat ik wil in schijfbeheer... Maar misschien ligt dit meer aan Xp Pro...

Ik heb een backup gemaakt van de Acer-fabrieksinstellingen... Zou ik proberen de 2 EISA-partities te verwijderen, in de hoop dat ik dan meer kan doen in schijfbeheer ? Of zou dit niks uithalen ?

Ook heb ik al willen concluderen dat Acer een uitgebreide partitie heeft aangemaakt met 1 primaire partitie (met VISTA). Zodat elke nieuwe partitie die gemaakt wordt in feite een logische partitie is als deel van de uitgebreide partitie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bedankt voor het gebruiken van de zoekfunctie... :X

Keesk in "Van Vista naar XP" lijkt me ongeveer wat je wil/nodig hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1