Stuurbekrachtiging uitgevall na aanrijding tegen stoeprandje

Pagina: 1
Acties:
  • 2.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Topicstarter
Ik heb m'n auto, een Peugeot 407, een avondje uitgeleend aan de zoon van m'n vaders vriendin, omdat zijn eigen Focus niet wil starten. Nou is het wat glad geweest gisteren, en is 't ukkie gaan glijden. met een geringe gang beunde hij de 1800 kilo lichte koekblik tegen een stoeprandje. De linker voorvelg ziet er belabberd uit en op de rand met de band is flink gekrast: de velg moet ik ervangen want deze sloopt de band. De stoeprand heeft niets dan een onbenullig krasje.
Echter, sinds de tik op het wiel doet ook de stuurbekrachtiging het niet meer... en daar wordt ik dan wel een beetje nerveus van, want ik weet niet waarom dat is maar ik vrees dus dat er meer kapot is dan alleen dat ééne velgje.
Ik heb vamorgen de auto opzij moeten zetten voor de buren, dus 15 meter gereden. Als ik het stuur draai hoor ik wel een geluidje onder de motorkap vandaan komen dat nog het meest lijkt op een pompje of motortje dat vast gelopen is. Meer zoem dan kraak, zeg maar.

Met google kom ik niet veel verder: alhoewel er zat gezanikt wordt op de stuurbekrachtiging van de 407, zie ik nergens dat die uit blijft na een ongeval.

De auto is all-risk verzekerd, en morgen ochtend ga ik de garage bellen zodra ze open zijn, maar ik ben natuurlijk stiknieuwsgierig of er iemand kan verklaren wat hier gebeurt en natuurlijk of ik me alvast mentaal moet gaan voorbereiden op serieuze werkzaamheden danwel ernstige afschrijjvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Mss is er door de schok de aandrijfriem van de pom geknapt ofzo. Duur zal het waarschijnlijk niet zijn. Maar mss is die jongen iets harder dan hij beweert tegen de stoeprand geknald en is er dus wat meer stuk/verbogen en zal je ook op andere plekken schade hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jvvv schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:40:
Mss is er door de schok de aandrijfriem van de pom geknapt ofzo. Duur zal het waarschijnlijk niet zijn. Maar mss is die jongen iets harder dan hij beweert tegen de stoeprand geknald en is er dus wat meer stuk/verbogen en zal je ook op andere plekken schade hebben.
Dat is dus waar ik bang voor ben: als er iets met de ophanging o.i.d. mis is ga ik komende week natuurijk niet naar Nederland kunnen rijden, 700 kilomter verderop. Maar ik geloof wel dat hij langzaam reed, want snelrijders, daar waren er vanochtend negentien van op het nieuws... die gleden gisteren nacht overal vanaf en tegen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou direct naar een garage gaan want het kan zijn dat het nu nog iets 'kleins' is maar dat als je er mee doorrijd dat je de pomp omzeep helpt en dat kost redelijk wat centjes geloof ik.
staat verder je stuur nog wel recht?

ook even laten uitlijnen btw

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 30-12-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Anoniem: 399 schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:04:
Als ik het stuur draai hoor ik wel een geluidje onder de motorkap vandaan komen dat nog het meest lijkt op een pompje of motortje dat vast gelopen is. Meer zoem dan kraak, zeg maar.
Toevallig het geluidje dat je ook hebt als je met het stuur (bij een wel werkende stuurbekrachtiging) zo ver draait als fysiek mogelijk is? (In die laatste paar milimeters dat je het stuur verdraait komt er zo een vies geluidje vanaf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:14:
[...]

Toevallig het geluidje dat je ook hebt als je met het stuur (bij een wel werkende stuurbekrachtiging) zo ver draait als fysiek mogelijk is? (In die laatste paar milimeters dat je het stuur verdraait komt er zo een vies geluidje vanaf.)
Eh, nou...
dat zou op zich wel kunnen. M'n Astra had dat wel, zo'n vunzig geluidje aan het eind van je draai. Bij deze is het er rmisschien ook wel maar ik heb het nog nooit gehoord, bewust. Maar dat is wel ongeveer hetzelfde geluidje ja, dus laten we er vanuit gan dat dat het is. (Mits dat goed is, anders wil ik dat het wat anders is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 15:40

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Lijkt me toch raar dat van een klein stootje je stuurbekrachtiging er mee ophoudt. Toch maar even langs de garage fietsen me dunkt.

Trouwens welke uitvoering heb jij wel niet als jouw auto 1800 kilo weegt :?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De 407 is gewoon een lomp zware kar... ik heb de goedkopere, met minder deuren... Dat kan in het gewicht schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je bedoelt de duurdere, die heeft minder deuren (maar is nog altijd geen 1800 kg). Maar ik zou ook even bij een garage langs gaan. Dat de aandrijfsnaar van de stuurbekrachtigingspomp kapot is gegaan kan, maar ik zou denken dat die in een moderne auto met een multiriem aangedreven wordt (die dus ook de rest van de V-snaar activiteiten doet). Maar als je velg al krom is dan zou ik zeker even naar de ophanging kijken. Het kan best zijn dat daar wat krom is en dat de auto daardoor zwaarder stuurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 31-12-2007 08:14 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 31 december 2007 @ 08:14:
Je bedoelt de duurdere, die heeft minder deuren (maar is nog altijd geen 1800 kg). Maar ik zou ook even bij een garage langs gaan. Dat de aandrijfsnaar van de stuurbekrachtigingspomp kapot is gegaan kan, maar ik zou denken dat die in een moderne auto met een multiriem aangedreven wordt (die dus ook de rest van de V-snaar activiteiten doet). Maar als je velg al krom is dan zou ik zeker even naar de ophanging kijken. Het kan best zijn dat daar wat krom is en dat de auto daardoor zwaarder stuurt.
De velg is niet krom, althans zover ik het kan ien niet, maar alleen bekrast.
De auto is leeg 1699 kilo; met chauffeur, diesel en wat er verder nog aan kleinnood door de auto zwerft haal ik de 1800 toch nog net ;)
Maar het had idd 1700 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 12:57

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Anoniem: 399 schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:04:
Ik heb m'n auto, een Peugeot 407, een avondje uitgeleend aan de zoon van m'n vaders vriendin, omdat zijn eigen Focus niet wil starten. Nou is het wat glad geweest gisteren, en is 't ukkie gaan glijden. met een geringe gang beunde hij de 1800 kilo lichte koekblik tegen een stoeprandje. De linker voorvelg ziet er belabberd uit en op de rand met de band is flink gekrast: de velg moet ik ervangen want deze sloopt de band. De stoeprand heeft niets dan een onbenullig krasje.
Echter, sinds de tik op het wiel doet ook de stuurbekrachtiging het niet meer... en daar wordt ik dan wel een beetje nerveus van, want ik weet niet waarom dat is maar ik vrees dus dat er meer kapot is dan alleen dat ééne velgje.
Ik heb vamorgen de auto opzij moeten zetten voor de buren, dus 15 meter gereden. Als ik het stuur draai hoor ik wel een geluidje onder de motorkap vandaan komen dat nog het meest lijkt op een pompje of motortje dat vast gelopen is. Meer zoem dan kraak, zeg maar.

Met google kom ik niet veel verder: alhoewel er zat gezanikt wordt op de stuurbekrachtiging van de 407, zie ik nergens dat die uit blijft na een ongeval.

De auto is all-risk verzekerd, en morgen ochtend ga ik de garage bellen zodra ze open zijn, maar ik ben natuurlijk stiknieuwsgierig of er iemand kan verklaren wat hier gebeurt en natuurlijk of ik me alvast mentaal moet gaan voorbereiden op serieuze werkzaamheden danwel ernstige afschrijjvingen.
Het zou idd de stuurbekrachtigingspomp kunnen zijn. Zelf lekkende stuurbekrachtigingspomp gehad tijd geleden (gelukkig optijd opgemerkt, en laten repareren) van Mazda 323F.

Hopelijk niet al te veel schade, gelukkig allrisk verzekerd, al is het niet leuk natuurlijk.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar eh, als die pomp met de botsing kapot gegaan is, hoe is dan de kans dat de hele voorophanging naar de haaien is? De garages zijn gewoon allemaal dich tot 2 januari dus ik heb nog tijd om te filosoferen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Mijn logica zegt dat het nogal onwaarschijnlijk is dat de stuurbekrachtigingspomp er mee kapt bij zo'n klein klapje tegen de stoep

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoewel iedereen zegt dat het maar een klein tikje was, is het wel eeen blok gewicht dat schuift. Hoewel een lage snelheid komt dat blok gewicht wel op 1 punt tot stilstand waar de kracht dus heen gaat. En dan is het wel wat meer dan je denkt.

Mijn pa had ook zoiets: Had auto geparkeerd, een collega rijdt rustig achteruit en had nooit die auto gezien dus rijdt net tegen het voorwiel aan. Hoewel dat ook maar zacht was trok de auto (Touran) constant naar links en eenmaal bij de garage bleek er dus idd. het een en ander verbogen door zo'n ''klein'' tikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De auto is niet krom, het wiel is niet krom, de assen zijn heel, alles is in orde. De velg is gewisseld en alles aan de auto is tip-top.
Blahve de stuurbekrachtiging, die doet het niet. De dealer heeft gisteren met drie man een uur overuren gebouwd onder de motorkap en met de laptop om te kijken wat daar gebeurt, maar kan het niet vinden, dus die is met Peugeot aan het bellen om uit te zoeken wat er loos is. Daarvoor geeft hij mij in ek geval dit weekend en indien nodig langer zijn 607 mee, zodat ik tenminste kan rijden.
Vaag probleem dus. In elk geval wordt het dus velg wisselen + eventuele reparatie aan stuurbekrachtiger, zonder onderzoekskosten. Dat kon wel eens hard meevallen. de band had nog geen schade en is dus geerecycled (staan pas 20.000 km op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mag dus aannemen dat ze ook de pomp en snaar hebben bekeken?

Inderdaad een vreemd verhaal... Misschien iets van een stekkertje/kabel losgeraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ventieletjes kapot in de pneumatiek, schijnt het. Er worden vervangende onderdelen opgestuurd en met wat geluk kan ik woensdag weer gewoon m'n eigen autootje rijden.
De 607 is een lief autootje maar ik mis m'n extra cilinders en turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Ik dacht dat stuurbekrachtiging met hydrauliek werkte? Kan dat dus ook met pneumatiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kweenie, ventielen is voor mij iets met lucht maar dat kan ik wel fout hebben. In elk geval was de kapotte electronica er schuld aan dat er een nieuwe stuurstang in ging. Hele geintje inclusief velg en vervangende 607 voor vijf dagen kost me 2700 euro.
Althans, de verzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Dure grap dan... Lijkt me een wat overdreven prijs, maar ja "de verkzekering betaald".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
Anoniem: 399 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:12:
Kweenie, ventielen is voor mij iets met lucht maar dat kan ik wel fout hebben.
Kan ook in hydrauliek, al noemen ze het daar vaak klep. :)

Even info bij gezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ventiel_%28techniek%29

lekker belangrijk ;)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eX0duS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:44:
Dure grap dan... Lijkt me een wat overdreven prijs, maar ja "de verkzekering betaald".
Naja, nieuwe velg, nieuwe stuurinrichting (1800 pleuro ex BTW...) 5 dagen maal 20 euro voor de 607 en nog wat manuurtjes aan nameten in- en uitbouwen balanceren en metingen aan de ophanging (je weet niet wat er allemaal kapot/ontzet is). Dat loopt goed op.
Maar idd: als ik het zelf betaal moet het zo goedkoop mogelijk, maar nu ik in de verzekering een schaal terug ga en 500 euro eigen risico mag lappen kan het me niet duur genoeg zijn... meer bespaard heh.
Pagina: 1