PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 17:43
Goed, mijn vader wilde per se een diskette drive inbouwen dus heeft hij het zelf gedaan. Erg slim weer, maar toen ging de pc dus niet meer aan. De kast zelf krijgt wel stroom, alles fans gaan draaien, maar er komt geen beeld. Dus eerst heb ik maar die hele A:\ schijf weer eruit gehaald, maar het probleem bleef.

Wat met opviel is dat er een tikkend geluid uit de pc komt, het lijkt uit de speaker te komen, maar dat weet ik niet zeker. Het is een soort piepje, maar dan een lage toon en hij gaat, naarmate de pc langeraanstaat, sneller tikken. Voor de rest gebeurt er dus helemaal niks.

Weet iemand wat dit precies kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 30-12-2007 18:43 ]

Facts don't care about your feelings

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al geprobeerd.
Ik zou trouwens alle onderdelen 1 voor 1 testen en als het kan dus in een andere PC.

• YoshiBignose
Yes, dat was ik uiteindelijk ook van plan. Ik hoopte dat iemand misschien wist of het een specifiek probleem was, zodat ik niet het hele ding weer uit elkaar moet halen.

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem gehad ik heb hem er uit gehaald kabels eruit enzz vn de diskette drive en hij werkt weer probeer dat een s of probeer eens een andere diskette drive

• YoshiBignose
Ik heb de diskette drive eruit gehaald en het probleem was er nog

• YoshiBignose
ik heb nu alles losgemaakt en de pc doet gewoon niks meer. hij gaat aan, maar daar is alles mee gezegd. geen piepjes, niks. lijkt me dat het moederbord gewoon kapot is?

Verwijderd

Dat hoeft het nog niet eens te zijn. Als alleen je fans aangaan, kan het simpelweg gewoon je Power Supply zijn die kapoet is, je fans draaien daar namelijk (niet altijd) op. Ik verwijs je naar deze quote, loop de dingen die daarin genoemd worden anders even na:
The first step is to make sure the computer is getting power. When you try to turn on the computer, if you don't see any lights come on and no sound comes from the computer case, then your PC is not getting any power. In this case, check the power cables first. If your system has a 110V/220V switch on the back, make sure it is set firmly in the 110V position. Also, if you use a surge protector, make sure it's turned on and you are receiving power from your wall outlet.

If all of these connections are fine but you still hear and see nothing when you turn the computer on, the power supply may be damaged. In this case, you will need to take your system to a repair shop to have it diagnosed and repaired.

Note: Sometimes the cooling fan will spin even though the power supply is broken.

If the CPU lights up and beeps, but the monitor remains dark, make sure that the monitor is turned on and getting power (check for the power light, usually located near the switch on the monitor face). Make sure that the monitor, keyboard, and other peripherals are firmly attached to the CPU.

• YoshiBignose
Haha ja, het zou de voeding kunnen zijn. Het enige vreemde is dat de lampjes wel branden, de coolers draaien, maar er geen piepjes komen dat de pc ook daadwerkelijk iets doet. En natuurlijk geen beeld.

Verwijderd

Oke, het feit dat de lampjes branden geeft dus aan dat het niet aan de powersupply hoort te liggen. Een optie is natuurlijk altijd om er een ander moederboord als die beschikbaar is in te zetten om te testen of hem naar een PC-zaak te brengen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:01:
Oke, het feit dat de lampjes branden geeft dus aan dat het niet aan de powersupply hoort te liggen. Een optie is natuurlijk altijd om er een ander moederboord als die beschikbaar is in te zetten om te testen of hem naar een PC-zaak te brengen ;)
Het kan wel degelijk aan de voeding liggen ook al branden de lampjes en draaien de fans.
Als je lampjes op bijvoorbeeld de 3,3 Volt branden kan de 5 volt wel kapot zijn en de voeding kan ook heel weinig ampères geven net genoeg voor de fans en ledjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 22:04 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:01:
Wat een onzin. Als het ding onvoldoende spanning afgeeft, kunnen best de fans wel draaien maar de rest niet. Of überhaupt een enkel onderdeel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 18:23

Mentalist

[avdD]

Is het mogelijk dat die tikjes die steeds sneller worden uit de voeding komen?

Ik zou Hangen en Opstartproblemen troubleshooter toch maar gaan doorlopen en het resultaat hier posten, want die piepjes alleen geven niet echt uitsluitsel in dit geval.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
YoshiBignose schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:42:
[..]

Wat met opviel is dat er een tikkend geluid uit de pc komt, het lijkt uit de speaker te komen, maar dat weet ik niet zeker. Het is een soort piepje, maar dan een lage toon en hij gaat, naarmate de pc langeraanstaat, sneller tikken. Voor de rest gebeurt er dus helemaal niks.
/flauwmodus
Ligt er toevallig ook een vreemde rode staaf in je kast? :+
/flauwmodus uit

Als ik jouw was zou ik even aan je vader vragen of hij wel een antistatische polsband omhad, statische electriciteit kan rare dingen met je pc doen.

Verwijderd

Exorcist schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:16:
[...]

Wat een onzin. Als het ding onvoldoende spanning afgeeft, kunnen best de fans wel draaien maar de rest niet. Of überhaupt een enkel onderdeel.
Heb je helemaal gelijk in, was ik even vergeten... ook al zei ik dat in me 1e post zelf |:(

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:45:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, was ik even vergeten... ook al zei ik dat in me 1e post zelf |:(
Dan zijn we het eens :>

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 13:52
Misschien BIOS resetten? Vaak moet je het batterijtje eruit halen en een jumper even verzetten. Dit wil ook weleens werken voor weigerende pc's.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:32:
Ik verwijs je naar deze quote, loop de dingen die daarin genoemd worden anders even na
offtopic:
Uiteraard wel even opletten dat dit een quote is die voor buiten NL bedoeld is, gezien de 110V stand die genoemd wordt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• YoshiBignose
Er komen nu geen piepjes meer uit. Hij doet nu gewoon niks meer, alleen de fans gaan draaien. Bios reset zal ik zo wel even proberen.

Die troubleshooter heb ik doorgelezen, maar daarvan is 99% niet van toepassing op mijn verhaal.

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09-2025
Misschien erg vergezocht, maar geloof me, het heeft bij mij de nodige vreemde problemen weten op te lossen:
Hoe is het met je aarde?
Eventueel even een draadje tussen een kaal stukje (=geen verf, op een pijp ofzo) op je verwarming naar je kast te trekken.

• YoshiBignose
Draadje? Wat bedoel je daar precies mee? En ik neem aan dat jullie wel begrepen hadden dat deze computer gewoon al jaren goed werkte, totdat mijn vader er dus mee ging kloten.

En nee hij had niet zo'n polsband om. Heb ik trouwens ook nooit om en heb zat computers in elkaar gezet, maar goed dat willen jullie vast niet horen :9

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09-2025
Een geleidende kabel, denk aan een aardedraad (zo'n geel/groen ding) of gewoon een draad voor tussen je speakers, gestripte netwerkkabel, etc.
Pagina: 1