Toon posts:

Stroomverbruik pc en monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 2.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zou graag (bijna exact) willen weten wat de stroomverbruik van mijn pc (+monitor) is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou kunnen doen.

Monitor is geen probleem: als het goed is kan je dit in de specs van jou monitor terug vinden, maar mijn pc wordt wat lastiger.

Hierdan de specs van mijn pc:
2 x processor 2.8 GHz (Intel pentium 4)
1 x 250 GD hdd
video kaart 128 mb.
Monitor: Samsung 206 bw

Dit zijn volgens MIJ wel de belangerijkste onderdelen die relevant zijn.

Graag ook even vertellen HOE je op een bepaalde antwoord komt.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet,
Irfaan

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Koop een leuk stekkerblok met wattage meter, dan heb je het EXACT voor JOU.
:z

[ Voor 29% gewijzigd door Muthas op 30-12-2007 18:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er idd een Wattmeter tussen, of pak een tooltje als een van de vele psu calculators die er zijn (al heb je dan wel het max wattage te pakken, niet het continu gebruik van zo'n ding). Verder zegt een 128 milibit videokaart natuurlijk helemaal niets over het stroomverbruik. Wil je echt weten wat iets max verbruikt, zoek dan specs op.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is er niets als een vuist regel waarmee ik toch nog in de buurt kom?

ZOal bijv. Worse case: psu
avg. case: aantal proc x 75% ??

Hoe zou de klok snelheid kunnen integreren in de berekening?

Gegroet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:29:

Gegroet.
Kloksnelheid zegt helemaal niets over het stroomverbruik. Wat ik al zei, je kunt de max waardes opzoeken van je onderdelen, zodat je een idee hebt wat je systeem max uit het stopcontact zal plukken. maar dat zegt niets over het daadwerkelijke verbruik als je hem normaal gebruikt.
Jij zult met jouw P4 2800 prescottje waarschijnlijk meer stroom trekken als ik met mijn Core 2 duo E6750 @3,2GHz, ook al is de mijne hoger geclockt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Je kan natuurlijk ook kijken hoe zwaar je voeding is, dat zal in het allerergste geval aan stroom er doorheen gaan :P

The devil is in the details.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:29:

Gegroet.
Nee.

Er is wel een calculator. :)
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

En let op je afkortingen. ;)

mb MB
GD GB

En 2x pentium 4 kan ook niet, zou denk ik een Pentium D moeten zijn. (dualcore)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 30-12-2007 19:38 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Ik kan je wel vertellen wat jouw pc maximaal nodig heeft (zie ook het "welke voeindg heb ik nodig deel 15, 16, 17, 18 en 19) echter is dit theorie en niet de praktijk. De praktijk hangt van zo ongelooflijk veel factoren af waarmee niemand kan zeggen hoeveel watt er exact nodig is. Dit hangt bijvoorbeeld af van de spanning op het lichtnet (in NL is er 230 VAC met een afwijking van 5% waardoor er 220-240 volt de voeindg in kan gaan. Een tweede is de koeling van de componenten aangezien de TDP ook afhankelijk is van de temperatuur. Ook is er verschil tussen soortgelijke componenten in verbruik en rendement. Ook de gebruikte software (en vooral het type belasting van het systeem) is bepalend voor het verbruik. hierrmee het simpelweg niet mogelijk is om exact te zeggen hoeveel er nodig is. Zie ook mijn sig, de theorie is het idealisme van de praktijk. het bepalen van het energieverbruik is de theorie. Hij zal echter nooit gelijk zijn aan de praktijk....

De enige manier om te achterhalen hoeveel jouw systeem en monitor nodig hebben is een energiemeter. Deze plaats je tussen het stopcontact en de stekkerdoos waar jouw pc/tft/speakers/printer/enz op aangesloten zit en deze meter meet de spanning en de stroom en berekent daarmee de exacte energieopname. Deze meter geeft de praktijkwaarde, dus deze meter is betrouwbaarder dan welke theoretische berekening dan ook.
Zo'n meter kost ongeveer een tientje trouwens

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Als je geen wattmeter wil kopen, doe dan het volgende:
1) zet alle automaten in de meterkast uit, behalve 1 van een stopcontactengroep.
2) trek alle toestellen uit de stopcontacten van de groep waar de automaat nog van aanstaat
3) verifieer of er op nog een manier ergens verbruik kan zijn
4) noteer de "beginstand" van de kWh meter
5) hang je pc en scherm aan de stopcontacten van de groep die nog aanstaat
6) gebruik de pc gedurende exact 1uur
7) noteer de "eindstand" van de kWh meter, en voila, je weet hoeveel kW de pc en scherm samen verbruiken
O-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mad_max234 schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:36:
En 2x pentium 4 kan ook niet, zou denk ik een Pentium D moeten zijn. (dualcore)
Zelfs dan is het nog maar 1 cpu. De enige 'P4' cpus die met meer dan 1 op een bordje kunnen zijn de Xeons.
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:49:
Als je geen wattmeter wil kopen, doe dan het volgende:
1) zet alle automaten in de meterkast uit, behalve 1 van een stopcontactengroep.
2) trek alle toestellen uit de stopcontacten van de groep waar de automaat nog van aanstaat
3) verifieer of er op nog een manier ergens verbruik kan zijn
4) noteer de "beginstand" van de kWh meter
5) hang je pc en scherm aan de stopcontacten van de groep die nog aanstaat
6) gebruik de pc gedurende exact 1uur
7) noteer de "eindstand" van de kWh meter, en voila, je weet hoeveel kW de pc en scherm samen verbruiken
O-)
_o- jaja, hij is goed. Het werkt inderdaad wel, maar het lijkt me niet echt een makkelijke oplossing.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:25:
Beste Tweakers,

Hierdan de specs van mijn pc:
1 x 250 GD hdd
video kaart 128 mb.
Monitor: Samsung 206 bw

Dit zijn volgens MIJ wel de belangerijkste onderdelen die relevant zijn.
Irfaan
Trouwens, dit is een lijstje waar je niet veel mee kan. Als je onderstaande lijst invul dan heb je een goede lijst met specs van de computer

cpu merk, type, snelheid, snelheid fsb, L2 geheugen, revisie
mobo merk, type
geheugen type geheugen, hoeveelheid MB per reep, hoeveel reepjes, snelheid geheugen
Videokaart Merk, type, type gpu, type geheugen, hoeveel geheugen, snelheid core en mem (stock)
HD merk, type, aantal GB, type aansluiting
pci hoeveelheid pci kaartjes, type kaartjes, functie
dvd hoeveelheid dvd/cd stations, typenummer, aansluiting
koeling type cpucooler, type gpu cooler, hoeveelheid, grootte en plaats casefans.
temps temp cpu, gpu, hd
overklok snelheid cpu met OC, snelheid fsb, Vcore met en zonder overklok, snelheid videokaart en geheugen.

Bovenstaand is een goed en volleige speclijst. Als je jouw lijst vergelijk met bovenstaande dan heb je maar een paar dingen ingevuld, lang niet alles.

Even voor de duidelijkheid, ook al heb je een volledige lijst, niemand kan zeggen hoeveel er exact nodig is zoals ik eerder geschreven heb. Het lijstje is meer voor jezelf (een howto voor het maken van een goede en volledige speclijst)

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1