Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compaq evo openmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Andr5437
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb een compaq evo overgenomen. Deze een hele tijd gebruikt.

Nu is volgens mij de voeding kapot alleen lukt het niet om de kast open te maken.

Hij is vroeger altijd van een overheidsinstantie geweest.

Hoe moet ik de pc kast nu openen?

Afbeeldingslocatie: https://www.aceprinters.com.au/images/EVO%20D5SC1.JPG

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Schroefjes losdraaien en dergelijke...

Servicemanuals zijn vaak op de website van HP (Compaq) te krijgen.

Let wel op dat er hoogstwaarschijnlijk geen standaard voeding inzit. Vaak met een andere pinbezetting voor de moederbord stekker, soms met de schroefgaten op een andere plek en zelden met een schuine hoek.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Dat zijn afaik de meest eenvoudig te openen kasten..

Rechts en linksachter aan de zijkant ding indrukken en kap+front zo naar voren eraf schuiven.

Voeding ligt linksachter, kun je openklappen. Van te voren PCI riser eruit halen (zit er van bovenaf ingedrukt). Hdd/optical kun je naar voren toe openklappen.

Pas vanaf dat moment moet je met schroevendraaiers aan de gang gaan

• Andr5437
Het probleem is dat je die knopjes aan beide kanten van de kast wel kan indrukken, maar dat er dan echt geen beweging inzit.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Je hoeft er geen vrienden mee te worden hè!? :P

Doe het anders samen met iemand, zodat de een de knopjes indrukt en de ander de kast met twee handen naar voor duwt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

In een aantal type computers (o.a. Compaq) zit een mechanische beveiliging om het openen van de kast tegen te gaan. Het is een spoeltje met een magneet die een pal tegen de case drukt.
In de bios kan je ergens deze schakelaar bedienen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afaik was dat meer een intrusion detection, welke modellen was dat dan?

Verwijderd

probeeer je hem naar achter te schuiven zoals meeste kasten dat hebben ?

want heb eens mee gemaakt met hp dat het als het ware open schanierde inplaats dat jede kap weg kon schuiven

• Andr5437
De pc heeft een mechanische beveiliging. Vroeger is de pc wel eens open geweest om stof te verwijderen, daarna werkte hij niet meer. Pc meegenomen naar de gemeente en daar hebben ze een wachtwoord ingetypt en hij werkte weer. Aangezien de pc niet meer opstart is het geen optie om in de bios te gaan kijken.

Is de pc nu verloren?

• Onbekend
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

Als de bios een wachtwoord heeft, dan moet je wat mechanisch geweld gaan gebruiken.

Ik had ooit eens zo'n kast, en toen kon ik met een schroevendraaier er schuin eronder het palletje wegdrukken.

Ik dacht dat het palletje links ongeveer in het midden zat. Maar misschien verschilt dat wel per type...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

volgens mij moet je de achterkant een beetje optillen en naar achter trekken tegelijk om hem lost te laten komen.

off topic: anders wil een grote hamer ook nog wel werken :P

• Andr5437
De achterkant optillen werkt niet. Ik ben ook al met een schroevendraaier bezig maar de behuizing zit zo vast. |:(

Ik heb in ieder geval niks te verliezen. Als ik niks doe kan de pc gelijk de deur uit. :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt vaak bij die dingen via de CDROM bay (ja doordouwen!) bij het mobo komen.
Bios resetten en klaar ;)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:13:
Je kunt vaak bij die dingen via de CDROM bay (ja doordouwen!) bij het mobo komen.
Bios resetten en klaar ;)
Inderdaad, knoppen aan de zijkanten induwen en tegen het zwarte aanduwen. Sommigen kunnen echt goed vast zitten, maar dat is dé manier. :)

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Je moet bij de meeste kasten even goed doordouwen ja, had ik bij mijn splinter nieuwe coolermaster CM690 ook, durfde eerst niet.

Nu gaat ie nog niet helemaal dicht.

Een aantal type van het serie Evo hebben in de kast zelfs een gedeelte karton zitten voor de CPU airflow...wist niet wat ik zag

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hebben die bakkies geen duimschroeven die je eerst los moet schroeven? ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Roamor schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:17:
[...]

Inderdaad, knoppen aan de zijkanten induwen en tegen het zwarte aanduwen. Sommigen kunnen echt goed vast zitten, maar dat is dé manier. :)
Ghehe je interpreteert hem anders dan bedoeld.
TS: ik bedoelde : als je hem echt niet open krijgt kun je doos de 5.25" (cdrom dus) frontjes heen drukken (de lege plaatjes). En zo je BIOS resetten op het mobo :)

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:40
Dit is echt zo'n domme kast. M'n opa heeft ook zo'n PC en ik zat de eerste keer echt raar er naar te kijken hoe dat ding nou open moest.

Maar je moet inderdaad het grijze gedeelte naar voren schuiven (de voorkant dus), en de kap tegenhouden.

Mag ik vragen waar je deze PC vandaan hebt? Toevallig van een PC beurs? Want die van m'n opa komt daar wel weg, en is geloof ik ook van een overheidsinstantie geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2007 22:33 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja het front moet er afaik af (zitten drukkers idd op het front aan de zijkant) en dan de bovenkant losschroeven. Al geprobeerd? (de bovenplaat zit dus op het chassis geschroefd achter de zilveren plastic kap).

Zo was het bij de oude compaq's (pressario, 233-500MHz tijd ;))

• Andr5437
Ik heb hem overgenomen van een overheidsinstantie. Hij werkte altijd goed. Toen begon hij ineens te stinken dus wilde ik hem openmaken om even te kijken. Maar dat viel dus tegen :P

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Als hij echt mechanisch gelocked is, kan je dat ding vaak losschroeven aan de onder/zijkant van de kast.
Daarvoor heb je wel een speciale schroevendraaier nodig, soort torx maar met een bolletje erin.

• Andr5437
Jongens bedankt allemaal. Het is gelukt :)

En wel met grof geschut :P

Heb eerst aan de voorkant dat zwarte randje met dat aan/uit knopje eraf gesloopt. Daarna met een grote schroevendraaier tussen dat zilveren gedeelte links en rechts heel hard gedrukt en toen schoot de kap los.

Nu nog kijken wat er met de voeding aan de hand is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die kun je zelf maken (iig de modellen die in oude compaq pc's en philips speakers zitten) met een gweone platte schroevendraaier, waar je in het midden een nokje uitvijlt :)

• Andr5437
Alleen vraagt hij nu om een password...

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45
Boudewijn schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:55:
Die kun je zelf maken (iig de modellen die in oude compaq pc's en philips speakers zitten) met een gweone platte schroevendraaier, waar je in het midden een nokje uitvijlt :)
of zo'n 50 delige bitset van 6,99 euro ofzo, heeft ook dat soort torx bitjes :) erg handige set :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Andr5437 schreef op zondag 30 december 2007 @ 23:02:
Alleen vraagt hij nu om een password...
Dus de voeding is nog in orde? :P

Heb je geen drukknopje op het moederbord ergens zitten met "reset" of "cmos" ofzo erbij?
Dacht dat die modellen dat wel hadden.

Anders batterijtje eruit, stroomkabel eraf en paar keer de powerknop indrukken. Of een paar uur wachten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en vaak jumper bij bios\batterij.

• Andr5437
Ik was XP aan het installeren op een nieuwe schijf, maar na een kwartiertje begon de voeding weer te stinken en te roken.

Ik heb dus een nieuwe voeding nodig, maar hier past natuurlijk geen standaardvoeding in. Wat voor voeding moet erin?

Informatie wat op de voeding staat:
Part No: 218583-001
Replace with Compaq
Spare No.: 224060-001
Series PDP-115P

Verwijderd

That is a really impressive topic .. Thank you for sharing this with us ...

JN0-522 - JN0-531 - JN0-532 - JN0-541

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 13:27 ]

Pagina: 1