Geheugenprobleem door voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-04 15:54
Ik heb onlangs een aantal nieuwe onderdelen aangeschaft, waaronder een nieuwe videokaart en 2 nieuwe geheugenbanken.
Modbreak:Bank != reep :o

Een reep/DIMM is een stukje PCB met chips erop (wat jij bedoelt)
Een bank is een logische organisatie van 64 datalijnen, dat afhankelijk van je gebruikte geheugen soms een enkele DIMM kan omvatten, soms heb je meerdere banks per DIMM en soms meerdere SIMMs per bank....

Zie: RAM FAQ

Door bank, reep/DIMM en slot door elkaar te halen ga je helemaal de mist in als je probeert te begrijpen wat er precies gebeurt in gevallen als dit.

De configuratie van m'n PC is het volgende:

CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+
MB: Gigabyte MA69G-S3H (AMD 690G Chipset)
Geheugen: 2 x 2 x Kingston 1 GB geheugen DDR2 PC5300 (totaal 4 GB dus)
Videokaart: Asus EN8800GT 512MB
HDD: 1x Seagate SATA II 7200RPM 500GB, 1x Samsung SATA II 7200RPM 500GB, 1x WD 120GB IDE 7200RPM
Optische drives: 1x Nec 7551 (Sata DVD-RW Brander), 1x Toshiba DVD-Rom speler IDE
PSU: Coolermaster XtremePower 430W

Aanvullende kaarten:
- Linksys WMP54G WiFi PCI Kaart
- Soundblaster X-FI Xtreme Gamer
- ATI Remote Wonder

nu is het het volgende:
na de installatie van de nieuwe videokaart en 2 nieuwe geheugenbankjes begonnen er problemen: Windows Vista 64 Ultimate bleef af en toe hangen (beeld bevriest en even later springt monitor op standby).

Vervolgens heb ik Windows Vista 64 opnieuw geinstalleerd. Nu was het probleem er nog steeds.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat het probleem zit in het plaatsen van de 2 extra geheugenbanken.

Daarmee heb ik al het volgende geprobeerd:
- 2 Extra eruit --> Vista loopt stabiel
- 2 oude eruit, de 2 nieuwe erin --> Vista loopt stabiel
- Memtest86 gedraaid --> geen errors gevonden

Nu heb ik zelf een vermoeden dat het aan de voeding ligt, maar aan de andere kant lijkt me die 430W toch wel voldoende?
Waarom? Als ik bijv. 3D Mark probeer te draaien, en het start loopt de PC vast op het moment dat de eerste test moet beginnen. In mijn ogen het moment dat de videokaart aan de slag moet en dus meer stroom vraagt?
Het vreemde is dat voor de 3D Mark test, de voltages redelijk goed zijn (12V = 11,8V, 5V = 5V). Echter weet ik zo geen manier om te kijken wat de voltages doen als 3D Mark begint.

Kan iemand me verder helpen? Is het inderdaad de voeding (moederbord krijgt te weinig stroom --> problemen?)
Het is ook zo dat als ik gewoon in Vista zit, er soms strepen door het beeld komen (witte).

Als ik maar 2 bankjes gebruik, is er geen enkel probleem en is het systeem zover ik weet gewoon stabiel.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 31-12-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die titel "Geheugenprobleem door voeding"
Heb je last van je hersenen als je wat eet ofzo. :+
Wel een beetje vreemd

Maar even serieus met Speedfan kun je je voltages van de computer in windows uitlezen, dus controleer dat eerst maar even.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Kan ook nog aan de geheugenbanken (dus niet de reepjes die je hebt gekocht) liggen op je moederbord. Test eens alleen de oude reepjes in de 2 banken die vroeger niet in gebruik waren...

Modbreak:Bank != slot :o

Een slot (gleuf, wat dan ook, maar GEEN bank) is een plek op het moederbord waar je een DIMM in kunt drukken.
Een bank is een logische organisatie van 64 datalijnen, dat afhankelijk van je gebruikte geheugen soms een enkele DIMM kan omvatten, soms heb je meerdere banks per DIMM en soms meerdere SIMMs per bank....

Zie: RAM FAQ

Door bank, reep/DIMM en slot door elkaar te halen ga je helemaal de mist in als je probeert te begrijpen wat er precies gebeurt in gevallen als dit.

[ Voor 60% gewijzigd door dion_b op 31-12-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
-The_Mask- schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:43:
Maar even serieus met Speedfan kun je je voltages van de computer in windows uitlezen, dus controleer dat eerst maar even.
Zal ik dat eens proberen, maar weet niet hoe ik die kan laten zien terwijl 3D Mark draait (als ik dat draai weet ik zeker dat het problemen geeft namelijk :))
Cpt.Morgan schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:50:
Kan ook nog aan de geheugenbanken (dus niet de reepjes die je hebt gekocht) liggen op je moederbord. Test eens alleen de oude reepjes in de 2 banken die vroeger niet in gebruik waren...
Zal dat eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
Heb nu de volgende dingen nog geprobeerd.

De twee andere banken (3 + 4): geen probleem
Drie banken: geen probleem

wel had ik op een gegeven moment bij het wisselen van een reepje dat bank 1 niet fijn werkte (hij gaf een piep tijdens opstarten --> deze "set" werkte niet (goed) op bank 1, andere geen probleem.
Duidt dit erop dat het waarschijnlijk aan het moederbord ligt (probleem als er 4 reepjes inzitten?) (mogelijk 2x dual channel --> werkt niet lekker?)
Als ik 1 + 3 + 4 gebruik, geeft het namelijk geen enkel probleem (bij 4 reepjes loopt hij binnen 30seconde 3D mark test "vast").

Of is het het probleem van 4 Gig geheugen? Kan helaas zo hier niet even 2x 512MB inplaatsen, aangezien die niet voorhanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

Theo

moederbord

boemboem schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:20:
Ik heb onlangs een aantal nieuwe onderdelen aangeschaft, waaronder een nieuwe videokaart en 2 nieuwe geheugenbanken.

Nu heb ik zelf een vermoeden dat het aan de voeding ligt, maar aan de andere kant lijkt me die 430W toch wel voldoende?
. Ruim voldoende zelfs :)
Het vreemde is dat voor de 3D Mark test, de voltages redelijk goed zijn (12V = 11,8V, 5V = 5V). Echter weet ik zo geen manier om te kijken wat de voltages doen als 3D Mark begint.
Echt meten doe je niet met een stukje software maar met een multimeter. Par een meter en sluit hem aan op een vrije molex. Als de 12 volt lijn veel zakt en tegen de 11.400 volt aanzit dan heeft de voeindg het zwaar. Is de 12 volt netjes (11.600 - 12.400 volt) dan is er neits aan de hand.
met zo'n meter kun je ook de 12 volt meten als de computer volledig belast wordt..

Heb je trouwens een typenummer van het geheugen, aangezien daar het probleem in lijkt te zitten?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208041

Welk programma heb je die voltages uitgehaald? als je geen multimeter heb (wat het beste is) is speedfan toch wel aardig (software is nou eenmaal iets minder precies)

bij mij geeft speedfan hetzelfde aan als me multimeter maar dat kan toeval zijn :P (=12.2V)

en verder een voltage @ idle zakt altijd nog een beetje onder load (minimale toelaatbaar op de 12V = 11.4V) ik denk dat je voeding het zwaar heeft met je stroom etende AMD + beeldmonstertje en het niet echt voor mekaar krijgt stabiel te blijven

probeer of een zwaardere voeding of jat even een budget kaart (gebruiken bijna geen stroom) ergens en haal je 8800GT eruit en probeer dan 3dmark te doen, als hij het in een van de 2 of beide situaties dan wel gewoon doet kan je aan je voeding denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
theodouma schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:24:
[...]
. Ruim voldoende zelfs :)

[...]

Echt meten doe je niet met een stukje software maar met een multimeter. Par een meter en sluit hem aan op een vrije molex. Als de 12 volt lijn veel zakt en tegen de 11.400 volt aanzit dan heeft de voeindg het zwaar. Is de 12 volt netjes (11.600 - 12.400 volt) dan is er neits aan de hand.
met zo'n meter kun je ook de 12 volt meten als de computer volledig belast wordt..

Heb je trouwens een typenummer van het geheugen, aangezien daar het probleem in lijkt te zitten?
Typenummer geheugen = KVR667D2N5K2/2G (van beide sets)
Zal morgen eens ff de multimeter erbij pakken om de 12V tijdens 3D Mark te testen. Meteen een vraag: welke kleuren moet ik hebben?
Anoniem: 208041 schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:25:
[...]

Welk programma heb je die voltages uitgehaald? als je geen multimeter heb (wat het beste is) is speedfan toch wel aardig (software is nou eenmaal iets minder precies)

bij mij geeft speedfan hetzelfde aan als me multimeter maar dat kan toeval zijn :P (=12.2V)

en verder een voltage @ idle zakt altijd nog een beetje onder load (minimale toelaatbaar op de 12V = 11.4V) ik denk dat je voeding het zwaar heeft met je stroom etende AMD + beeldmonstertje en het niet echt voor mekaar krijgt stabiel te blijven

probeer of een zwaardere voeding of jat even een budget kaart (gebruiken bijna geen stroom) ergens en haal je 8800GT eruit en probeer dan 3dmark te doen, als hij het in een van de 2 of beide situaties dan wel gewoon doet kan je aan je voeding denken
Heb het met Everest gemeten (en dan "stabiliteitstest"). Daar bleef alles constant, ook onder 100% "Load" (enige wat dan niet belast werd was de videokaart).

"Budget kaartje", is daarvoor mijn oude Radeon X1950 Pro al goed genoeg? Of kan ik beter voor de radeon 9600 pro gaan? Of zou het met "onboard" ook al kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

Theo

moederbord

boemboem schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:33:
[...]

Typenummer geheugen = KVR667D2N5K2/2G (van beide sets)
Zal morgen eens ff de multimeter erbij pakken om de 12V tijdens 3D Mark te testen. Meteen een vraag: welke kleuren moet ik hebben?

[...]

Heb het met Everest gemeten (en dan "stabiliteitstest"). Daar bleef alles constant, ook onder 100% "Load" (enige wat dan niet belast werd was de videokaart).

"Budget kaartje", is daarvoor mijn oude Radeon X1950 Pro al goed genoeg? Of kan ik beter voor de radeon 9600 pro gaan? Of zou het met "onboard" ook al kunnen?
Multimeter: Geel (12V) en zwart (ground). Een howto voor de MM is hier te vinden (de howto is gemaakt voor 5 volt lijn)

Als je wilt testen met een simpel kaartje dan zul je de X1950 moeten gebruiken mits deze een PCI-e connector heeft. Qua stroomverbruik is de 9600PRO ideaal maar helaas krijg jij dat kaartje niet werkend n jouw computer omdat jij geen AGP poort heb.

Wat je ook kan doen om de voeindg minder te belasten is om de niet "belangrijke" HD's van de voeindg los te koppelen (HD's welke niet nodig zijn voor een OS of belangrijke programma's) Ook de dvd spelers/branders kun je loskoppelen, deze zijn ook een belasting voor de voeindg (ook als er niets inzit)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
heb in al het gedoe al eens met maar 1 HDD geprobeerd (waar het OS op stond) en de overige 2 HDD's en 2 DVDRoms los. Toen echter dezelfde problemen.

Maar ik zal het morgen eens proberen. Dat van die AGP Poort had ik idd toen ik het typte niet aan gedacht. De x1950 heeft wel gewoon PCI-e. Maar zal het ook eerst eens met de onboard proberen (die verbruikt waarschijnlijk het minst (al is dan de 3D Mark score wel zwaar teleurstellend :))).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
in vista 64 bit zit een bug waardoor het niet te instaleren is met 4 gb ram of meer, op de site van
microsoft wordt aangeraden om te installeren met 2 gb, vervolgens de hotfix van de site van ms te halen.
dit zou veel instabieliteitsproblemen moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
udybees schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:41:
in vista 64 bit zit een bug waardoor het niet te instaleren is met 4 gb ram of meer, op de site van
microsoft wordt aangeraden om te installeren met 2 gb, vervolgens de hotfix van de site van ms te halen.
dit zou veel instabieliteitsproblemen moeten verhelpen.
kijk, bedankt. Heb hem wel kunnen installeren met 4 Gig. Maar zal alle updates eens dubbelchecken. Heb je toevallig een link naar die hotfix?

verder heb ik de multimeter gebruikt en op de 12V blijft netjes 11,95V staan.

Edit: nu ik zoek op idd vista en 4 gig geheugen kom ik vaker tegen dat het scherm na een minuut ofzo bevriesd. Deels ben ik daar gelukkig mee, maar ga nu eerst eens verder zoeken na die oplossing hiervoor.

[ Voor 15% gewijzigd door JM83 op 31-12-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boemboem schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:20:
Heb nu de volgende dingen nog geprobeerd.

De twee andere banken (3 + 4): geen probleem
Drie banken: geen probleem

wel had ik op een gegeven moment bij het wisselen van een reepje dat bank 1 niet fijn werkte (hij gaf een piep tijdens opstarten --> deze "set" werkte niet (goed) op bank 1, andere geen probleem.
Duidt dit erop dat het waarschijnlijk aan het moederbord ligt (probleem als er 4 reepjes inzitten?) (mogelijk 2x dual channel --> werkt niet lekker?)
Als ik 1 + 3 + 4 gebruik, geeft het namelijk geen enkel probleem (bij 4 reepjes loopt hij binnen 30seconde 3D mark test "vast").

Of is het het probleem van 4 Gig geheugen? Kan helaas zo hier niet even 2x 512MB inplaatsen, aangezien die niet voorhanden zijn.
Je haalt hier wederom DIMMs en banken door elkaar :o

Je probleem heeft mogelijk wel degelijk met banken te maken. Een geheugencontroller kan op een bepaalde snelheid maximaal een bepaalde hoeveelheid banken addreseren. Nu omvat een single-sided DIMM een bank en een double-sided DIMM twee banken (en let op: dit zegt NIETS over of er fysiek aan een of beide kanten chips zitten :o ). Als jouw DIMMs double-sided zijn (bij gebrek aan volledige specs kunnen wij dat niet voor je uitzoeken...) omvatten ze dus twee banken. Dat betekent dat je per kanaal vier banken probeert aan te sturen. Mogelijk wordt de geheugencontrollen in je CPU daar minder vrolijk van op de instellingen die je nu draait in BIOS.

Ik zou -puur om eea uit te sluiten- aanraden om tijdelijk het geheugen langzamer te gaan draaien (PC5300 draait standaard op 333MHz, probeer het eens op 266MHz of 200MHz). Als je bak dan wel stabiel draait weet je waar je aan toe bent. Draait hij dan niet stabiel dan heeft dit verhaal er weer niets mee te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
dion_b schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:03:
[...]

Je haalt hier wederom DIMMs en banken door elkaar :o

Je probleem heeft mogelijk wel degelijk met banken te maken. Een geheugencontroller kan op een bepaalde snelheid maximaal een bepaalde hoeveelheid banken addreseren. Nu omvat een single-sided DIMM een bank en een double-sided DIMM twee banken (en let op: dit zegt NIETS over of er fysiek aan een of beide kanten chips zitten :o ). Als jouw DIMMs double-sided zijn (bij gebrek aan volledige specs kunnen wij dat niet voor je uitzoeken...) omvatten ze dus twee banken. Dat betekent dat je per kanaal vier banken probeert aan te sturen. Mogelijk wordt de geheugencontrollen in je CPU daar minder vrolijk van op de instellingen die je nu draait in BIOS.

Ik zou -puur om eea uit te sluiten- aanraden om tijdelijk het geheugen langzamer te gaan draaien (PC5300 draait standaard op 333MHz, probeer het eens op 266MHz of 200MHz). Als je bak dan wel stabiel draait weet je waar je aan toe bent. Draait hij dan niet stabiel dan heeft dit verhaal er weer niets mee te maken.
Ik heb zojuist even poging gedaan met het geheugen op 400Mhz (200Mhz dus). Ook hierbij liep het geheel weer vast.

Dit zijn overigens wat specs van het geheugen:

Modulegrootte 1 GB (2 ranks, 4 banks)
Moduletype Unbuffered DIMM
Geheugentype DDR2 SDRAM
Geheugensnelheid DDR2-667 (333 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 1.8
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen:
@ 333 Mhz 5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS) / 20-35-3-5-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
Pagina: 1