[HDD] Bios herkent Samsung HD250HJ pas na reset

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:34

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Zoals de titel al zegt herkent mijn bios mijn Samsung HD250HJ SATA-II schijf niet tot ik de pc reset. Dit was tot voor kort geen probleem, tot ik besloot om de oude 40GB IDE-schijf eruit te halen omdat deze het systeem nogal bottleneckte.

Omdat de schijf zgn. jumperfree is kan ik m ook niet met een jumper in SATA-I modus dwingen. Dit moest wel bij de Samsung SP2504C die ik een jaar geleden nog in dit systeem had, maar die nu verhuist is naar een andere pc. De SP2504C werd overiges wel altijd in een keer herkent door het bios.

Ik heb in het verlede al wel eens een biosupdate geprobeerd, maar ondanks dat ik de aanwijzingen van Asrock op de voet volgde lukte het niet :S

Specs:

ASrock K7VT4Apro
AMD sempron 2800+
Kingston 512MB ram
Ati 9700Pro
Creative Soundblaster Audigy 2
Samsung HD250HJ
OEM DVD-drive

Kalm aan! En rap een beetje!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Afgezien dat het inderdaad een S-ATA II feature probleem is (ik weet niet precies welke S-ATA controller er op het moederbord aanwezig is) zou het ook aan de voeding kunnen liggen. Wat voor voeding heb je in het systeem zitten? Als de voeding namelijk niet genoeg (piek) vermogen kan leveren dan kun je dergelijke problemen ondervinden, tijdens het opstarten.

Tijdens het opstarten van de Pc gaan er namelijk verschillende "electro motoren" draaien, hiervallen o.a. je hardeschijf en bijvoorbeeld ventilatoren onder, een "electro motor" die opstart zorgt voor pieken in het gevraagd vermogen.

Op het moment dat je op de reset knop drukt, dan reset je eigenlijk alleen je moederbord, de hardeschij en fan's blijven draaien. Hierdoor heb je bij de "tweede" opstart poging geen pieken meer in de vraag naar vermogen, waardoor het systeem de schijf wel herkent en kan doorstarten.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 31-12-2007 10:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
Om maar even een iets ouder topic omhoog te schoppen: het kan zijn dat de sata-controller niet overweg kan met de SATA 3.0Gbps van deze HDD. Met een tooltje (klik op tooltje ;)) van Samsung kun je de HDD op SATA 1.5Gbps forceren.