[DSL] AMD Lance 79C961 ISA NIC

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
En jawel, een ISA kaart :P

Ik weet dat het vragen om problemen is maar het betreft hier een embedded systeempje dus veel uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet.

De kaart wordt door de kernel met isapnp netjes herkend en de autodeetctie zegt dat hij op address 0x300 en IRQ 11 zit. Echter als ik hem ga proberen te laden dan krijg ik een melding van 'device not found'.
modprobe lance io=0x300
Ik heb al wat andere adressen geprobeerd en 'Plug and Play devices' in de bios uitgezet.

Ik doe steeds een verse start omdat er een bug in deze chipset zit die na een soft reboot niet goed initialiseerd. Er stond een linuxversie op met deze kaart werkend deze heb ik echter zonder back-up eraf gegooid (stom ja...). Hij moet dus wel werken maar welke adres. Ik heb ook ne en consorten geprobeerd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Na het installeren van de isapnptools kan ik de driver inmiddels laden alleen het werkt voor de helft.

Ik heb een crosscable tussen mijn laptop en het embedded systeem gehangen, op de laptop tcpdump. Alle packets die het embedded systeem verstuurd kan ik zien, maar het embedded systeem kan geen packets ontvangen. (Is ook te zien aan de stats bij ifconfig, autodetectie werkt ook goed want de laptopkaart gaat op 10 MBit half duplex werken.)

Het lijkt erop dat dit te maken heeft met IRQ of DMA, iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 30-12-2007 18:24 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien moet je de irq ook meegeven aan modprobe (irq=11)?

Het is lang geleden dat ik met ISA kaarten heb geknoeid. Heb je nog meer op irq 11 zitten? Dat is vaak zo'n gesharede IRQ en lang niet alle ISA kaarten vonden dat fijn. heb je wellicht een andere IRQ over die je kan gebruiken?

Als het even kan moet je auto-detect uitzetten. Tegenwoordig gaat dat wel goed, maar met oude apparatuur/kaarten vaak niet.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenE op 30-12-2007 20:10 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben nog weer een stapje verder. Het heeft definitief te maken met de interrupt. IRQ 11 is vrij, het is een embedded bordje dus er zit niet zoveel op. Echter de interrupts worden niet aangeroepen bij het ontvangen van een packet, ergo er wordt dus niets 'ontvangen' op de interface. Ook op andere IRQ'en heeft dit hetzelfde effect.

Plug and Play OS in de bios aan/uit zetten heeft ook geen effect.

Vooralsnog ben ik dus aan het kijken om die interrupt aan de praat te krijgen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

LauPro schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:18:
Het heeft definitief te maken met de interrupt.
Waarom ben je daar zo zeker van?

Werkt het misschien wel met een switch tussen je laptop en de embedded computer? Ik heb zelf ook eens problemen gehad met een pcnet32 NIC en crosscables. Met een switch ertussen werkte het gewoon.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Wel, nadat ik bij de boot noisapnp heb meegegeven en de userspace tool (isapnp) heb gebruikt werkte het wel, ook met crosscable.

Volgens mij werd er een dubbele detectie gedaan waarbij die van de kernel niet goed ging en de interrupt niet goed werd gezet.

Hij kan nu pingen en ik ssh'en :) .

Pagina: 1