Prestatieverschil AMD x2 systemen

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• toni_p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Omschrijving
Ik heb twee budget gamesystemen samengesteld, waarvan één lichtelijk beter is. Echter, de pc met de betere specs (Systeem 1) presteert ondermaats bij bepaalde grafische programma's. Beide systemen draaien XP met SP2.

Specs
Systeem 1Systeem 2
Noname 420watt voedingQ-Tec 400watt voeding
MSI K9N Neo-F V2Asus M2N4-SLi
x2 4600+ 65w @ 2,6ghzx2 3800+ @ 2,3ghz
OCZ 1gb pc6400 @ 860mhzTakeMS 1gb pc5300 @ 667mhz
TakeMS 1gb pc5300 @ 860mhz
Asus 7900GT TOPATi Radeon x1950 Pro
Creative SBLive 5.1Onboard sound
80gb 7200RPM PATA40gb 7200RPM PATA

De 3dmark06 score is correct verdeeld als ik naar de specs kijk. Echter, in (bijvoorbeeld) CoD4:MW zijn de resultaten omgekeerd. Bij compleet dezelfde instellingen (config gechecked) krijg ik de volgende resultaten: Systeem 1 - Systeem 2.

Volgens mij speelt de "cg ms/frame" hier een grote rol, maar ik kom er maar niet achter wat het precies is. Systeem 1 geeft beter beeldkwaliteit, meer hierover bij hieronder. Systeem 1 temperaturen zijn normaal (cpu 30idle/gpu 60idle-90max).

Reeds geprobeerd
Softwarematige instellingen bij systeem 2 gecontroleerd en proberen na te bootsen bij systeem 1 (3d-instellingen nvidia config scherm).
Processor teruggeclockt naar 2,4ghz.
Geheugen teruggeclockt naar 667mhz.
Voltages geheugen en processor combinaties geprobeerd.
Verschillende combinaties geheugen geprobeerd (alle mogelijke combo's met 2 reepjes, incl. 1gb runs).

Graag hoor ik van jullie
Suggesties voor verdere tests.
Suggesties voor mogelijk probleem.
Of iemand dezelfde problemen ondervindt.
Alle andere suggesties en tips.

Kom er op dit moment niet meer uit, hoop dat iemand me de goede kant op kan wijzen.
Met vriendelijke groet,
Toni

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Draait het geheugen in PC1 nog wel in dual channel met dat geheugen?
En wissel de ATI van PC2 even om met PC1. Ik denk dat de 1950pro een stuk sterker is dan de 7900.
Zie ook dit schema, jouw kaarten staan er niet tussen, maar je kan ze er ongeveer wel ergens tussen zetten
1950Pro = +/- 1900XT
7900GT = +/- 7900GTX -10%

http://www.gamespot.com/features/6183967/p-4.html

Dus als je geheugen in pc1 netjes @ dual draait, en je gooit die 1950 van pc2 naar 1 toe, heb je een hele knappe bak.

Wel eventjes complimenten geven voor de research die je al gedaan hebt ;)
Sommigen plempen hier een lijst neer met wat hardware en ik heb een probleem en iets van 'help' in
hoofdletters :P

[ Voor 66% gewijzigd door Banshee op 30-12-2007 03:29 ]

Verwijderd

Even algemeen:

Verschil is er sowieso tussen statische en dynamische benchmarks,en systemen kunnen verschillend presteren wanneer spellen anders zijn geprogrammeerd.

Verder ff bij Anandtech gegeken en zie dat in b.v.Q4 de ATi meer dan 30% sneller is dan de nVidia kaart die jij gebruikt, en zo de snellere specs van pc1 teniet worden gedaan door enkel de kaart.

Kijk ook eens naar mobo chipsetdrivers,daar valt misschien wel nog wat te halen.

En pc2 zal ook nog wel iets sneller kunnen wanneer je een geluidskaart erin zet i.p.v. onboard geluid.

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-01 15:31

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Het is heel normaal hoor wat je hier ziet...Gemiddeld gezien presteren de videokaarten redelijk gelijk aan elkaar. Echter de ene 3d-applicatie draait beter op ATI hardware en de andere 3d-applicatie draait weer beter op nvidia hardware. De meeste 3d-applicaties zijn prestatiegewijs vooral afhankelijk van de videokaart, waardoor systeem 2 in sommige 3d-applicaties beter zal presteren dan systeem 1.

Oplossing voor je probleem: geen.

Probeer anders maar bijvoorbeeld een of meerdere benchmarks te draaien met 3dmark/een spel op bijvoorbeeld systeem 2 en vervang daarna de videokaart en draai exact dezelfde benchmark(s) nog een keer. Dan haal je namelijk de invloed die de verschillende opstellingen kunnen hebben weg.

[ Voor 33% gewijzigd door pizzaislekker op 30-12-2007 05:15 ]

• toni_p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Banshee schreef op zondag 30 december 2007 @ 02:59:
Draait het geheugen in PC1 nog wel in dual channel met dat geheugen?
En wissel de ATI van PC2 even om met PC1. Ik denk dat de 1950pro een stuk sterker is dan de 7900.
Zie ook dit schema, jouw kaarten staan er niet tussen, maar je kan ze er ongeveer wel ergens tussen zetten
1950Pro = +/- 1900XT
7900GT = +/- 7900GTX -10%

http://www.gamespot.com/features/6183967/p-4.html
Ja, geheugen draait dual channel wonderlijk genoeg. De andere reep OCZ produceert fouten bij memory tests, ik stuur de twee reepjes over een weekje RMA. Ik ben verbaasd over de prestaties bij gamespot. Ik had me van tevoren georienteerd op deze gegevens. Des te meer omdat ik een TOP versie van asus heb, deze draait hogere snelheden dan een stock 7900GT, 450/1300 vs 520/1440. Er zit zelfs nog rek in qua overclocken. Ik zal vanmiddag even de twee grafische kaarten omdraaien en kijken wat de prestaties dan zijn.
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 04:24:
Kijk ook eens naar mobo chipsetdrivers,daar valt misschien wel nog wat te halen.
En pc2 zal ook nog wel iets sneller kunnen wanneer je een geluidskaart erin zet i.p.v. onboard geluid.
Ik ben nu nieuwe chipset drivers aan het downloaden van de MSI website, eens kijken of dat effect heeft op de prestaties.
Hallo mede autoblogger :)
pizzaislekker schreef op zondag 30 december 2007 @ 04:59:
Probeer anders maar bijvoorbeeld een of meerdere benchmarks te draaien met 3dmark/een spel op bijvoorbeeld systeem 2 en vervang daarna de videokaart en draai exact dezelfde benchmark(s) nog een keer. Dan haal je namelijk de invloed die de verschillende opstellingen kunnen hebben weg.
Bedankt voor je tip, ik zal het vanmiddag eens proberen. Heb je suggesties voor benchmarks anders dan 3dmark06 en cod4?

Wat is de kans dat het aan de voeding ligt? Dat het systeem wel genoeg wordt gevoed om te draaien, maar ondervoed wordt onder stress waardoor het minder presteert? Ik weet niet of hier rek in zit en dat het systeem door blijft draaien tijdens ondervoeding, of dat het gelijk op non-actief gaat.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Je zou eens kunnen kijken met Enemy Territory: QUAKE Wars. Dis is nogal CPU hungry en is openGL wat betekend dat NVIDIA ook in het voordeel moet zijn.

Open iig op beide PC's de console met ctr+alt+~ en voer de volgende commando's uit:
code:
1
2
3
4
cg_showfps 1
cg_unlockfps 1
cg_unlock_maxfps 0
cg_unlock_timingmethod 0

Verder zou je ook een autoexec.cfg kunnen aanmaken in je profiel:

\Documents\id Software\Enemy Territory - QUAKE Wars\sdnet\<naam>\base\

Gewoon met kladblok hetvolgende neerzetten:
code:
1
2
3
4
cg_showfps "1"
cg_unlockfps "1"
cg_unlock_maxfps "0"
cg_unlock_timingmethod "0"

Opslaan als "autoexec.cfg" (inclusief haakjes!), in de genoemde map opslaan.

In dat geval laadt hij alles al vanzelf, wat wat makkelijker gaat. Gewoon de Demo nemen aangezien je dan online kan, pak dan gewoon een drukke server (24-32man) en kijk eens hoe soepel het draait met bepaalde instellingen op beide PC's en wat voor drops het geeft. Eventueel kun je ook proberen om
code:
1
r_useThreadedRenderer "2"
in de autoexec te zetten, maar ik weet neit of die in demo werkt.

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 30-12-2007 14:16 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Thandor

SilverStreak

Probleemtopics horen niet in CSL thuis :o. Zie daarvoor het CSL Beleid.

Ga na of de systemen correct geïnstalleerd zijn. Benchmark ze (zoek eens naar reviews en bestaande benchmarks, dan weet je meteen welke applicaties je kunt gebruiken) en vergelijk de scores. Bekijk vervolgens wederom de bestaande benchmarks om te kijken of jouw scores overeen komen met de scores in de benchmarks. Als dat allemaal goed inelkaar zit (en een lichte afwijking is heel normaal :)) dan is er niets aan de hand. Is er wel een groot verschil? Probeer dan eens andere drivers (of bv. dezelfde versie driver als in de benchmarks), controleer of alles optimaal draait, verwissel de videokaarten onderling eens, etc. :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.