Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Inkomend verkeer bij GPRS?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 17:01
Hoi!
Ik wil graag weten of er GPRS providers zijn die ook inkomend verkeer toestaan, waarop je dus een servertje zou kunnen draaien. Ik begrijp dat ik geen gameserver aan een GPRS lijntje ga hangen, maar daar gaat het voor mijn toepassing ook niet om.
Ik weet dat bij de meeste internet pakketjes op je telefoon een IP krijgt dat achter een NAT firewall zit. Dat is prima voor uitgaand verkeer (surfen, mailen, etc), maar je kan er geen inkomende connecties naar opzetten.
Nu is het volgens een medewerker van Vodafone zo dat hun data-abonnementen voor laptops een 'echt' IP krijgen, iets wat ik nog niet helemaal geloof.
Dus, mijn vraag: Zijn er hier mensen met een GPRS (of UMTS/ HSDPA) verbinding naar hun laptop via een data abonnementje? Heb je een "echt" IP, of een via NAT? (dat is bijvoorbeeld eenvoudig uit te vinden door je eigen IP uit ipconfig te vergelijken met wat er staat op http://www.whatismyip.com )?
Verandert dat IP als je opnieuw inlogt?
En, mijn uiteindelijke vraag, kan je er van buiten heen connecten? Als je een servertje draait (webservertje, FTP, etc), kan dat dan vanaf internet bereikt worden?
Thanks!

P.s. Deze vraag leek me beter hier passen, hoewel het niets met telefoons te maken heeft, dan in providers & hosting, aangezien alle discussies over PIT, etc hier ook staan

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Net getest met T-Mobile Web 'n Walk en een FTP-server op mijn smartphone ( 8)7 ), en dat werkte probleemloos.

• PanMan
GlowMouse schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:09:
Net getest met T-Mobile Web 'n Walk en een FTP-server op mijn smartphone ( 8)7 ), en dat werkte probleemloos.
Thanks GlowMouse! Heb jij dan een gewoon 'echt' IP met dat abo'tje? Dat is gewoon een bundel, toch?
Ik heb zelf gekeken met mijn vodafone online blox, en dan krijg je toch echt een NATted IP.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
PanMan schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:00:
[...]

Thanks GlowMouse! Heb jij dan een gewoon 'echt' IP met dat abo'tje? Dat is gewoon een bundel, toch?
Ik heb zelf gekeken met mijn vodafone online blox, en dan krijg je toch echt een NATted IP.
Verkeer gaat ook bij T-Mobile door een gateway, maar het IP-adres is wel uniek want anders zou de FTP-server niet werken. 84.241.192.0/18 is van T-Mobile (haal maar een IP uit die reeks door RIPE whois), en dat lijkt me genoeg voor hun GPRS-gebruikers.

[ Voor 13% gewijzigd door GlowMouse op 30-12-2007 17:30 . Reden: range vergroot ]

• PanMan
Nog iemand met een ander ABO'tje die dit even kan testen? Thanks!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 16:21
Vodafone heeft een gateway waar het door heen gaat. Allemaal hetzelfde IP dus. (Telefoons krijgen een intern IP, namelijk een 10.*.*.*)
KPN heeft voor zover ik weet alleen een HTTP proxy en krijgen telefoons wel een extern IP.

Ik werk gruwelijk veel met UMTS en GPRS verbindingen, vooral van Vodafone, en dat is echt goed dichtgetimmert.

/edit:
Alles van vodafone komt van: 62.140.137.30 (van 500+ machines, allen hetzelfde IP)
KPN krijgt deze: 77.63.*.* (dus wel extern)

[ Voor 16% gewijzigd door OverSoft op 02-01-2008 14:49 ]

• PanMan
Dat is nou nuttige info!
KPN dus wel, Vodafone niet.
(Terwijl helpdesk medewerker van vodafone melde dat ze externe IP's uitdeelden.)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-11 18:59

Gerco

Professional Newbie

GlowMouse schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:27:
84.241.192.0/18 is van T-Mobile (haal maar een IP uit die reeks door RIPE whois), en dat lijkt me genoeg voor hun GPRS-gebruikers.
Een /18 heeft toch "maar" 16384 adressen (214), dat lijkt me bij lange na niet genoeg om alle GPRS gebruikers van een IP te voorzien...

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1