DVI/HDMI of D-sub ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino_666
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
Hi,

Ik heb een vraagje. Ik heb de zoekfunctie en google al geprobeerd maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden.

Ik heb vandaag een nieuwe Samsung LCD TV gekocht (LE32S8). Nu wil ik mijn PC hierop aansluiten. Mijn videokaart heeft 2 DVI uitgangen waarvan er eentje aan mijn LCD monitor is aangesloten. De andere wil ik dus voor mijn nieuwe tv gebruiken.

Nu het probleem: Mijn tv heeft verschillende ingangen: SCART, HDMI, D-sub

SCART gebruik ik uiteraard niet om mijn pc aan te sluiten. De D-Sub ingang lijkt er daarentegen speciaal te zitten om mijn PC aan te sluiten, maar dat lijkt me niet de beste oplossing. Dat zou namelijk betekenen dat ik eerst mijn DVI signaal om zou moeten zetten naar D-sub (wat volgens mij mindere kwaliteit oplevert).

Ik zou dus zeggen dat ik heb beste de HDMI ingang kan gebruiken om de best mogelijke kwaliteit te krijgen. Ik heb gezien dat er DVI / HDMI kabels bestaan dus hiermee zou ik het kunnen aansluiten.

Klopt bovenstaand verhaal of zit er er helemaal niet zoveel verschil tussen DVI / HDMI en D-sub?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
dvi > hdmi kabel ertussen nu is het op zich nog goed met d sub te doen 1378x720 maar 1920x1080 is hdmi echt nodig want d-sub ziet er dan niet meer uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het beste naar HDMI gaan, omdat dit net als DVI een digitaal signaal is (en er zijn ook verloopjes voor te vinden, van DVI naar HDMI). DSUB is analoog en zou ik niet gebruiken, digitaal is altijd mooier/scherper

• Pino_666
DECOY88 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:53:
dvi > hdmi kabel ertussen nu is het op zich nog goed met d sub te doen 1378x720 maar 1920x1080 is hdmi echt nodig want d-sub ziet er dan niet meer uit.
OK, DVI > HDMI zal dus de beste kwaliteit opleveren.....

De maximale resolutie van mijn tv is trouwens 1366 x 768

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat een onzin 1920 x 1080 kan er gewoon goed uit zien met vga ..
mits je een fatsoenlijke kabel hebt, welke niet gesmeed hoeven te zijn door elven bij maanlicht maar gewoon een fatsoenlijke

edit ..
ik heb ook een samsung met 1368x 768 met 6 meter !!! vga kabel. perfect beeld !

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 29-12-2007 21:03 ]

Iperf

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-12 22:29
Controleer wel eerst even wat voor resoluties je tv accepteert over de HDMI-ingang, afkomstig van de PC. Want ik wilde ook mijn tv (LG 32LC51) via DVI>HDMI aansluiten, maar mijn tv bleek maar tot 1280x1024 te ondersteunen. Dus ik gebruik nu D-SUB en dat ziet er net zo mooi uit.

Maar als je TV alle resoluties accepteert zou ik inderdaad voor DVI>HDMI gaan. Niet dat je daadwerkelijk ook maar enig verschil in beeldkwaliteit gaat zien, maar puur voor de gemakkelijkheid en omdat HDMI nu eenmaal nieuwer is.

[ Voor 16% gewijzigd door FreddyFish op 29-12-2007 21:07 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:10
Het ligt er natuurlijk aan wat jij ermee wilt gaan doen, en op welke resoluties.
VGA zou ik niet doen Maar DVI is een goede optie deze kabels zijn ook erg betaalbaar als je bijv een langere afstand moet overbruggen is hdmi een beetje prijzig.
Wil je ook audio overbrengen via dezelfde kabel ?
Als je een ATI Radeon HD kaart hebt kun je dmv een verloopadapter van DVI naar HDMI met audio

My favorite programming language is solder.

• Pino_666
Puch-Maxi schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:05:
Het ligt er natuurlijk aan wat jij ermee wilt gaan doen, en op welke resoluties.
VGA zou ik niet doen Maar DVI is een goede optie deze kabels zijn ook erg betaalbaar als je bijv een langere afstand moet overbruggen is hdmi een beetje prijzig.
Wil je ook audio overbrengen via dezelfde kabel ?
Als je een ATI Radeon HD kaart hebt kun je dmv een verloopadapter van DVI naar HDMI met audio
Ik heb een Asus GeForce 8800 GTX.

Ik wil mijn PC - TV aansluiting voornamelijk gebruiken om DVD's / DivX af te spelen en dat natuurlijk het liefst om de maximaal mogelijke resolutie. HD zal niet lukken neem ik aan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hd is zo'n kutterm hd ready, hd, full hd .....

je heb gewoon je scherm resolutie ... en de kwaliteit van je filmpjes.
het is meer dan genoed voor dvg .. en probeer maar eens een 720p divx te draaien of hoger .. sommige pc's kunnen daar best moeite mee hebben (e.g. elephants dream )
op http://www.stage6.com/videos/tag:hd/order:rating vind je er wel een paar

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 29-12-2007 21:22 ]

Iperf

• Pino_666
fish schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:21:
hd is zo'n kutterm hd ready, hd, full hd .....

je heb gewoon je scherm resolutie ... en de kwaliteit van je filmpjes.
het is meer dan genoed voor dvg .. en probeer maar eens een 720p divx te draaien of hoger .. sommige pc's kunnen daar best moeite mee hebben (e.g. elephants dream )
op http://www.stage6.com/videos/tag:hd/order:rating vind je er wel een paar
Naja dat is inderdaad het idee. Ik wil voortaan meer 720 / 1080 divx films uhmm kopen en deze via de TV afspelen. Met DVI > HDMI moet dat dus lukken....

Edit: En ik heb Elephants Dream al op de PC staan dus zodra ik mijn kabel heb gehaald, zal ik die zeer zeker proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pino_666 op 29-12-2007 21:41 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-12 00:41

Dani86

AeroGeek

Je hebt ook kabels die gewoon goldplated DVI-D > HDMI stekkers hebben. Die hebben ze altijd wel bij Mediamarkt/ Saturn. En het werkt goed :).

[ Voor 50% gewijzigd door Dani86 op 29-12-2007 22:29 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:49

Aapje

Opel-beun
Ik had mijn HTPC eerst via D-Sub verbonden aan mijn Samsung lcd.. (toevallig de zelfde btw)..
En nu via een DVI->HDMI kabel maar veel verschil merk ik niet. behalve dat 't digitale signaal van de hdmi ingang minder stoort...

TV kan 1366 aan, alleen de videokaart poept alleen 1360 max bij mij eruit (maar dat deed ie ook op de d-sub connector. Dus no difference :P)

@hierboven, waarom goldplated persee op een Digitaal signaal? weinig verschil imho. En bij de MM leg je al gouw zo'n 140 euro neer voor een kabel van 30 euro max :P

[ Voor 18% gewijzigd door Aapje op 29-12-2007 22:37 ]

• Pino_666
Goed, ik heb een DVI > HDMI kabel gekocht en hij werkt perfect ! Eerst liep ik nog een beetje te klooien met Nview / DualView maar dat is uit eindelijk ook gelukt. Ik had hetzelfde probleem als Aapje (zie reactie hierboven): mijn tv heeft een max resolutie van 1366 x 768 maar deze was in eerste instantie niet te selecteren. Daardoor viel er altijd een stukje beeld weg op mijn TV. Dit heb ik uiteindelijk kunnen oplossen door een "custom" resolutie aan te maken. Dit is mogelijk in de geadvanceerde beeldinstellingen.
Pagina: 1