TV kijken op een 22'' LCD-monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om door middel van een TV-kaart, TV te gaan kijken op een nog aan te schaffen LCD-monitor. Ik wil waarschijnlijk de Samsung Syncmaster 223BW, lijkt me een prima monitor. Nu heb ik vele vragen voor jullie. Ik ben nu al 2 á 3 dagen aan het zoeken en informatie aan het zoeken op het internet. Maar ik heb nog geen sluitende antwoorden gevonden.

De reden waarom ik op een LCD-monitor wil gaan kijken: ik heb hier een kleine panasonic tv staan, en deze vind ik net te klein, en hij neemt ook teveel ruimte in beslag. Een LCD-TV is me veel te duur(ben ook maar een middelbare scholier :P ), en daarom dacht ik aan een LCD-monitor. Nu zijn er natuurlijk gelijk nadelen:
- De PC moet altijd aanstaan, indien je tv wil kijken.(Tenzij jullie daar een oplossing voor hebben :P !)
- Ze zeggen dat het beeld van een LCD-monitor, voor tv doeleinden, een beetje flets is. Ik weet niet of deze beweringen waar zijn, maar ik denk dat het altijd beter is dan bij een gewone tv uit 1995...

Enkele voordelen lijken mij:
- Veel beter beeld
- Weinig stroomverbruik van het beeldscherm tov een LCD-tv
- De films die op je PC staan kun je rechtstreeks op je 22'' tv'tje kijken.
- Het geluid van de TV en DVD's loopt via de PC speakers, dit vind ik fijn omdat je dan niet aan bepaalde **** speakers zit gebonden van bepaalde tv's.
- Het is veel goedkoper.

Nu zijn er een paar dingen die ik moet aanschaffen:
- Een TV-kaart
- Een LCD-monitor, waarschijnlijk dus de Samsung Syncmaster 223BW.
- En misschien een VGA to DVI kabel, zodat ik mijn DVD-recorder ook nog kan gebruiken.

Nu heb ik hier een lijst met vragen, die ik niet opgelost krijg:
1: Is het beeld met de programma's als Chris TV, PCTV-vision, net zo goed (of beter?) als met een composiet kabel in een TV? Ik bedoel dus, is er geen verslechtering van het beeld?
2: Zou ik doormiddel van een decoder, zo'n @home kastje met digitale tv en een kaartje van @home, + een kabel als deze: http://www.panda.nl/produ...43fa166418df4a74bcc943a46, die dan weer aan een composiet aan een ''scart to composiet convertor'' wordt verbonden. Dus dit zou betekenen dat ik digitale TV, van de decoder zou kunnen kijken op mijn LCD-monitor, dmv 2 converters.
3: Ik kan dus met bepaalde programma's gelijk van het TV-signaal programma's opnemen, hoe groot worden deze bestanden, en welke codecs zijn handig om te gebruiken. MPEG2 lees ik veel, maar deze kunnen toch niet door elke DVD-recorder weer gebruikt worden?
4: Is het überhaupt mogelijk om met een kabel als deze (http://www.panda.nl/produ...43fa166418df4a74bcc943a46)
de DVD-recorder werkend aan te sluiten?

Met als verlengde op vraag 2: Is het uberhaupt mogelijk om zonder enige PC, op een LCD-monitor videobeeld te krijgen? Waarschijnlijk niet zeker? Het liefste zou ik gewoon digitale TV met een 1 of 2 converters er tussen op een LCD-monitor kijken, omdat dan de pc niet altijd aan hoeft te staan. Maar dit betekent dus waarschijnlijk ook, als de LCD-monitor geen speakers heeft, je weer speakers op één of andere manier moet gaan aansluiten.

Maar, als dit niet kan, wil ik het liefst met een redelijk goedkope TV-kaart (waarschijnlijk Hauppage), TV-kijken. Op een 22'' LCD-monitor, en het geluid via mijn speakers van de PC laten lopen.

Nog een laatste vraag: Maakt de kwaliteit van een composiet kabel veel uit voor het beeld? Ik bedoel dus de kleine witte kabel met het ronde stekkertje.

Deze vragen lijken misschien allemaal wat ''noobisch'', maar ik heb echt mijn best gedaan, maar ben nu eenmaal niet zo thuis op het vlak van TV's, meer op computers.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. En nogmaals: het liefst heb ik TV op een LCD-monitor zonder dat de PC aan hoeft te staan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
TV tunerboxje kopen? 25-75 eur ofzo, en plug je gewoon in je VGA poort van je scherm.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

samsung heeft ook schermen met ingebouwde tv tuner alleen of er een 22 inch versie is weet ik niet een 20 inch versie zeker, geloof dat die 2032 heet

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• StanPC
DJSmiley schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:22:
TV tunerboxje kopen? 25-75 eur ofzo, en plug je gewoon in je VGA poort van je scherm.
Zit hier een afstandbediening bij? En is er een mogelijkheid bij om een DVD-recorder/speler aan te sluiten?

• van der Ende
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09-2025
Klopt hier staan wat info en een paar reviews:

http://www.kieskeurig.nl/...2CADEC1257324002DCC24.htm

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:55

Geckoo

Good news, everyone!

een dvd recorder... de gemaakte dvd's kan je toch later ook weer in je pc stoppen?
kan je de dvd recorder ook beneden neer zetten voor je ouders
en als je dan iets wilt opnemen, doe je dat beneden en kijk je het later, via je pc, boven

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• StanPC
Ja, ik heb hem net ook opgezocht, zijn ze er op geen enkele manier 22''?
Trouwens, dit is bijna 300 euro, voor 22'' ga je al richting de 400 euro waarschijnlijk, dan kan ik net zo goed een LCD-TV kopen.

Ik heb net wat informatie gezocht over die tunerboxen, en deze geven vaak ondersteunig tot 1280 x 1024, als ik me niet vergis heeft een 22'' een veel hogere resolutie? Of hoe zit dit dan weer?

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Er is dus ook een 22" model van de Samsung, maar deze staat niet op hun site(?)
hier even een duitse link naar het model: http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/oesg/784658_-syncmaster-2232bw-samsung.html
ik werkte tot vandaag (nieuwe baan) in een winkel, waar we deze verkochten, en het apparaat is van harte aan te bevelen.
Scart, component, DVI, VGA, alles zit er op, en natuurlijk een a.b.
nadeel is, dat je hem niet op kunt hangen, er zit geen VESA mogelijkheid op.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Een vriend van me heeft een 22" Samsung monitor gekocht met ingebouwde tuner, dus ze bestaan zeker. Het typenummer moet ik je helaas schuldig blijven, maar ik zou zeggen: kijk eens op de site van Samsung of in de pricewatch. Het is er dus in ieder geval wel en volgens mij heeft dat ding een resolutie van 1920x1200 of iets dergelijks.

edit:

Net te laat. Die vriend van me heeft hem wel gewoon in NL (in een winkel) gekocht. Overigens dacht hij eraan om hem op te hangen, maar als ie geen VESA mount punten heeft zal ie pech hebben denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door rb338 op 29-12-2007 22:56 ]

• StanPC
BadMotha schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:53:
Er is dus ook een 22" model van de Samsung, maar deze staat niet op hun site(?)
hier even een duitse link naar het model: http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/oesg/784658_-syncmaster-2232bw-samsung.html
ik werkte tot vandaag (nieuwe baan) in een winkel, waar we deze verkochten, en het apparaat is van harte aan te bevelen.
Scart, component, DVI, VGA, alles zit er op, en natuurlijk een a.b.
nadeel is, dat je hem niet op kunt hangen, er zit geen VESA mogelijkheid op.
Haha! Ik zag het net ook, ik dacht laat ik eens 22 maken van die 20, en inderdaad, in duitsland is hij wel te halen. Maar met deze tv's is het dus mogelijk zowel tv als dingen van de pc's harde schijf te kijken. Is daar dan een speciaal knopje voor?

EDIT: Wat! ze hebben hem bij 4launch ook gewoon 8) Perfect, goede ervaringen met die zaak, dit gaat hem worden denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door StanPC op 29-12-2007 22:55 ]

• StanPC
rb338 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:53:
Een vriend van me heeft een 22" Samsung monitor gekocht met ingebouwde tuner, dus ze bestaan zeker. Het typenummer moet ik je helaas schuldig blijven, maar ik zou zeggen: kijk eens op de site van Samsung of in de pricewatch. Het is er dus in ieder geval wel en volgens mij heeft dat ding een resolutie van 1920x1200 of iets dergelijks.

edit:

Net te laat. Die vriend van me heeft hem wel gewoon in NL (in een winkel) gekocht. Overigens dacht hij eraan om hem op te hangen, maar als ie geen VESA mount punten heeft zal ie pech hebben denk ik.
Kun je wat zeggen over de kwaliteit van het beeld? Is die TV-tuner een beetje fijn? Werkt de afstandbediening goed?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je voor een Samsung gaat moet je eens kijken of ze een type hebben met MW achter het serienummer. Ik heb bijvoorbeel de 2032BW, dat is het gewone scherm (dus DVI en VGA verder niets). Maar er is ook de 2032MW. Deze heeft dan wel een iets minder snelle response-tijd (5 ms tegenover 2 ms), maar verder heeft dat scherm wel: ingebouwde boxen, DVI-ingang, VGA-ingang, HDMI-ingang, component-ingang en een ingebouwde tuner. Dus dan hoeft je pc niet aan te staan, he beeldscherm natuurlijk wel :)

Zelf vind ik tv kijken op een 22" niet zo'n succes. De resolutie mag dan wel beter zijn dan op een LCD-tv welke max 720p ondersteunt, maar als je via gewone kabel kijkt zie je dat verschil toch niet. En al is je 22" Full HD dan nog is het overkill.

Maar daar ging het niet om. Hoop dat je met bovenstaande info toch wat kunt. :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• StanPC
FeaR1986 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:10:
Als je voor een Samsung gaat moet je eens kijken of ze een type hebben met MW achter het serienummer. Ik heb bijvoorbeel de 2032BW, dat is het gewone scherm (dus DVI en VGA verder niets). Maar er is ook de 2032MW. Deze heeft dan wel een iets minder snelle response-tijd (5 ms tegenover 2 ms), maar verder heeft dat scherm wel: ingebouwde boxen, DVI-ingang, VGA-ingang, HDMI-ingang, component-ingang en een ingebouwde tuner. Dus dan hoeft je pc niet aan te staan, he beeldscherm natuurlijk wel :)

Zelf vind ik tv kijken op een 22" niet zo'n succes. De resolutie mag dan wel beter zijn dan op een LCD-tv welke max 720p ondersteunt, maar als je via gewone kabel kijkt zie je dat verschil toch niet. En al is je 22" Full HD dan nog is het overkill.

Maar daar ging het niet om. Hoop dat je met bovenstaande info toch wat kunt. :)
Ja bedankt, ik dacht al, kwam er net achter de de BW, gewoon een monitor is met een samsung TV look. Helaas, in duitsland is de 22'' wel te krijgen. Mjah, ik koop het liever in Nederland, toch maar weer denken dan. Ik vind een 20'' net te klein :( Maar kwam bij jou de 22'' te ''pixelig'' over?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
StanPC schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:02:
[...]

Kun je wat zeggen over de kwaliteit van het beeld? Is die TV-tuner een beetje fijn? Werkt de afstandbediening goed?
Ik heb zelf een 32" Samsung (LE32N71B) die via VGA aan een media center pc'tje hangt met Hauppauge tv-kaart. Dat beeld is, zeker tov Xvid/DVD/HD films, echt brak. Maar tov het beeld van de ingebouwde tuner is het best prima. En als je gewoon tv kijkt is het echt wel goed te kijken, terwijl ik best kritisch ben over beeldkwaliteit.

Dat beeld ben ik dus gewend en als ik naar die 22" tv kijk is het ook zeer in orde. Logisch, tv resolutie is gelijk (480i ofzo, PAL dus) en het scherm is een stuk kleiner, maar het is echt wel prettig kijken. Resolutie van het display maakt niks uit inderdaad (die 22" is dus 1920x1200 of zoiets, mijn tv is 1366x786). De afstandsbediening is eigenlijk een versimpelde/verkleinde versie van de afstandsbediening die bij mijn tv zat, dus een standaard Samsung ding, en werkt gewoon foutloos.

Niks aan te merken op beeld e.d. dus en zeker een aanrader wat mij betreft. Heb die vriend er ook niets dan positief over horen praten :)

[ Voor 15% gewijzigd door rb338 op 30-12-2007 04:20 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

StanPC schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:15:
[...]
Ja bedankt, ik dacht al, kwam er net achter de de BW, gewoon een monitor is met een samsung TV look. Helaas, in duitsland is de 22'' wel te krijgen. Mjah, ik koop het liever in Nederland, toch maar weer denken dan. Ik vind een 20'' net te klein :( Maar kwam bij jou de 22'' te ''pixelig'' over?
Enige 22" met tuner van Samsung (die ik kan vinden) is de Samsung SyncMaster 225MW welke in Nederland te koop is.

De resolutie van 1680 x 1050 (meest gebruikte reso voor schermen van 20 - 22 inch) kwam voor mij inderdaad wat pixelig over. Bij tv kijken dan, want met gamen en gewoon office gebruik merk je daar niets van. Maar kan ook komen doordat ik nog geen 50 centimeter van mijn pc-scherm verwijderd zit.
Als ik tv kijk op 720p (1280 x 720 dus minder pixels dan 1680 x 1050) komt dit voor mij vloeiender over, maar dat heeft te maken met dat ik meer dan 2,5 meter van mijn tv af zit en het beeld dus vloeiender is. Wellicht kan het ook iets te maken hebben met alle beeldverbeteringssoftware (contrast verbeteraar, natural motion, pixelplus 2HD, etcetera) die in een LCD-tv zit en welke niet aanwezig was in de 2032MW.

Ik heb in ieder geval mijn 2032MW terug gebracht en een 2032BW gehaald omdat ik alle ingangen en speakers niet de meerwaarde vond hebben tegenover de prijs. Geluid speel ik af via koptelefoon of via 5.1, dus de speakers in het scherm gebruik ik nooit. PS3 en XBox zijn op de 32" tv aangesloten (720p was het maximale op beide schermen en dan verkies ik toch de 32"). En tv kijken vond ik dus niet zo'n succes, vandaar de switch...

Of je zou voor een 24" moeten gaan, want die is meteen 1920 x 1200 pixels (Full HD). Maar dan is er de discussie dus weer of je wel iets hebt aan Full HD als je op een relatief klein scherm zit en er dus ook redelijk dicht op zit...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1