Ubuntu 6.06 7.04, 7.10 en 8.04 alpha werken met 20 gb hd

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb een heel raar probleem.

Mijn moeder heeft van haar werk een oude pc meegenomen die vervangen was en anders werd de pc toch weggegooid. Het gaat hier om een Fujitsu Siemens P3 256 mb ram. Zonder HD.
De HD was geen probleem want ik had hier nog een 20 GB liggen. Die aangesloten en ik wilde de pc als testpc gaan gebruiken dus eerst 7.10 er maar op. Alternate cd die ik had gebruikt bij mijn normale pc stopte ik erin ik krijg netjes het keuze menu, vervolgens de laadbalk. Dan een zwart scherm.
Initramfs 55.612197 ata 1.00 exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x2 frozen
55.162262 ata 1.00 cmd c8/00:08:00:00:00/00:00

Toen maar 7.04 die ik ook al eerder had gebruikt zelfde probleem. Dit speelde zowel bij de desktop cd als bij de alternate cd.

Vervolgens de 6.06 desktop cd gepakt (deze had ik binnengekregen via Ship-It en deze werkte wel.

Vervolgens van de dvd-rom een brander gemaakt ik denk misschien een probleem met de lezer. Geen vooruitgang.

Toen de 20 GB vervangen door een 80 gb en toen was er geen enkel probleem meer. Het probleem is nu alleen dat op die 80 gb nog documenten staan en ik eigenlijk de 20 gb er voor bedoeld had.

Op internet wat rond gezocht ik denk ik probeer eens met een bootcode

hd=cylinders,heads,sectors

toen kwam ik op deze error:
kernel panic not syncing VFS unable to mount root fs on unknownblock (8,1)

Vervolgens gaan zoeken op deze foutmelding en ik kwam alleen maar problemen tegen dat linux er al op stond. Bij mij geeft ie het aan bij de hd.

Iemand enig idee wat ik kan doen. Ik ben er al een week mee bezig avond aan avond en volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Misschien kun je wat met de suggestie in deze twee bugreports:
https://bugs.launchpad.ne...source-2.6.20/+bug/104581
https://bugs.launchpad.ne...source-2.6.20/+bug/106864

Ik vind het trouwens wel vreemd dat die 20GB harddisk dat probleem geeft, en die 80GB niet. Het zou dus op zich nog kunnen dat die 20GB harddisk niet helemaal lekker is.

Je zou ook nog kunnen proberen andere distributies, of een Windows installatie CD te booten, kijken of die eventueel ook struikelen over die 20GB harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Ok dankje.
Uit de eerste link haal ik dat het een probleem zou zijn met piix

Ik heb het volgende gedaan:
For installing a system, add break-top to the kernel cmdline via the bootgfx menu. Once at a busybox prompt, run "modprobe piix". Then "exit" the shell. Once the system is installed, the above work around will also be needed.

Ik tikte het in en kreeg de melding dat er geen piix modules waren.

Nu las ik ook nog iets van firmware updaten dat moet ik nog even uitzoeken.

Ook wou ik nog even kijken naar idd een andere distributie ik dacht even aan pclinuxos. Maar Gpartedlivecd struikelt ook over de hd schijnbaar. Ik krijg m namelijk helemaal niet opgestart.

Wat ik vervolgens wel vreemd vind ik heb met UBCD (paar jaar oud) een tooltje gepakt om mijn hd te checken en ik kreeg geen errors terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

vuurfreter schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:53:
Ok dankje.
Uit de eerste link haal ik dat het een probleem zou zijn met piix
Nouja, juist niet.

Voorzover ik het begrijp was (in die situaties in die bugreports in ieder geval) het probleem dat de nieuwe IDE drivers het probleem waren, en door piix (de oude IDE driver voor een hoop chipsets) handmatig te laden worden de nieuwe drivers buitenspel gezet.
For installing a system, add break-top to the kernel cmdline via the bootgfx menu.
Let op dat het
break=top

moet zijn, met een gelijk-teken, geen streepje (de persoon die die post maakte corrigeerde zichzelf in een latere post).
Ik tikte het in en kreeg de melding dat er geen piix modules waren.
Wat was de exacte melding?

Krijg je resultaten als je
find | grep piix

doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Na gisteravond en zojuist wat dingen geprobeerd te hebben het volgende:

ik deed break=top
vervolgens modprobe piix

foutmelding: Fatal: module piix not found

find | grep piix gaf
/bin/sh: find: not found

Gisteravond getest:
pclinuxos
Solaris 10

Beide gaven problemen met de hardeschijf en de foutmelding die ik kreeg was:
hda: dma_timer_expiry
dmastatus == 0x21
dma timeout error

Daarop ben ik gaan zoeken. Ik zag wat oplossingen met ide kabels anders aansluiten. Al het mogelijke geprobeerd geen resultaat

vervolgens vond ik het commando ide=nodma
dat ingevuld ook zonder resultaat.

Ik ben zelf toch bang dat de hd niet lekker meer is hoewel 6.06 wel gewoon geinstalleerd werd. Zou een 2e hands 20 of 40 gb het proberen waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
Is het soms een Seagate schijf, deze types van 20 of 40 GB geven wel vaker dma problemen icm linux. Probeer een ander merk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Het was een fijitsu schijf met de nadruk op was.
Gisteravond nog wat boot parameters geprobeerd maar niks. Toen kwam de foutmelding verwijder disk/medium en druk op een toets. Zonder hd startte de pc door. Zojuist in een case gehangen waarmee je een ide schijf als externe schijf kan gebruiken. Zowel in windows als linux wordt er niks mee gedaan en de schijf klinkt ook niet lekker. Ik zal dus opzoek moeten naar een 2e handse 20 of 40 gb. Iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Vervang je kabels!

Klinkt er simpel maar was bij mij de oplossing.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Pagina: 1