Probleem E4600 en Asrock 4CoreDual-VSTA overklok

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrmusic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05-2022
Ik zit met de volgende vraag:

Ik heb als moederbord een Asrock 4CoreDual-VSTA, max FSB 1066
Daarbij als geheugen 2 x 1 GB PC4200 (FSB 2x533) Kingston Value ram
Voeding Nexus 350W
CPU koeling Arctic Cooling Freezer Pro 7

Ik weet inmiddels dat het plafond van dit moederbord v.w.b. de FSB op 291 (x4)

Nu doet het volgende zich voor:

Tot vanmorgen had ik als processor de Intel E2160, standaard multiplier x FSB = 9 x 200, dus snelheid standaard 1,8Ghz.
Door het simpel verhogen van de FSB van de processor van 200 naar 289 liep de processor probleemloos 2, 6Ghz, stabiel en koel, 30 graden idle, 43 stressed.

Nu heb ik de E2160 vervangen door de E4600, multiplier 12, FSB 200, standaard snelheid dus 2,4Ghz.
Overal is te lezen dat deze CPU zeer eenvoudig te overklokken is tot boven de 3 Ghz zonder bijzondere aanpassing, alleen middels de FSB maar...

Wanneer ik nu de FSB verhoog naar 250, iets wat zowel geheugen als moederbord dus gemakkelijk aankunnen, mede gezien bovenstaande ervaring, werkt het niet, het systeem start zelfs niet op.
De hoogste FSB die ik nu stabiel krijg is 220, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.

Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd???

• .DevastatioN
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Niet iedere CPU is hetzelfde he, als je zeker wil weten dat het niet aan de CPU ligt, moet je hem in een ander moeder bord testen. Ik denk dat het je moederbord is die het niet aan kan door de hogere multiplier. Kan je op een lagere multiplier een hogere stabiele FSB halen dan 220?

Verwijderd

Is 289 het meeste wat die E2160 haalde? Want dat geloof ik niet.. Mijn eigen E2160 haalt met gemak 333mhz en dat is een L2 (M0 clocken beter schijnt het).
Verder moet je behalve het MP gebeuren kijken naar de soort van je processor. Jouw E4600 komt uit de E4x00 familie, en die halen meestal rond de 3-3.4Ghz, ongeacht hun MP (behalve als de MP te laag is, zoals bijv. 8 of lager. Want dan kan het zijn dat bij een hoge frequentie de FSB te hoog moet worden, en dat er een FSB wall is. Deze goedkope processors hebben meestal een lage FSB wall vergeleken met de andere)
Jij moet eerst even zeker maken dat je de volgende zaken hebt gedaan:

- PCI-e op 100 of 101Mhz zetten
- Vcore zelf instellen (eerst zo laag mogelijk op stock, daarna vandaaruit overclocken en voltage verhogen)
- EIST, C1E, TM2 uit
- PCI lock op 33Mhz (al kan dat er niet bij staan; dan is het automatisch al gelockt)
- Memory timings op auto, Vmem op aangegeven voltage door fabrikant (meestal rond de 1.8 - 2.1V)

Verder moet je eerst je MP op laagst mogelijke zetten, en dan FSB hoog (bijv 8x300 ipv 12x200). Dit zou je processor moeten trekken omdat het dezelfde snelheid is. Als het niet lukt, licht het of aan je geheugen of aan je FSB wall.
Als het niet lukt, eerst even Vmem verhogen, timings eventueel even heel losjes proberen (5-5-5-18 oid).
Als dat ook niet lukt, denk ik dat het aan de moederbord ligt. Het is een 1066mhz mobo, en die Asrockjes zijn toch niet al te best met OCen, ik denk dat hij niet te hoog kan halen met OCen.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25
Als ik me niet vergis, is in diverse topics te lezen dat dat asrock MB niet geweldige prestaties neerzet w.b.t. overclocken.

• runner76
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-01 16:59
Hoi mrmusic,

ik heb de opvolger van jouw mobo, de 4Coredual-sata2 en helaas is dat ook geen FSB topper. Wat je wilt doen is echter wel degelijk mogelijk. Bovendien locken deze mobo's vanwege afgeknepen voltages. Het is ook niet voor niets dat er geen bios is waarmee je de voltages voor Vcore Vmem enzo specifieker kunt instellen dan high/low of auto.

Op allerlei fora is wel genoeg te vinden w.b. een oplossing. Daarvoor zul je alleen wel een beetje lef moeten hebben, want je zult er iets voor moeten modden.

De BSEL-mods en voltmods op deze processoren werken namelijk perfect en foppen ook de Asrockbordjes. Op andere mobo's is het niet nodig, maar bij deze reeks helaas wel.

Je kunt deze processoren relatief eenvoudig naar 1.4V of een hoger voltage klokken middels het verbinden en afplakken van contactpuntjes op de processor. Dat klinkt enger dan het is, maar zorgt er wel voor dat de garantie niet langer van toepassing is, mits je leverancier de sporen terugvindt. En dat is altijd maar de vraag. Wat je nodig hebt is zgn zilverlijm, een oud penseeltje (en een vaste hand), waar je de haren van afknipt, totdat er nog een paar opzitten, waarmee je middels de zilverlijm een spoortje trekt tussen de verschillende contactpuntjes. Afhankelijk van het default voltage (ik meen 1,35 volt, net zoals de mijne, een E4500) kun je middels de voltmod naar 1.4V of 1.45 volt probleemloos een FSB doorzetten naar 300+.

Je moet voor jezelf afwegen of je je hieraan wilt wagen, het is niet risicovrij namelijk, maar als je graag verder wilt komen met dit soort mobo's, heb je weinig keus, uitzonderingen daargelaten.