Voeding ratelt, ook al staat de fan stil

Pagina: 1
Acties:

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 08:36
De voeding van een van mijn pc's maakt een ratelend geluid. (neen, het is niet de hd, dat dacht ik ook eerst). Ik lees hier op GoT dat het wellicht de fan is die geolied moet worden, MAAR, als ik een potlood tussen de draaiende fan steek en hij dus ophoudt met draaien, dan blijft het ratelend geluid aanhouden :?

Hoe kan dat?

btw het is een Enermax Liberty 400

EDIT: Ik kan de grill eraf halen zonder de voeding open te doen (bij de meeste voedingen zo), en ik zou in principe de fanwieken van zijn motortje kunnen trekken om het te oliën. Alleen durf ik niet omdat ik bang ben de fan kapot te trekken en zo de garantie te verliezen. Heb je eigenlijk wel garantie als je voeding gewoon maar een ratelend geluid maakt, maar verder doet wat hij moet doen?

[ Voor 35% gewijzigd door ShaiNe op 29-12-2007 16:44 ]

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-12-2025
weet je 100% zeker dat het geluid uit je voeding komt, en niet van een case-fan of je processor is?

• ShaiNe
Ik heb de voeding open gedaan, de fan vervangen en wat blijkt, het geluid blijft aanhouden 8)7
Ook als ik de fan eraf haal en ernaast laat draaien hoor ik het geratel.

Ik heb een foto gemaakt, en na goed luisteren situeert zich het geluid ergens aan de rechterkant van de foto. Wat zou het kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/shaine/DSC03052c.jpg

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 16:11
Waarschijnlijk komt het geluid vanaf de spoelen aan de rechterkant van de voeding. Deze hebben de nare eigenschap dat ze kunnen zoemen of ratelen.

• ShaiNe
En kan ik daar iets aan doen denk je?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

Haarlak erop of kit erin spuiten wil nog wel eens helpen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb nog nooit spoelen horen ratelen. ALs ze geluid maken is dat een hoge zoemtoon/fluittoon waarvan de intensiteit kan wisselen naargelang de belasting, de toonhoogte blijft hetzelfde. Ratelen doet me toch echt denken aan iets mechanisch.

🖥️ | 🚗

• ShaiNe
@BCC: Waarom haarlak? Wat doet het precies?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Haarlak fixeert, kijk maar eens op de bus ;)
Het idee erachter is dat je het de spoel moeilijker maakt om te gaan trillen, daar komt die fluittoon immers vandaan. Een klodder kit of lijm werkt prima, haarlak is nieuw voor mij.
Maar nogmaals, het is de vraag of de geluiden die jij hoort ook daadwerkelijk door een spoel worden gemaakt. Is het geen 50hz brom zoals je wel eens van TL buizen hoort?

🖥️ | 🚗

• ShaiNe
Neen, het lijkt alsof het dunne platiek aan de 2 zijkanten van de binnenkant van de voeding, die dienen om de componenten af te schermen van de behuizing, tegen de fan wapperen. Zo'n lawaai maakt het.

edit: Ik zie ook trouwens geen enkel bewegend element dat het geluid kan veroorzaken (Uitgezondert de fan natuurlijk, maar die is het dus NIET, alsook geen enkel ander component in de pc)

[ Voor 32% gewijzigd door ShaiNe op 29-12-2007 20:38 ]

Pagina: 1