Toon posts:

Iomega Home Network Hard Drive 500 Gb - Traag

Pagina: 1
Acties:
  • 2.555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Iomega Home Network Drive van 500 Gb gekocht omdat ik graag elke avond backups wil laten maken van de 2 PC's in mijn netwerk, deze is aangesloten aan de router (US Robtics 5465). Hierbij was backupsoftware bijgeleverd (EMC Retrospect Express HD), maar ik ben er niet tevreden mee: ten eerste gaat het zeer traag (het duurt uren voor ongeveer 6 gb te kopieren) en vaak mislukken de backups gewoon. Wat ik wel goed vond is dat hij enkel gewijzigde bestanden backupte, gelukkig :)
Ik heb een testje gedaan met een paar muziekbestanden te kopieren naar de harde schijf via "Netwerk": \\STORAGE-9B02\ in windows verkenner (ps: op alle pc's is Windows Vista Home Premium geïnstalleerd) en kreeg een snelheid van 1,5mb/s, wat volgens mij zeer weinig is via een 100 mbit verbinding... Ligt dit aan de harde schijf, aan windows vista, aan de router die dit niet aan kan of aan de draadloze verbinding (ik heb iig een uitstekende verbinding met 54,0 Mbps)... ik weet het niet.. Ik dacht dat Iomega toch een betrouwbaar merk was met backupschijven.
Heb ik een slechte koop gedaan? Het is overigens ook niet mogelijk om iso's van 7 gb te kopieren, maar ik denk dat dit ligt aan het feit dat de HD denk ik geformatteerd is als FAT32, er staan in ieder geval geen opties in het configuratiecenter van de HD om het te formatteren als NTFS. Echter is dit niet zo storend..

De bedoeling van de harde schijf was dat men via de laptop de bestanden van de PC boven (en omgekeerd) makkelijk kon raadplegen, door de backups die dagelijks gemaakt werden. De PC/laptop hoeft hiervoor dan niet aan te staan en een andere reden is gewoon, moest er iets gebeuren met één van de computers, dat er steeds een backup is.

Ik zoek dus een goed alternatief om bestanden automatisch te backuppen en zoek tevens een manier om de harde schijf in windows verkenner te laten verschijnen als een echte schijf met een stationletter, bv."E".

Misschien had ik beter zoiets gekocht.

Verwijderd

Windows verkenner is kwa snelheid niet echt optimaal maar dan nog is 1,5mbps natuurlijk dramatisch. FTP is meestal wel een stukje sneller maar ik weet niet of deze dat ondersteund en daarbij is het niet altijd even handig.

Wat betreft een drive letter in de verkenner dat is makkelijk, je klikt start -> zoeken -> computers of personen -> een computer op het netwerk.
Daar typ je de naam van het ding, dubbelklikt (daarmee open je hem dus) erop, rechtermuisknop op de map die je als drive letter wil zien en dan klikken op 'netwerkverbinding maken'.
De rest wijst zich vanzelf.

Als de drive met een wachtwoord beveiligd is krijg je mogelijk problemen als je de pc opnieuw opstart (hij vergeet dan het wachtwoord weer).
Om die problemen te voorkomen kun je een .bat bestandje in je opstarten map zetten. De inhoud van dat bestandje moet zijn:
net use [[DRIVELETTER]]: \\[[SERVER]]\[[MAP]] [[WACHTWOORD]] /USER:[[USER]] /persistent:yes

Daarbij moet je alles tussen [[ en ]] even in je eigen gegevens veranderen.

Suc6!

[edit]

Het snelheidsprobleem ligt aan de processor van de Iomega, via WLAN kun je maximaal circa 3 megabyte per seconde halen. Via 100mbit LAN haal je 10 megabyte per seconde. Je router kan dit prima aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 16:59 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37
Probeer eens SR1 van SP1 te installeren voor Vista, wellicht heb je een paar updates gemist die de snelheid omhoog krikken van vista. Met name netwerkverkeer kan in Vista erg langzaam zijn ten opzichte van andere besturingssystemen.

Ow ik lees nu dat je draadloos gebruikt... probeer eens bedraad wedden dat het een stuk sneller is... Mijn draadloos thuis is ook maar ongeveer 2,0MB/s dus niet extreem hoog.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 29-12-2007 17:05 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 16:56:
Windows verkenner is kwa snelheid niet echt optimaal maar dan nog is 1,5mbps natuurlijk dramatisch. FTP is meestal wel een stukje sneller maar ik weet niet of deze dat ondersteund en daarbij is het niet altijd even handig.

Wat betreft een drive letter in de verkenner dat is makkelijk, je klikt start -> zoeken -> computers of personen -> een computer op het netwerk.
Daar typ je de naam van het ding, dubbelklikt (daarmee open je hem dus) erop, rechtermuisknop op de map die je als drive letter wil zien en dan klikken op 'netwerkverbinding maken'.
De rest wijst zich vanzelf.

Als de drive met een wachtwoord beveiligd is krijg je mogelijk problemen als je de pc opnieuw opstart (hij vergeet dan het wachtwoord weer).
Om die problemen te voorkomen kun je een .bat bestandje in je opstarten map zetten. De inhoud van dat bestandje moet zijn:
net use [[DRIVELETTER]]: \\[[SERVER]]\[[MAP]] [[WACHTWOORD]] /USER:[[USER]] /persistent:yes

Daarbij moet je alles tussen [[ en ]] even in je eigen gegevens veranderen.

Suc6!

[edit]

Het snelheidsprobleem ligt aan de processor van de Iomega, via WLAN kun je maximaal circa 3 megabyte per seconde halen. Via 100mbit LAN haal je 10 megabyte per seconde. Je router kan dit prima aan.
Bedankt! Echter ging het niet via zoeken naar computers of personen (ben een windows vista gebruiker), gewoon in "Netwerk" de computer openen en dan rechterknop op de map => netwerkverbinding maken.
kfaessen schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:02:
Probeer eens SR1 van SP1 te installeren voor Vista, wellicht heb je een paar updates gemist die de snelheid omhoog krikken van vista. Met name netwerkverkeer kan in Vista erg langzaam zijn ten opzichte van andere besturingssystemen.

Ow ik lees nu dat je draadloos gebruikt... probeer eens bedraad wedden dat het een stuk sneller is... Mijn draadloos thuis is ook maar ongeveer 2,0MB/s dus niet extreem hoog.
Ik kan SR1 van SP1 niet vinden :(, of bedoel je RC1 van SP1?

Bedraad gaat inderdaad sneller, echter is dit niet de bedoeling van een draadloos netwerk :)

Enig idee voor een goed alternatief van EMC Retrospect Express HD? Ik heb Secura Backup Professional geprobeerd, het leek een goed programma, echter kan het enkel naar 1 bestand backuppen, terwijl ik eigenlijk gewoon bestanden wil laten kopieren zodat alle netwerkgebruikers ze kunnen zien en overkopieren naar hun harde schijf.
Prachtig zou zijn moest alles gesynchroniseerd worden met de harde schijf, ik bedoel hiermee hetvolgende:
bv. "Sven\Documenten" <= deze map staat zowel op de PC als op de laptop met dezelfde bestanden. Het zou leuk zijn moest de software controleren of het bestand op de PC of laptop nieuwer is dan op de harde schijf, en indien dat zo is, overkopiëren naar "hardeschijf\Sven\Documenten". Nog leuker zou zijn, maar waarschijnlijk bestaat dit soort programma niet, dat de software controleert of er nieuwere bestanden op de harde schijf staan, en ze dan kopieert naar de laptop/PC. Wanneer ik dan een document aanmaak/wijzig op de laptop, staat het aangemaakte/gewijzigde document de volgende dag op de PC en omgekeerd :). Waarschijnlijk wishful thinking...

Update: pff, Acronis True Image Home lijkt dit ook niet te kunnen doen, het kan enkel een backupbestand aanmaken...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 03:22 ]

Verwijderd

Hmm een back up programma dat iedere minuut je bestanden synchroniseert?

Ik snap wel waarom dat niet bestaat, je hebt die back up omdat je dan je data behoudt als deze gewist wordt door een virus of als je per ongeluk een document weggooit.
Maar als het iedere minuut gesynchroniseerd wordt dan wordt de back up net zo goed gewist en ben je je data nog kwijt... Handig??

Als sneller alternatief is de Panasonic CH3S NAS misschien wat voor je?
Die schijnt 20MB/s te halen, dan kun je daar dus je volledige wifi netwerk en je 100mb/s LAN mee vol trekken.

Is ook best gunstig geprijsd. Kijk even in dit forum, er is een enorm topic over dat ding en hoe je hem uitgebreid kan hacken en er zo een hoop leuks mee kunt doen.

Hoe die update van Vista precies heet weet ik niet (ik heb nog XP) maar hij zal vast bij aanbevolen updates staan op microsoft.com/update.

Thijl.

Thijl.

• Raenius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08-2021
Never mind.

[ Voor 96% gewijzigd door Raenius op 11-01-2008 16:27 ]

http://www.catalogged.net/

Verwijderd

Gebruik ook zo'n disk, alleen dan 320GB. Deze heeft niet alleen een ethernet aansluiting maar ook een USB aansluiting. Wanneer ik een groot bestand kopieer via het netwerk gaat dat erg traag, terwijl hetzelfde bestand vanaf dezelfde computer véél sneller wordt gekopieerd! Erg vreemd... Ook de nieuwste firmware al geïnstalleerd, maar dat helpt helaas ook niet. Als iemand nog een goeie tip heeft hoor ik het graag, anders zit er denk ik niet anders op dan een ander product aan te schaffen. :(

Verwijderd

je moet er rekening mee houden dat de sommige routers 100Mbit in totaal hebben.
dus dat het word verdeeld. ook moet je er rekening mee houden dat een router ook druk kan zijn, vooral als je dingen gaat kopiëren. hierdoor word het ook langzamer.

met vr gr
Pagina: 1