Timings Team Xtreem Dark geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• Destroyertje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 00:19
Hey,

Ik heb 4 bankjes Team Xtreem Dark PC2 6400 DDR2 800MHz CL5 (2*1GB). Op de site zie ik bij specificaties dit staan:

CL-value 4-4-4-12-2T
Working voltage 2.0V-2.2V

Ik heb een Gigabyte P35-DQ6 moederbord.

Toen ik bij CPU-Z keek zag dat

CAS# Latency (CL) 5 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 5 clocks
RAS# Precharge (tRP) 5 clocks
Cycle Time (tRAS) 16 clocks
Command Rate (CR) 2T

De rest was grijs. De conclusie die ik hieruit trok was dat het geheugen langzamer loopt dan dat op de verpakking stond van het geheugen. Oftewel ik in Bios kijken om te kijken of ik het gemakkelijk kon veranderen. Daar zag ik deze dingen staan:

High Speed DRAM DLL Settings
Performance Enhance
Dram Timings Selectable
CAS Latency Time
DRAM RAS# to CAS# Delay
DRAM RAS# Precharge
Precharge delay (tRAS)
ACT to ACT Delay
Rank Write To READ Delay
Refresh to ACT Delay
Read to Precharge Delay
tRD
tRD Phase Adjustment

en voor het voltage:

DDR2 OverVoltage Control

Ik wilde hier niet zomaar dingen in gaan veranderen omdat ik natuurlijk niet wilde dat er iets kapot ging of zoiets dergelijks. Weet één van jullie misschien waar ik al die instellingen dan op moet zetten?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik wilde hier niet zomaar dingen in gaan veranderen omdat ik natuurlijk niet wilde dat er iets kapot ging of zoiets dergelijks. Weet één van jullie misschien waar ik al die instellingen dan op moet zetten?
Als je niet precies weet wat een bepaalde instelling inhoudt wijzig je dus alleen de timings die bekend zijn. Dingen die je niet snapt moet je simpelweg met rust laten. Verdiep je in de overige termen, speur eens wat rond op verscheidene fora en kijk dan verder. Desnoods fiets je ze letterlijk door Google. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Destroyertje
k...

ik dacht dat al die timings eigenlijk verband met elkaar hadden in de zin van als je er 1 veranderd moet je ze allemaal veranderden :)

Verwijderd

Ga toch eerst maar even lezen :o Want dat is het dus niet.... Maar, waarom heet het Cl5, als het dus Cl4 zou moeten draaien? Kijk eerst eens op de verpakking voor je ermee aan de gang gaat ;) Verpakking is zeker goed, website kan een fout zijn...

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je deze TXDD2048M800HC4DC-D ? verpakt in een groen doosje.

Bij mij gaan ze met auto-settings ook op 5-5-5-16 (21*) 2T staan.
Ik heb ze even terug gezet naar 4-4-4-12 (16*) 1T. op 2.0V

Ik heb ergens gelezen dat je met 4 dimm's hem beter op 2T kan laten staan <- kan iemand dit bevestigen?

CAS Latency Time4
DRAM RAS# to CAS# Delay4
DRAM RAS# Precharge4
Precharge delay (tRAS)12

*tRC

[ Voor 5% gewijzigd door kamphuis op 29-12-2007 22:17 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het kan zijn dat je moederbord automatisch instellingen aan je ram toewijst, die dan niet helemaal volgens de specificaties zijn.

Als je je goed hebt ingelezen kun je een poging wagen de instellingen zélf aan te passen in je bios.

• Destroyertje
kamphuis schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:07:

Ik heb ergens gelezen dat je met 4 dimm's hem beter op 2T kan laten staan <- kan iemand dit bevestigen?

CAS Latency Time4
DRAM RAS# to CAS# Delay4
DRAM RAS# Precharge4
Precharge delay (tRAS)12

*tRC
Ik denk het wel, if als ik bij google bij plaatjes kijk ziet ie er verdacht hetzelfde uit :P. Als ik timings dan zo instel zoals staat beschreven op website en forum van Team krijg ik al heel snel fouten als ik Prime95 draai

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Destroyertje schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:39:
[...]

Ik denk het wel, if als ik bij google bij plaatjes kijk ziet ie er verdacht hetzelfde uit :P. Als ik timings dan zo instel zoals staat beschreven op website en forum van Team krijg ik al heel snel fouten als ik Prime95 draai
heb je je voltage dan wel op 2.0 staan ?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

RAM FAQ

Ik heb ook ooit gelezen "De SPD geeft veilige waarden. De fabrikanten gaan ervan uit dat mensen die begrijpen wat 4-4-4-12 betekend, ook wel zo slim zijn om dit zelf in de BIOS in te kunnen stellen".

Volgens mij kwam dat ook uit die FAQ, maar kan dat stukje even niet vinden.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44
Zo zou het moeten zijn ja.... Ondertussen koopt iedereen corsair XMS of kingston hyperx omdat 'het er zo vet uit ziet' of 'de verkoper heeft gezegd dat dit echt supersnel geheugen is'.... :)

Verwijderd

kamphuis schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:07:

CAS Latency Time4
DRAM RAS# to CAS# Delay4
DRAM RAS# Precharge4
Precharge delay (tRAS)12

*tRC
De groene verpakking is de nieuwe verpakking.

Als je ram geheugen ietsje ouder is zit het in een doorzichtige verpakking met een bedrukte kartonnetje in met daarop een rode auto :)

Groene verpakking is de nieuwe reeks.

Verwijderd

kamphuis schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:28:
[...]

heb je je voltage dan wel op 2.0 staan ?
Die voltage is inderdaad erg belangrijk voor een stabiel systeem te hebben.

Hebben laatst bij ons in de winkel een klant gehad met een pc waar je in de bios de voltages niet kon aan passen. Het was een pc van een welgekende winkel waar de Leo koeken Olé noemen, en waar de pc's die daar ooit in de aanbieding zijn van een Duits merk is.

Deze klant had dus een zo'n Team Xtreem kitje gekocht, en bracht de pc binnen omdat hij onstabiel was.
Nu de reden van deze onstabiliteit was te wijten aan de voltages.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het nu echt zo moeilijk om het PMG Beleid te lezen voordat je post, en dan specifiek het stukje over de info die nodig is bij RAM vragen. kamphuis was geheel terecht toen hij vroeg om exact welke chips erop zitten, maar je hebt nagelaten om die info alsnog te posten.

Topics zonder volledige info hebben geen zin en gaan dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.