Toon posts:

Wie kan mij advies geven over laptops voor videobewerking?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.414 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop is helaas voor kerst overleden.

Ik ben nu al enige dagen op zoek naar een nieuwe en krachtigere laptop. Ben bij Acer en Dell uitgekomen als merken, die misschien te bieden hebben wat ik wil. Alleen zie ik vast en zeker nog honderd mogelijkheden over het hoofd. Dus zou ik erg blij zijn met advies voor een laptop die kan wat ik zou willen dattie kan.

Ik zoek:
- een snelle laptop, voornamelijk voor foto- en videobewerking (oa. Pinnacle Studio 10)
- de rest (web, email, tekstverwerking, webdesign, etc.) is ondergeschikt, maar wordt wel gebruikt
- géén games
- cd/dvd lezer/brander (ook afspeelbaar op andere apparatuur)
- floppy disk drive
- draadloos internet (ik heb een uitneembaar sitecom netwerk kaartje)
- windows XP professional

Ik heb alle mogelijke software in huis, die altijd goed gewerkt hebben onder Windows XP Professional. Bv. Pinnacle Studio 10 is voor HD videobewerking, maar draiat niet onder Vista. Daar zou ik Studio 11 voor moeten aanschaffen. Beetje prijzig, als je weet dat ik Studio 10 nog maar net aangeschaft heb. Ook heb ik veel oude software uit Brazilië, die ook allemaal goed onder Windows XP Professional draaien. Dus ja, liefst Windows XP Professional. Ook al zal Vista voor de toekomst veel beter zijn, maar dat zie ik dan wel over 5 jaar.

Ik zou het enorm waarderen als jullie mij advies kunnen geven. Ik mis het werken met de laptop, voel me onthand. Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Lampzzz
aka Wil

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Weet niet of dit topic wel gewenst is aangezien je dit soort info best zelf kan vinden.
Het enige dat ik je nog mee kan geven is kijk eens naar een Apple, die zijn standaard al uitgerust met diverse video bewerkings software en zijn daar vooral erg veel voor gebruikt.
Met bootcamp kun je er ook XP (en Vista) naast draaien mocht je dat toch nodig hebben.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een floppydrive zie je niet zo snel meer op pc's, en zeker niet op laptops, maar je kan er prima een externe floppy-drive op aansluiten.
Als je apparatuur niet overweg kan met de gebrande schijfies, ligt dat meer aan je apparatuur die het leest, dan de brander in een systeem. Je kan ze niet eens meer krijgen zonder branders, en die doen het gewoon.
Draadloos internet is niet iets wat laptop-specifiek is, zoals je zelf al zegt, je hebt een PCMCIA-WiFi kaart.
Als je Vista legaal hebt, mag je ook downgrade naar XP (home naar home, pro naar pro).

Dit zit wel op elke laptop, dus zo specifiek zijn je eisen op dat gebied niet.

Zeker met video-editing lijkt het me verstandig om een snelle processor er in te hebben, goede grote snelle schijf, en een sloot geheugen.

Aangezien je nogal wat gaat vragen van het systeem, lijkt het me verstandiger om richting de betere merken te gaan, daar deze toch iets meer kunnen hebben. Asus / HP / Sony

Ga daar specs bekijken, ga dan reviews lezen, en maak een selectie over potentiele aankopen.

GoT is niet echt de boedling van: Dit wil ik, zoeken jullie dan maar wat uit. Als je straks je selectie hebt, kan daar over alsnog een advies/discussie plaatvinden.

NB: Welkom @ GoT ;)

Ey!! Macarena \o/

• madnificent
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
Vooreerst, blijf zo ver van acer als je kan, ik heb er hier eentje staan die spontaan uit elkaar valt (wat nog de kleinste van de problemen er mee is).

Indien je bij Dell gaat, dan raad ik de XPS aan owv zijn scherm (maar zorg zeker dat je het even in een winkel vergelijkt, mss dat de andere modellen ook ok zijn). Zorg dat je voor je foto/video bewerking zeker een 7200RPM schijf hebt zitten. Als je Vista wil draaien, zorg dan ook dat je voldoende geheugen hebt (3GB minimaal), voor linux kom je met 2GB voor fotobewerking zeker toe.

Een dual-core is niet geheel loos, gezien je anders bij het invoegen van een bewerking op een foto/video, even helemaal niets met je laptop kan doen ^_^

Videobewerking is bijzonder zwaar en heeft regelmatig een grote doorvoer naar de harde schijven nodig. Een laptop is hier eigenlijk helemaal niet geschikt voor. Het gaat werken, maar het gaat nooit de vlotte ervaring van een kleine RAID-setup zijn.

De windows-licentie kan problemen geven. Je kan de EULA niet aanvaarden en een refund vragen, maar die refund is geen immens bedrag (voor XP was het in der tijd 45 euro). Dat laatste kan dus wel eens een probleem zijn (maar Vista op zich zal je wss nog veel meer kopzorgen geven).

• DukeBox
Wat ook een leuke (als je geen mac wil) is is de Dell Inspiron 1720 met raid0. Zeker het 17" truelife scherm is echt super. Oh, 1 tip.. neem hoe dan ook een 7200 rpm hdd, de 'gevoels snelheid' van je hele systeem krijgt daar een flinke opkikker van.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 29-12-2007 17:16 ]

Verwijderd

Ik heb hier een laptop van ruim 2 jaar oud ASUS 6700 Ne Centrino 1,7 ghz met ati 9700 64 mb videokaart
Heb hem pas geupgrade met 7200 rpm hdd 100 gb en 2 gig intern geheugen
Videobewerken gaat prima met pinnacle 10. Het renderen van films kost wel wat tijd, maar ik laat de laptop gewoon s'nachts aanstaan.
Het was destijds wel een laptop uit het topsegment, maar ik zou zo weer voor ASUS kiezen

• DukeBox
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 19:29:
Heb hem pas geupgrade met 7200 rpm hdd..
Duidelijk verschil he ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

upgrade pinnacle http://estore.pinnaclesys...nv=BASE&categoryID=806700

ik zak ook dat er een 10.8 beta op de site stond (voor vista)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als het off topic is, dan mijn excuses. Ik kan wel iets vinden, maar ik heb niet zo heel veel technisch inzicht in wat er zich onder het toetsenbord bevindt. Ik ben blij dat ik van jullie informatie krijg, om een eerste schifting in mijn selectie te kunnen maken.

Ik ga eens één en ander verder vergelijken. Ook Asus, HP en Sony onderzoeken. En dan kom ik terug met mijn selectie.

Tja, ik weet natuurlijk wel dat videobewerking het beste/snelste gaat op een PC, niet op een laptop... maar de omstandigheden zullen straks net even ánders zijn: onderweg op locaties waar geen PC's voorhanden zijn, en dan wil ik toch korte filmpjes kunnen editen.

Ik ga even verder neuzen. Dank tot zover.

Grtz,
Lampzzz
aka Wil

• DukeBox
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:53:
Tja, ik weet natuurlijk wel dat videobewerking het beste/snelste gaat op een PC...\
Met de juiste specs kom je toch een héél eind.

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2025
Zelf ben ik ook een film editer en monteer met Adobe Pp, Ae en Ps. Ik werk op een Znote 6324W.

Dual 2,0gigh
4 gigh werkgeheugen
7200 toeren 160 HD

Werkt prima. Wat vooral belangrijk is om aan te schaffen is een externe HD! 500 gigh @ 7200 is ideaal voor opslag van projecten. Zelf heb ik onder XP mijn hele adobe pakket op de C schijf geinstalleerd (geen partities) en sla alle projecten op mijn externe HD op. (Die ik daar dan ook op aanmaak)

www.zepto.nl --> mijn laptop maar in principe zijn de basisregels voor elke laptop hetzelfde: snelle processor, VEEL werkgeheugen en een snelle HD.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten L op 30-12-2007 17:41 ]

www.maartenlangelo.nl

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

soms kun je ok wel een interne extra hdd aanschaffen (op plaats van de cd ).. lijkt me een stuk sneller via ide

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 30-12-2007 17:56 ]

Iperf

• Maarten L
En dan kan je vervolgens geen cd's meer gebruiken tenzij je een externe cd speler meeneemt. Lijkt me een externe hd toch veel plaktischer en qua snelheid maakt het niet (veel) uit.

www.maartenlangelo.nl

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk toch liever anders om .. een externe cd voor af en branden, usb heeft gewoon een (relatief) lage doorvoer
normale software heeft niet altijd de geen cd nodig, dat is typisch iets voor spelletjes
die video bende die houd wel van een beetje bandbreedte

tijnzij je esata op die laptop hebt

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 30-12-2007 18:10 ]

Iperf

• Maarten L
Externe HD --> firewire?

www.maartenlangelo.nl

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja als ik het moest doen zou ik de hdd intern nemen ..

hij is primair beeld aan het bewerken

Iperf

• DukeBox
Interne hdd is vaak maar 2,5".. over het algemeen wel hoge accesstime maar lagere doorvoersnelheid. Ik zou voor een 3,5" externe hdd gaan (USB2/FW maakt niet veel uit).

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
ik mis een budget.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Als je kiest voor externe storage zou ik zeker overwegen om eSATA te nemen. Ervan uitgaande dat bij video editing enorm veel data heen en weer gaat kun je daarmee een behoorlijke performancewinst halen t.o.v. usb of fw .

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik nou geen vastgesteld budget hebben... ik wil kwaliteit en prijs best tegen elkaar afwegen, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Tell me more!
Wat is eSATA ? Moet ik googlen, of zou je het gebruiksgemak, voor- en nadelen even voor mij kunnen toelichten?

Grtz,
Lampzzz

• DukeBox
eSATA heeft wel een nadeel, geen IO cache bij hotswap (FW en SUB wel mogelijk). Daarnaast wordt de HDD pas bij een reboot in DMA gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 31-12-2007 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, hier komt mijn Sony keuze, maar ik wil nog wel andere merken ook uitpluizen.

Allereerst viel mijn oog op de Sony VGN-AR51SU met 500 GB Hdd, cache memory L2-KB 4096, GEFORCE 8600M GT, besturing met Vista Ultimate, Intel® Core(TM) 2 Duo Processor T7700 (2.40 GHz)

-> processor is volgens mij niet de 7200 rmp, maar die heb ik tot nu toe nergens op Sony gevonden
-> verkoper zei dat er standaard 2GB geheugen inzit (dual core), en een extra 2GB kost 500 euro.

Bij dit model krijg ik de Trialversie van Microsoft® Office 2007.
Ik heb nog oude Office uit 2003 van mijn kapotte laptop, kan dat gaan werken onder Vista?

Is Vista trouwens gammeler dan WIndows XP Pro, krijg daar verschillende negatieve verhalen over.

Grtz,
Lampzzz

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik mis de keuze voor externe opslag en hoe daarmee verbonden wordt.

d:)b :henk d:)b

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:30
[b][message=29344433,noline]-> processor is volgens mij niet de 7200 rmp, maar die heb ik tot nu toe nergens op Sony gevonden
Ik hoop dat dat een typfout is, 7200rpm is voor harde schijven.

Office 2003 werkt op Vista. Trialversies moet ikzelf niet zo van hebben, ofwel koop je office 2007, ofwel zet je er je oude 2003 op, maar 3 maanden met de ene versie werken, en dan terug overschakelen is geen goede keus denk ik.

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
jeroenikke schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:07:
[...]

Ik hoop dat dat een typfout is, 7200rpm is voor harde schijven.

Office 2003 werkt op Vista. Trialversies moet ikzelf niet zo van hebben, ofwel koop je office 2007, ofwel zet je er je oude 2003 op, maar 3 maanden met de ene versie werken, en dan terug overschakelen is geen goede keus denk ik.
Ik zie zijn CPU al 7200 rpm maken :D

Aangezien je video gaat berwerken lijkt een 17'' scherm me erg lekker, en zoals al eerder gezegt, 4Gb en een hardeschijf die 7200 rpm draait zijn een must.

Verwijderd

Hallo,
Aangezien je wil gaan videobewerken, zou ik een macbookpro (15" of 17") nemen. Deze kost wel wat, maar je hebt dan ook een laptop voor de videobewerking, en eventueel fotobewerking. (site: www.apple.com/macbookpro/)

Mvg Johan

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Thandor

SilverStreak

CSL FAQ - Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke?
Dit topic is in strijd met het CSL Beleid en gaat derhalve op slot. Zie de FAQ voor tips e.d. :). Uiteindelijk is het enkel een kwestie van zoeken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.