[Linux] Muziek afspelen?

Pagina: 1
Acties:

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Ik werk momenteel aan een project waarbij ik een ThinClient wil omvormen tot flexibele mediaspeler (inbouwen in oude CDspeler, front-panel linken, LCDtje inbouwen, etc etc). Het is dus essentiëel dat ik allerhande muziek kan afspelen :+ maar ik twijfel hoe ik daar best aan begin...

• Een eerste optie is om zelf een applicatie te schrijven, die enerzijds luistert naar inputs van mijn frontpanel en informatie naar de LCD wegschrijft, en anderzijds audio kan afspelen. Maar om rekening te houden met al die codecs codecs, formaten, en extra opties (denk maar aan replaygain, ID3tag, vorbistag, ...) zou dit een heel complex en tijdrovende taak zijn die eigenlijk al vele keren door andere mensen gedaan is.

• Een tweede optie waar ik aan dacht is om in een script taal een soort wrapper rond een bestaande mediaspeler te schrijven, waarin ik dan enkel nog het frontpanneel en het LCD schermpje moet afhandelen. Maar daarvoor heb ik dan een niet al te zware mediaspeler nodig, die toch veel formaten en mogelijkheden ondersteund.
Daarvoor had oftewel gedacht aan een verzameling van specifieke binaries (mpeg123 voor mpX, ogg123 voor vorbis, flac123 voor flac, ...), ofwel voor een iets uitgebreidere mediaplayer die alle formaten aankan (mplayer, vlc cli, ...). Zelf zou ik geneigd zijn om voor de verzameling binaries te gaan (makkelijker en lichter), maar dan lijkt het mij onmogelijk moeilijk om replaygain & gapless playback te integreren, laat staan om van nummer te veranderen in een cue/mp3 combinatie :X

Nu, zou iemand mij wat kunnen helpen bij dit dilemma? Is het te doen om een eigen full-featured mediaspeler te schrijven, of gebruik ik best reeds gemaakte tools (vooral op deze vraag weet ik geen antwoord, heb er zelf geen ervaring mee)? En als ik voor reeds gemaakte tools gaat, kent iemand binaries die niet te zwaar zijn, en toch vele mogelijkheden ondersteunen (vloekt een beetje hé :P)?
Alvast bedankt _/-\o_

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:45
Oplossing: mpd

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Oplossing voldoet :*)
Prachtoplossing voor deze situatie, echt bedankt! Blijkbaar niet goed / verkeerd gezocht om het zelf te vinden.

maleadt