[Bios] Hoe kan ik wel overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:49

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben al pak weg 3 jaar computers van andere aan het tweaken en overclocken, maar nu ben ik het zat, ik moet en zal mijn eigen pc overclocken. Alleen het probleem is dat ik al die tijd niet heb kunnen overclocken.
Om 2 redenen:
1). ik kan nergens FSB verhogen in mijn bios
2). als ik iets aan pas dan start de pc niet meer op :s.

Ik heb de PC bij Maxwell gekocht en het betreft een Packard Bell pc, Hoewel ik hier en daar extra's erbij heb gedaan zoals een nieuwe grafische kaart +512MB RAM en een 2e harde schijf heb ik niets verandert aan de processor en moederbord.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit nu kan omzeilen?

Specs die het belangrijkste zijn volgens mij:
Moederbord: volgens mij een MSI MS-6786
CPU: AMD Athlon XP 3000+ ~2,2Ghz

Bios: Phoenix v4.1 Date 07/10/2004

Mocht je meer informatie nodig hebben zeg het even, ik weet ff niet meer.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zit met een OEMbios, dat betekent dat daar alle OCopties en dergelijke uitgesloopt zijn. Je kunt kijken of er een retail bios beschikbaar is voor jouw bordje, dan kun je vaak meer. Zijn die dingen niet beschikbaar, dan zul je moeten kijken naar softwareoplossingen.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Dus ik moet zoeken naar een Phoenix bios voor een MSI MS-6786? waarschijnlijk op MSI site

Edit:
Gekeken op de MSI site, helemaal niets :o, voor Socket MX-xxxx borden maar niet de mijne :(
hoe kan dat nou weer?

Edit2:
Ik lees nu op een MSI forum dat en MS-6786 een echt oem moederbord is en dan de OEM de support moet doen. Is het dan mogelijk packard Bell aka NEC te mailen voor een aangepaste bios? ik heb tenslotte extra betaald voor zulke support.

[ Voor 77% gewijzigd door QinX op 29-12-2007 14:15 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
dat je een packard bell koopt als '' tweaker'' is in mijn ogen raar, maar ik denk niet dat ze andere biossen hebben hoor. meeste mensen die een packard bell pc kopen gaan vaak niet overclocken. maar je kan het altijd proberen natuurlijk :)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

QinXi schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:05:
Dus ik moet zoeken naar een Phoenix bios voor een MSI MS-6786? waarschijnlijk op MSI site

Edit:
Gekeken op de MSI site, helemaal niets :o, voor Socket MX-xxxx borden maar niet de mijne :(
hoe kan dat nou weer?

Edit2:
Ik lees nu op een MSI forum dat en MS-6786 een echt oem moederbord is en dan de OEM de support moet doen. Is het dan mogelijk packard Bell aka NEC te mailen voor een aangepaste bios? ik heb tenslotte extra betaald voor zulke support.
Als het een echt OEM bord is (en er dus geen retail broertje van het ding is) dan kun je dit vergeten (tenzij je je eigen bios gaat schrijven).

PB mailen heeft niet echt zin, ze hebben die biossen niet en je hebt er ook geen recht op.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je kan nog tools als clockgen proberen, met een beetje geluk ondersteunen die jouw chipset en kun je vanuit Windows overclocken.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

GoldenSample schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:31:
je kan nog tools als clockgen proberen, met een beetje geluk ondersteunen die jouw chipset en kun je vanuit Windows overclocken.
True, maar je hebt dan niet de beschikking over cruciale zaken als mem dividers, voltages, pci/agp lock, etc. Toch een beetje riskant om flink te gaan clocken dan :X

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
GoldenSample schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:31:
Dat werkt toch met zo'n PLL op je moederbord? Ik geloof dat ik zo ook eens heb geprobeerd om een Compaq moederbord over te klokken. Was ook geen ander BIOS voor beschikbaar.

Edit: Ja, heb dit inderdaad zo eens geprobeerd, wou alleen niet lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2007 22:40 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Allereerst, ik was nog geen tweaker toen ik deze pc mijn moeder aanraden, wist nog niet zoveel als nu ^^, voor de rest bedankt voor de hulp ik ga maar eens kijken voor clockgen, en ja flink overclocken kan riskant zijn maar ik ga proberen toch een beetje meer power uit dit ding te halen.

Pagina: 1