BurstRate: eSata 'Seagate Free Agent Pro'

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een externe HD van Seagate, de Free Agent Pro 500 Gb en deze aangesloten middels eSata.
(PCI kaart met 2 eSata poorten).

Alleen de datasnelheid (average en burstrate) voldoen niet aan de specificaties van eSata.

Hij geeft een snelheid in HD Tune:
Burst : 19,7 Mb/sec :?
Average : 19,3 Mb/sec

Hij geeft een snelheid in HD Tach:
Burst : 76,8 Mb/sec :?
Average : 32,3 Mb/sec

Hoe kan er zo'n groot verschil zitten in de burstrate van beide programa's?

Met USB zijn de waarden respectievelijk 24 Mb/sec en 17 Mb/sec.

Van de techsupport van Seagate heb ik na wat 'doorzeuren' van mij een firmware revisie update gekregen met een bijbehorende firmware updater, waarbij ik hem middels de USB connectie kan updaten, d.m.v het programma Oxsemi Uploader.
Nou dat lukt dus mooi niet. Het programma scant USB devices , maar ziet met geen mogelijk heid de HD. Hoe moet ik de firmware er nu opzetten?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Welke versie van HD Tune gebruik je? Versies voor 2.54 gebruiken een blokgrootte van 32KB. Met 2.54 wordt er standaard 64KB gebruikt en kun je dit evt. veranderen.
HD Tach gebruikt altijd blokgroottes van 64KB.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik gebruikte dus versie 2.53 en heb nu 2.54 geprobeerd.
Er rollen inderdaad andere waardes uit:

Average: 30,3 Mb/sec
Burst: 20,3 Mb/sec

De average klopt dus nu weer, maar van waar het enorme verschil in Burst Rate ?

• Twister336
  • Niet online
Kan je eens een screenshot posten van de HD Tune test?

Volgens mij moet die HD veel hogere snelheden kunnen halen op de eSata poort.

Verwijderd

De hogere burst-rate score in HDTach is mogelijk te verklaren doordat HDTach met een hogere queue depth werkt dan HDTune (die altijd q=1 is, één worker thread die alle I/O doet direct naar de device).

Op FreeBSD moest ik ook iets van 8 tot 16 threads gebruiken om de max burst rate te halen. Dat gezegd is de burstrate onbelangrijk voor de performance dus geen zorgen over maken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 17:33 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Het gaat dus uiteindelijk om de average speed begrijp ik?

Toch kijken ze met snelheden van HD's naar de Burst Speed, aldus HD (links onderin scherm)

Screenshot kan wel, maar dat zijn toch echt de waarden. Het klopt helemaal. Op eSata moet je veel hogere snelheid kunnen halen. In dit geval bij mij maximaal 150 MB/sec, omdat mijn PCI eSata kaart "Sata150 /SATA 1" is.

Ben dus al in contact geweest met de techsupport van Seagate en zoals in de openingspost al stond, heb ik uiteindelijk een firmware revisie gekregen die dit waarschijnlijk zou kunnen oplossen. Maar ja dat programma ziet mijn schijf niet :?

Als dit niet gaat lukken, dan ga ik deze schijf weer retourneren, want hij voldoet niet aan de specificaties. Mijn vader heeft hetzelfde probleem met deze HD. Belachelijk gewoon, want ik was bewust voor eSata gegaan. |:(

Zijn er "universele" firmware programma's om externe HD's te upgraden? Die Oxsemi Uploader werkt dus niet.

[ Voor 16% gewijzigd door M. Mulder op 30-12-2007 20:07 ]

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

IEF

Why so serious?

M. Mulder schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:45:
Het gaat dus uiteindelijk om de average speed begrijp ik?
ja.
Screenshot kan wel, maar dat zijn toch echt de waarden. Het klopt helemaal. Op eSata moet je veel hogere snelheid kunnen halen. In dit geval bij mij maximaal 150 MB/sec, omdat mijn PCI eSata kaart "Sata150 /SATA 1" is.
Nee. Dit is de theoretische max snelheid van de bus, wil niet zeggen dat je daarmee ook 150 MB/sec haalt. eSata en SATA zijn gewoon 1 en dezelfde, met een andere connector.

Maar wat je schijf max haalt en wat je databus max haalt is dus NIET hetzelfde.

Ik vind hooguit je average snelheden wat aan de lage kant, schijf moet meer kunnen halen,
maar 150 MB/sec ga je never halen :+

[ Voor 26% gewijzigd door IEF op 30-12-2007 21:26 ]

• Twister336
  • Niet online
M. Mulder schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:45:
Screenshot kan wel, maar dat zijn toch echt de waarden. Het klopt helemaal.
Ik geloof je wel hoor ;)
Maar die averages zeggen niet zoveel. Als je een vlakke grafiek krijgt wilt dit zeggen dat er ergens een bottleneck is. Een onregelmatige grafiek met veel pieken en dalen toont dan weer aan dat er ofwel iets misloopt met de datatoevoer (veel transfer fouten) of dat programma's op de achtergrond met de schijf bezig zijn.
Met een grafiekje weten we meer :)
Pagina: 1