[Vista 64] Installatieprobleem - schijfkeuze

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-02 14:21
Ik heb gister enkele uitbreidingen voor m'n PC binnen gekregen en wilde zodoende Windows Vista 64 Bits Ultimate opnieuw installeren. De configuratie is nu als volgt:

CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+
Moederbord: Gigabyte GA-MA69G-S3H (gebaseerd op de ATI/AMD 690 Chipset)
Geheugen: 4 GB
Harde schijf 1: Seagate SATA II HDD 500 GB
Harde schijf 2: Samsung SATA II HDD 500 GB

Deze harde schijven heb ik in een RAID 0 opstelling geconfigureerd (via de ATI Fastbuild Utility).
Nu zit ik echter met het volgende probleem:

Ik krijg bij het keuzescherm "waar wilt u windows installeren" na het laden van de benodigde RAID stuurprogramma te zien : "schijf 0: niet-toegewezen ruimte". En onderin het scherm "De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.".

Heb zodoende ook alle BIOS-settings nagelopen, maar alles lijkt gewoon normaal te staan (Bootvolgorde: CD/DVD --> HDD --> USB).

Als ik dan op stationsopties (geavanceerd) klik en ik kies "nieuw" en ik creeer een nieuwe partitie (zoals dat neem ik aan moet) krijg ik de melding "kan geen nieuwe partitie maken in de geselecteerde ongebruikte ruimte".

Heb na vanalles geprobeerd te hebben (de schijven ook los in SATA AHCI modus, zelfde probleem, een tweede harde schijf erbij (gewone IDE schijf), Vista 32 bits proberen te installeren, zelfde punt loopt het vast)
Geprobeerd een geslipstreamde versie van Windows XP te installeren (32 bits helaas) en dit werkt gewoon goed.

Heeft iemand ideeen/tips?

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 17:09
Verander de bootvolgorde in je BIOS met de HDD/RAID0 als eerste.... en als het goed is.... _/-\o_

Kanonnier zeg maar.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:08

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Waarom zou dat goed moeten zijn? Waarschijnlijk volgt er alleen de melding dat er geen opstartpartitie/bootrecord gevonden is...

Maar wat is er veranderd aan de pc, had je eerst al wel RAID onder Vista 64bit wat werkte?

Is er misschien een probleem met de Vista drivers voor je mobo icm RAID?

Specs

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01-2025
probeer ook met het installeren is 2 gb ram er uit te halen dit kan ook wel is problemen verookzaken.

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-02 14:21
bvk schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:00:
Waarom zou dat goed moeten zijn? Waarschijnlijk volgt er alleen de melding dat er geen opstartpartitie/bootrecord gevonden is...

Maar wat is er veranderd aan de pc, had je eerst al wel RAID onder Vista 64bit wat werkte?

Is er misschien een probleem met de Vista drivers voor je mobo icm RAID?
Heb voorheen nooit in Raid 0 gewerkt met Vista 64.
Ik heb het volgende veranderd:

- nieuwe videokaart (Radeon x1950pro --> Geforce 8800GT)
- nieuwe harde schijf (1x Samsung 500GB SATA II schijf)
- extra geheugen (2x 1GB DDR2 677Mhz Kingston).
Frogy schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:04:
probeer ook met het installeren is 2 gb ram er uit te halen dit kan ook wel is problemen verookzaken.
zal dat nog eens proberen

heb overigens na nog veel zoekwerk op internet al vernomen dat Vista X64 niet goed werkt met de ATI Raid Controller die in de AMD 690G chipset zit/op het Gigabyte moederbord zit. Helaas stond daar nog geen oplossing bij :(

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 17:09
NT

[ Voor 100% gewijzigd door Wisc2 op 30-12-2007 13:46 ]

Kanonnier zeg maar.

Pagina: 1