Ik probeer een textarea te maken met een regelnummering, zoals we dat van bijna elke editor kennen:
Omdat een javascript-implementatie erg lastig te maken is, koos ik voor een background-image met nummers. Ik heb nu de volgende css:
Zoals je ziet geef ik de textarea een background image mee en de tekst in de textarea een padding van 35. Ziet er keurig uit, maar omdat de background aan de textarea hangt en niet aan de inhoud ervan, scrollt de backround niet mee als ik de tekstarea scroll. Ter illustratie, als ik het versje scroll zie je dit:
Maar dit zou moeten gebeuren (let op de regelnummers):
Dit kan imho alleen als ik de background niet aan de tekstare maar aan de inhoud ervan kan hangen. Hoe benader ik ik de inhoud van de textarea? (Ter vergelijking: als het geen textarea maar een iframe zou zijn, zou ik de background image aan de body van het document in de iframe hangen).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de background meescrollt zonder de textarea in een iframe te moeten veranderen? Ik hoop op een creatieve work-around
code:
1
2
3
4
5
6
| +-----------------------------------------+ | 1 Leentje leerde lotje lopen | | 2 Langs de lange lindelaan | | 3 Ik zal voor haar een fietsje kopen | | 4 Dan zal het vast wat sneller gaan | +-----------------------------------------+ |
Omdat een javascript-implementatie erg lastig te maken is, koos ik voor een background-image met nummers. Ik heb nu de volgende css:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
| #editor { border: 1px solid #999; width: 90%; height: 350px; background: url("../txteditor/linenumbers.png") left top no-repeat; padding-left: 35px; } |
Zoals je ziet geef ik de textarea een background image mee en de tekst in de textarea een padding van 35. Ziet er keurig uit, maar omdat de background aan de textarea hangt en niet aan de inhoud ervan, scrollt de backround niet mee als ik de tekstarea scroll. Ter illustratie, als ik het versje scroll zie je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
| +---------------------------------------+-+ | 1 Ik zal voor haar een fietsje kopen | | | 2 Dan zal het vast wat sneller gaan | | | 3 Maar toen Lotje niet wou lopen |_| | 4 Ging Leentje Lotje slaan | | +---------------------------------------+-+ |
Maar dit zou moeten gebeuren (let op de regelnummers):
code:
1
2
3
4
5
6
| +---------------------------------------+-+ | 3 Ik zal voor haar een fietsje kopen | | | 4 Dan zal het vast wat sneller gaan | | | 5 Maar toen Lotje niet wou lopen |_| | 6 Ging Leentje Lotje slaan | | +---------------------------------------+-+ |
Dit kan imho alleen als ik de background niet aan de tekstare maar aan de inhoud ervan kan hangen. Hoe benader ik ik de inhoud van de textarea? (Ter vergelijking: als het geen textarea maar een iframe zou zijn, zou ik de background image aan de body van het document in de iframe hangen).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de background meescrollt zonder de textarea in een iframe te moeten veranderen? Ik hoop op een creatieve work-around