Toon posts:

1080P lcd tv als monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit een 32" lg gehad (resolutie lager dan 720P) als tv en gebruikte die soms ook als monitor. Dat was een vrij wazig beeld. Nu is mijn vraag hoe komt dit? Is het zo dat als je een lcd-tv (bij 37 inch) neemt met native 1080p dat dat probleem opgelost is of is het geen resolutie probleem? En wat zijn nog meer voordelen van een native monitor tov een lcd-tv?

Er zijn ook al 100mhz 1080p lvd-tv's maar die zijn vooralsnog veel duurder. Iemand enig idee wat het effect op computer gebruik is?
En lukt het uberhaupt om 1920x1080p op 100mhz native uit te sturen bij een beetje videokaart?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 03:18 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Geen idee of het werkt (al heb ik gehoord dat de videokaart hardhandig moet "forcen" om op de juiste instellingen te werken), maar ik kan wel vertellen waarom een TV 'anders' het beeld weergeeft.

Aangezien het signaal wat gebruikt word voor televisie niet fantastisch is hebben (vrijwel) alle tv's een 'image enhancing' chip i.o.d. die in weze het beeld 'post process', zijnde het door details te blurren, 'anti-aliasing' toe te passen of eventueel het contrast en kleuren te veranderen.
Hierdoor word het beeld, wat op SD-schermen al erg slecht is, nog minder scherp, waardoor het niet voor PC gebruik geschikt is.

Op 'full HD' zullen die technieken nog steeds erin zitten, alleen valt het minder op, aangezien de resolutie veel hoger ligt. Voordelen van een TV is de helderheid, die een stuk feller is dan een 'dedicated' pc monitor. Wat handig is als je ver van het scherm afzit, of als er overdag licht op het beeld val..

Als je een DVD ga spelen op je pc monitor terwijl daarnaast een echte (hd) tv staat zal je gelijk zien dat het beeld voor films e.d. beter eruit ziet op je tv dan op je pc, aangezien de compressie niet word 'wegewerkt' op een pc monitor.

Dus simpel gezegd: een pc monitor laat 'de werkelijkheid' zien, terwijl een tv scherm het mooier maak dan het werkelijk is, ten koste van wat detail.

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 29-12-2007 12:51 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=HD&meta=

http://nl.wikipedia.org/wiki/HDTV

10 seconde werk, hiermee kan je al je vragen oplossen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet genoeg over HD dat is het probleem niet. Het ging erom of een hoge resolutie het verschil tussen een monitor en tv opheft. Dus Sirnobax, bedankt!

Verwijderd

Ik heb hier een Samsung 23" LCD @ 1360*768 en is voor mij meer dan genoeg hoor!

Verwijderd

Kijk gewoon even in de specs van de tv die je wil of al hebt. Mijn Philips geval (1/2 jaar oud) heeft een HDMI ingang, die ik alleen op 1024x768 kan draaien op mn VIA EPIA. Dan is het beeld wel native (dus erg scherp alla pc monitor, alleen zie je bij kleuren wel eens wat "verandering"(vooral bij letters) maar het scherm wat erin zit is toch echt 1360x768, wat er dus op neerkomt dat ik 2 zwarte balken aan de zijkant heb. Ik krijg het scherm in geen geval op 1280x768 of 1366x768, maar dat staat ook in de specs van de tv (PC signaal max 1024x768). Zelfs met wat geavanceerdere resolutieprogramma's kan ik het niet forceren. Kijk en onderzoek dus goed voor je een TV koopt of die wel PC-signalen ondersteund op Full-HD.

Verwijderd

Ik gebruik zelf een samsung le32n71b televisie als monitor, resolutie staat op 1366x768 en dit werkt echt geweldig.

Ik heb geen problemen bij het afspelen van films enz, de afspeelkwaliteit ligt aan wat je afspeelt en waarmee.

VLC Mediaplayer gebruik ik voor al mijn films en zodra ik deze fullscreen zet ziet het er goed uit.

Natuurlijk is dit geen 1080p televisie maar het zou ook daarbij geen probleem moeten zijn, je hebt dan gewoon een hogere resolutie, het ziet er gewoon uit als een computer monitor alleen heb je een veel grotere beeldscherm.

Het probleem wat je hebt gehad met je oude televisie ligt waarschijnlijk gewoon aan de televisie zelf.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Was die tv niet via S-video aangesloten? Dan kan het beeld idd wazig zijn. Ik heb ervaring met een 26" LG via dvi met 720p reso, en die gaf gewoon heel helder en scherp beeld. Nu heb ik een 40" samsung 1080p via dvi>vga aangesloten en die geeft ook heel goed beeld (kan nog beter als ik een hdmi kabel koop)

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 02-01-2008 12:02 ]

>PC specs<

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 13:26

Church of Noise

Drive it like you stole it

't Blijkt erg belangrijk goed op te letten welke resoluties je TV toelaat, komende van 'n PC...
Bij Philips bvb is't best mogelijk dat modellen die qua typenummer érg dicht bij elkaar liggen, niet dezelfde resoluties ondersteunen...

Bestaat er ergens een lijst van TVs die 1920x1080 komende van 'n PC ondersteunen?

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Ik heb een Sony 40V3000 en deze ondersteund full HD via HDMI.. Ik heb een DVI>HDMI kabeltje gehaald. Prima beeld. maar zou hem niet als monitor willen gebruiken.

• Twazerty
  • Laatst online: 20:54

Twazerty

AVCHDCoder developer

Schijnbaar niemand opgevallen: TS spreekt over 100mhz.

Wel erg hoog. Volgens mij een foutje en bedoel je 100Hz. 100Hz stamt nog uit de tijd van de beeldbuis tv's deze hadden een speciale print voor 100Hz. Ik neem aan dat je 100Hz frequentie rate bedoeld voor de pc.

Verder zou je het eigenlijk in de winkel moeten kunnen proberen of het er goed uitziet.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Church of Noise
  • Laatst online: 10-05 13:26

Church of Noise

Drive it like you stole it

ilovetechno schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:22:
Ik heb een Sony 40V3000 en deze ondersteund full HD via HDMI.. Ik heb een DVI>HDMI kabeltje gehaald. Prima beeld. maar zou hem niet als monitor willen gebruiken.
Is daar een specifieke reden voor (dot pitch of zo)?

Verwijderd

Church of Noise schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:49:
[...]

Ik heb geen idee wat hij voor reden heeft, maar als mijn 32" tv al ~110 watt verbruikt, wil je daar niet de hele dag op gamen nee.

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Church of Noise schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:49:
[...]

40 inch voor mijn neus vind ik ietswat te groot.. Zit niet te wachten op nekklachten.. Vind 24 inch voldoende voorlopig.. Daarbij is 1920-1080 een veel te lage resolutie voor zo'n groot scherm.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 04:02

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Omdat ik m'n 40" Full HD (Samsung LE40M87BD)eerder had dan m'n appartement, heb ik deze een poosje als monitor gebruikt op m'n kamer. (Als Tweaker kun je zo'n apparaat niet in z'n doos laten wegkwijnen :+ ).

Ik heb een Radeon 9250 en met de 40" op 1920*1080 via VGA en m'n 19" TFT op 1280*1024 via DVI werkte dat prima.

Ik moet eerlijk bekennen dat zo'n groot scherm toch aardig gauw went. :Y) Beeld was overigens hartstikke scherp, via VGA. Hoe dat met 100Hz zit, durf ik je niet te zeggen, maar op mijn 'verouderde flutkaart' werkte alles al naar behoren, zonder dat ik klachten over refreshrates had.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• lazyed
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wou graag een grote full hd TV ook als monitor gaan gebruiken voor mijn WMC. Dus voor TV, DVD en PC monitor. Dus ook om te internetten, mailen, etc.

Heb mijn WMC (met ATI 9600 pro 256 Mb) aangesloten op een philips full hd 94 cm toestel. TV is 1080p, PC = DVI, TV = HDMI. Mediacenter ziet er goed uit. TV is goed. Full HD films ook goed. Buroblad is alleen bagger. Letters onleesbaar, icoontje niet duidelijk, IE wel te lezen maar niet duidelijk.

Diverse instellingen op de TV geprobeerd en diverse instellingen op de videokaart geprobeerd.

De enige oplossing is de resolutie lager te zetten en NIET op 1920 x 1080.

• Neo-morpheus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik heb aan mijn Philips 42PFL9632 een windows Vista aangesloten. het beeld is perfect leesbaar op 1920 x 1080. PC is via HDMI aangesloten op de TV , vga kaart is een 8600GTS.
Ook surfen is perfect doenbaar.

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 13:21
Ik wil graag mn beeldbuizen wegdoen (PC en TV) en vervangen door 1 plat scherm.

Als ik het goed lees moet je dus een moderne VA of IPS monitor nemen, 1920x1200, met lage responstijd en goede kijkhoeken. Zo ben je meer kwijt aan een dure monitor, maar nog altijd goedkoper dan een tv, en bespaar je nog geld ook met stroom. Als je tv wilt kijken krik je gewoon de helderheid en contrast omhoog :)

Nadeel van een tv is vooral te helder en ongezond voor dichtbij (<1 meter), en het stroomverbruik.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Dat is helemaal persoonlijk. Als je hem ook voor PC scherm gebruikt zal ik idd persoonlijk geen tv kopen maar een beetje groot PC scherm max 30" :P
Als je goedkoop wil zijn zoiets als dit >klik<

>PC specs<

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 11:59

KneoK

Not in a million lightyears

sunsmountain schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:13:
Ik wil graag mn beeldbuizen wegdoen (PC en TV) en vervangen door 1 plat scherm.

Als ik het goed lees moet je dus een moderne VA of IPS monitor nemen, 1920x1200, met lage responstijd en goede kijkhoeken. Zo ben je meer kwijt aan een dure monitor, maar nog altijd goedkoper dan een tv, en bespaar je nog geld ook met stroom. Als je tv wilt kijken krik je gewoon de helderheid en contrast omhoog :)

Nadeel van een tv is vooral te helder en ongezond voor dichtbij (<1 meter), en het stroomverbruik.
Tsja, andersom kun je natuurlijk de helderheid en het contrast van een tv ook omlaag krikken als je van dichtbij wilt pc´en ;)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 10:25
Zat er ook over te twijfelen, maar als je er niet te ver vanaf zit met TV kijken zou je voor een 26-27" full hd scherm kunnen gaan. Ik denk dat een 32 inch (ondanks full HD) een beetje overkill is van een meter afstand. Daarentegen zouden games er wel erg vet uit gaan zien met zo'n scherm :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1