SA007 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:02:
Weerstanden hebben niet echt junctions he... Het is geen silicium in een stuk plastic...
Een weerstand heeft gewoon een maximaal aantal watt's wat hij kan verstoken bij kamertemp (bijvoorbeeld 1/4 W voor de standaard trough-hole weerstandjes)
! Bedankt voor het melden van de schrijffout

. Je hebt volkomen gelijk. Ik heb het aangepast : zie boven. Dat er geen sprake van een junctie is bij de weerstand laat ik al merken in de laatste regel : dat mogelijk door het op 'maat' maken van de weerstand in het fabricage proces de Rth ( Rth r-a ) iets mee verandert ... maar er stond inderdaad fout : Rthj->a ..... Helaas weet ik niet hoe de titel van het topic te wijzigen !

Dit zal wel niet mogelijk zijn.
Wat ik ook nog zoek is een berekening ( via het oppervlak en de inhoud van het weerstandslichaampje, en het soort materiaal etc. ) van Rth r-a voor weerstanden ( 1/4, 1/2, 1, 5 watt ) ..... dus zonder montage op een koellichaam. De gewone weerstandjes. Misschien dat jij het weet waar en hoe ?
real_FireFly : 200 graden C per Watt heb ik hier in een datasheet (0.25W metaalfilm weerstanden) staan. Hij komt dacht ik van
www.alldatasheet.com. D'r zullen er wel meer opstaan, maar de zoekfunctie van die site is niet echt handig :x
Te gek, zoiets zoek ik, ga er kijken
[
Voor 53% gewijzigd door
Verwijderd op 30-12-2007 11:26
. Reden: topicnaam wijzigen mogelijk ? ]