Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rth junction -> ambient voor weerstanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, misschien dat jullie weten of er ook gegevens bestaan ( voor reguliere, normale weerstanden uit E12 en E24 reeksen ) van de warmteweerstand Rth r-a ) ? In eerste instantie kon ik niets vinden, maar misschien niet goed gekeken. De Rth j-a wordt bv wel gegeven bij behuizingen als TO-92 ( 420 graad celcius per watt ) en bv SOT-30 ( 330 graad celcius per watt ) maar voor weerstandjes was het noppes. Misschien moeilijk omdat Rth r-a met de weerstandswaarde enigermate mee verandert ?

Dank voor antwoord :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Weerstanden hebben niet echt junctions he... Het is geen silicium in een stuk plastic...

Een weerstand heeft gewoon een maximaal aantal watt's wat hij kan verstoken bij kamertemp (bijvoorbeeld 1/4 W voor de standaard trough-hole weerstandjes)

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:02:
Weerstanden hebben niet echt junctions he... Het is geen silicium in een stuk plastic...

Een weerstand heeft gewoon een maximaal aantal watt's wat hij kan verstoken bij kamertemp (bijvoorbeeld 1/4 W voor de standaard trough-hole weerstandjes)
! Bedankt voor het melden van de schrijffout :). Je hebt volkomen gelijk. Ik heb het aangepast : zie boven. Dat er geen sprake van een junctie is bij de weerstand laat ik al merken in de laatste regel : dat mogelijk door het op 'maat' maken van de weerstand in het fabricage proces de Rth ( Rth r-a ) iets mee verandert ... maar er stond inderdaad fout : Rthj->a ..... Helaas weet ik niet hoe de titel van het topic te wijzigen ! :/ Dit zal wel niet mogelijk zijn.

Wat ik ook nog zoek is een berekening ( via het oppervlak en de inhoud van het weerstandslichaampje, en het soort materiaal etc. ) van Rth r-a voor weerstanden ( 1/4, 1/2, 1, 5 watt ) ..... dus zonder montage op een koellichaam. De gewone weerstandjes. Misschien dat jij het weet waar en hoe ?

real_FireFly : 200 graden C per Watt heb ik hier in een datasheet (0.25W metaalfilm weerstanden) staan. Hij komt dacht ik van www.alldatasheet.com. D'r zullen er wel meer opstaan, maar de zoekfunctie van die site is niet echt handig :x

Te gek, zoiets zoek ik, ga er kijken :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 11:26 . Reden: topicnaam wijzigen mogelijk ? ]

Verwijderd

200 graden C per Watt heb ik hier in een datasheet (0.25W metaalfilm weerstanden) staan. Hij komt dacht ik van www.alldatasheet.com. D'r zullen er wel meer opstaan, maar de zoekfunctie van die site is niet echt handig :x

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hou er wel rekening mee dat die waardes in ideale situaties zijn, op een printplaat zitten ze veel dichter op elkaar en in tegenstelling tot transistoren die warmte verstoken meestal niet aan de rand van een printplaat.

Als je toch op het randje van wat kan wil werken kan je ze een stukje boven de printplaat monteren, oftewel de pootjes langer laten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:42:
Als je toch op het randje van wat kan wil werken kan je ze een stukje boven de printplaat monteren, oftewel de pootjes langer laten.
Inderdaad .. trouwens, er zal ook warmte afgevoerd worden via de pootjes naar een ( eventuele ) printbaan. Als de weerstand ingesoldeerd is en de print is erg koel, dan koelt de R misschien ook beter ( als het een klein weerstandslichaampje is ) via deze draadjes ?

Verwijderd

Niet dat ik kan helpen met de TS, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat duidt die waarde nu net aan? Hoeveel graden boven omgevingstemp het component gaat stijgen per watt dat het verstookt? (dan lijken de waardes die hier genoemd worden me wel veel)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 19:18:
Niet dat ik kan helpen met de TS, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat duidt die waarde nu net aan? Hoeveel graden boven omgevingstemp het component gaat stijgen per watt dat het verstookt? (dan lijken de waardes die hier genoemd worden me wel veel)
Ja, dat is zo. En het zijn inderdaad hoge waarden omdat het hier de nogal kleine lichaampjes betreft van 1/4 watt weerstanden. De temperaturen kunnen aanzienlijk oplopen ( bij bepaalde stromen ), de weerstandjes zijn nu slechts lucht gekoeld verondersteld.

Ook kunnen de waarden hoog lijken omdat de warmteweerstand hier in °C/W is uitgedrukt. Bijvoorbeeld 0.2°C/mW is hetzelfde als 200°C/W.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 11:48 ]

Pagina: 1