[Vista] Geen surround geluid via HDMI (wel stereo)*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik zit al een aantal avonden te puzzelen op het volgende:

Ik heb een PC via HDMI op een Sony Bravia TV aangesloten. Het is een MSI Media Live met AMD BE-2350, Realtek 833 audio en NVIDIA 7150 video. Heb alle laatse drivers gedownload. Ik draai onder Windows Vista Home Premium 32-bit.

Mijn standaard audio output apparaat is "Digital Output".

Wanneer ik een CD of DVD met stereo geluid afspeel heb ik geen enkel probleem. Alleen bij het afspelen van Dolby Digital materiaal is het stil; alleen een aangesloten analoge koptelefoon geeft wel geluid.

Heb al aan alle mogelijke settings van de Realtek Audio Manager gesleuteld, maar zonder resultaat. Ik hen de XP Codec Pack geinstalleerd (heb ik ook op andere PCs welke dit probleem niet hebben). Ik vermoed dus dat het niet ligt aan de audio codec.

Waar ik nog aan zit te denken is dat de TV niet tegen gecodeerd PCM geluid kan (zoals ook via SPDIF verstuurd wordt). Stereo geluid is namelijk ongecodeerd in tegenstelling tot surround geluid.

Hoe het geluid via HDMI overgestuurd wordt is me een raadsel. Is dit vergelijkbaar met SPDIF?

Is er een manier om op de PC al het Audio materiaal voor de digitale verzending alsnog om te zetten naar Stereo om (mocht dit laatste het probleem zijn) het te omzeilen.

Andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101990

Ook hier een Bravia via HDMI aangesloten. Oplossing voor mij:
Bij de eigenschappen van je geluidskaart heb je een tab "ondersteunde instellingen", daar kan je je geluid testen voor DD en DTS etc. Door die uit te vinken krijg je alleen stereo geluid, maar zo werkt het geluid wel bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Dit was de oplossing. Top !!!!

Bedankt.