Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] DMA modus wil niet, enkel PIO (geen hardware probleem)

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Ik ondervond al een tijdje dat mijn 320 gb Seagate 10. 16 mb ide schijf zich zelf terug klokte (althans wndows) naar PIO modus. Aangezien mijn moederbord + de rest niet zo fris meer was heb ik een nieuw upgrade setje gedaan en voorzien van een Sata II 320 gb Samsung 16 mb schijf (die overigens goed werkt).

Aangezien ik het toch zonde vond om die 320 ongebruikt te laten heb ik hem in dit systeem gehangen. De bios herkent hem netjes als UDMA 5 (nieuwe kabel, wat met het moederbord geleverd werd) maar zodra hij in windows komt is het pats PIO modus..Tot alle ergenissen van dien.

Ik heb de partitie al weggegooid + opnieuw aangemaakt, laten scannen. Niets hielp. Bij de logboeken van windows staat dat Schijf Ide\schijf0 niet binnen de tijd voor de time-out tijd heeft gereageerd. Is er een manier om deze melding te omzeilen en/ of de DMA te fixeren in windows? Uit de search heb ik gehaald dat windows bij problemen idd de zaak terug gooit naar PIO met als gevolg dat de cpu load 100+ bedraagt met een bestanden move.

Ik heb het even hier neer gezet aangezien het geen hardware probleem betreft maar puur software. Lijstje met de gevonden dingen uit de search:
-Update drivers (nieuwste drivers + windows update)
-Vorige windows install een dma reset reg key uitgeprobeerd, werkte ook niet.

Alvast bedankt :)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hoe weet je zeker dat je geen hardwareprobleem hebt met die schijf? Is dat doordat je geen s.m.a.r.t. melding krijgt, of heb je uitgebreid getest met een diagnose programma van de fabrikant?

Heb het zelf vroeger ook eens gehad terwijl de schijf ok leek (werkte ook gewoon snel zolang hij in dma-modus zat), maar bleek achteraf toch niet te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door sewer op 28-12-2007 21:41 ]

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Ik heb met Seatools de schijf gechecked (grondig) en er waren geen errors naar boven gekomen. Smart melding is goed heb ik ook uitgelezen.

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hoi,

is het niet mogelijk om je primair ide controller in apparaatbeheer te wissen en dan opnieuw computer opnieuw opstarten om het weer te laten installeren. Dit was bij mij de oplossing om mijn harde schijf weer van de pio naar ultra dma mode 5 te krijgen.

Kees :)

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Hard verwijderen heb ik al gedaan even als het ontkoppelen van de hdd..

Volgens speedfan (had met een andere tool de smart uitgelezen) is de seek time erg langzaam. Kan me opzich wel voorstellen met die pio modus. Maar ergens zit er iets niet goed. Vanavond of anders morgen maar eens uitpluizen.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:16

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Voor de zekerheid opper ik deze dingetjes even:
- De betreffende IDE controller is in Device Manager ingesteld op 'DMA if available', voor beide apparaten?
- De HD hangt niet samen met een ander apparaat aan de kabel, dat zelf niet hoger kan dan een PIO modus?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Alles staat DMA if available (ook de desbetreffende controller, primary)

De schijf hangt er enkel aan op deze controller. Op de secundaire hangen dvd en dvd brander. En dan nog een SATA II schijf er aan.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:16

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Geeft het aansluiten van een andere IDE HD hetzelfde resultaat? Zo ja, dan lijkt het mij een (chipset-)driverprobleem. Zo niet, dan zou ik ook gaan twijfelen aan de HD... al geprobeerd hem in een andere pc te stoppen, kijken wat die ervan vindt?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 22:52
Dit was bij mij destijds het probleem IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur

Waarbij ik dit gedeelte destijds heb gebruikt:
Voer de volgende stappen uit, waarna u de Register-editor afsluit:
1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ regedit en klik op OK.
2. Selecteer de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0001
3. Open het menu Bewerken, wijs de optie Nieuw aan en klik op DWORD-waarde.
4. Typ ResetErrorCountersOnSuccess en druk vervolgens op ENTER.
5. Open het menu Bewerken en klik op Wijzigen.
6. Typ 1 en klik op OK.
Voer de volgende stappen uit, waarna u de Register-editor afsluit:
1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ regedit en klik op OK.
2. Selecteer de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0002
3. Open het menu Bewerken, wijs de optie Nieuw aan en klik op DWORD-waarde.
4. Typ ResetErrorCountersOnSuccess en druk vervolgens op ENTER.
5. Open het menu Bewerken en klik op Wijzigen.
6. Typ 1 en klik op OK.
Opmerking De eerder vermelde genummerde subsleutels komen overeen met de primaire en secundaire IDE-kanalen op een computer met één enkele IDE-controller. Als uw computer twee IDE-controllers bevat, heeft elk van de twee controllers mogelijk de volgende subsleutels voor de primaire en secundaire IDE-kanalen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0002

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0003

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0004

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0005
U kunt controleren of u de juiste subsleutel hebt gevonden door te controleren of de DriverDesc-waarde voor de subsleutel de tekenreekswaarde 'Primair IDE-kanaal' of de tekenreekswaarde 'Secundair IDE-kanaal' bevat.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Pathfinder schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:53:
Geeft het aansluiten van een andere IDE HD hetzelfde resultaat? Zo ja, dan lijkt het mij een (chipset-)driverprobleem. Zo niet, dan zou ik ook gaan twijfelen aan de HD... al geprobeerd hem in een andere pc te stoppen, kijken wat die ervan vindt?
Schijven en drivers kunnen onafhankelijk van elkaar in verschillende modi draaien, op 1 kabel/controller.

Verwijderd

Inderdaad, PIO...
Juist vijf uur gewonnen!
Dank! Dank!
Pagina: 1