2 Routers --> 1 als switch --> XP en Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BierKoning
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06-2023

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Om een simpel thuis netwerkje te maken, met als hoofddoel het internet te delen tussen de pc en de laptop, heb ik een router gekocht. Achteraf stom, mijn speedtouch 516 van Orange ADSL werkt ook als router. De nieuwe router was een belkin (gewoon wired).

Omdat het een lastig karwei was om internet aan de praat te krijgen via de WAN poort van de Belkin, heb ik de netwerkkabel van de speedtouch in een netwerkingang van de Belking router gedaan (wat hem nu dus als switch laat fungeren..?).

Wanneer ik nu de netwerkkabel van de PC (met Windows XP) aansluit op de Belkin krijg ik wel internet. Maar wanneer ik mijn laptop er bij aan sluit krijg ik slechts alleen lokale verbinding.

Het is dus als volgt aangesloten:

Internetverbinding --> Speedtouch 516 Router + PC (Winxp) + Laptop (Winvista) --> Netwerkpoort Belkin

Nu is mijn vraag: heb ik speciale instellingen nodig op de laptop om het internet werkent te krijgen? Of wat is het probleem?

Ik stem voor alcohol als 5e voedselgroep

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Staat de DHCP server op je modem aan?

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Van wat ik van de onwijs brakke interface van de speedtouch modem op kan maken wel ja.. :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij moet je op je Belkin router de "NAT functionaliteit" nog uitzetten om hem als een echte switch te laten werken. Maar echt zeker ben ik hier niet van aangezien ik zelf niet verder ben gekomen dan het maken van een netwerkje met één router :P

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Dat zou dus betekenen dat het geen Vista probleem is, maar een brakke router(switch) opstelling is.

Wanneer de pc via de belkin 'switch' op internet ga, en dan ipconfig /all doe, dan krijg ik het ipadres van de speedtouch (10.0.nogiets) maar wanneer ik dan de laptop erop aansluit krijg ik informatie van het belkin apparaat. Weet niet of dit hoort te kloppen?

Verwijderd

Nee, dan is de DHCP van de belkin nog actief. Je kan in het control panel van de belkin als het goed is de routerfunctionaliteit uitzetten 'Use as switch' ofzo?

Op mijn belkin router/wap zit iig een 'AP-Only' mode...

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Oke het werkt.. maar op een rare manier.

Ik heb eerst de DHCP van mn Belkin router uitgeschakeld. Dat werkte niet. Toen heb ik hetinterne ip adres van de belkin router veranderd in het adres van het modem (10.0.0.138) en toen werkte het.

Enige vervelende is dat ik nu niet meer naar de setup pagina van de belkin router kan, aangezien ik naar de setuppagina van de speedtouch ga wanneer ik 10.0.0.138 in de browser invoer.

Pagina: 1