Toon posts:

Koeling: Waterkoeling of luchtkoeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd nogal last van hoge temperaturen in mn kast. Dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik met de aanschaf van mn pc een beetje heb bezuinigd op de kast, waardoor er goedkopere (waarschijnlijk dus slechtere koelers) inzitten.

Ik heb een X-gear X-wing kast met een 120mm en een 80mm koeler. Verder zat er ook nog een voeding (400watt) bij, en het totaal koste maar 50 euro. Een tweede reden om nieuwe koeling aan te schaffen is dat mijn koelers een verschrikkelijke herrie maken.

Nu zat ik te twijfelen tussen waterkoeling, maar dan wel een goede zodat ik niet ook nog herriemakende fans nodig heb, en geruisloze luchtkoeling.

Kheb even zitten kijken op een paar sites, en ik zat dus een beetje te twijfelen tussen de Thermaltake bigwater en een setje Noctua fans (2x120mm, en nog wat andere koeling).

Kzou graag van jullie voor/nadelen van beide noemen. En of ik bijv. welke extra koeling ik nodig heb (CPU upgrade of juist chipsetkoeler). Of natuurlijk andere mogelijkheden die ik kan gebruiken. Verder even een lijstje van spul dat in mn pc zit:

X-gear 999k behuizing
Asus p5pl2-e
intel core 2 duo E4400
MSI geforce 8600 GT
2 gig werkgeheugen (weet zo niet meer welk merk etc)
seagate barracuda 250GB
(Ik heb geen ervaring met overclocke, wil ik nog wel ooit is gaan doen, dus alles draait stock)

Noctua Fan
Geluid: 5db(a)
RPM: 800
Airflow: 59 vierkante meter/uur
verder zit er een UltraLowNoiseAdapter(ULNA) bij, daarmee draait de fan 500RPM.

en nog 1 belangrijk ding: ik ben niet rijk :P (atm tenminste niet) dus niet al te dure oplossingen graag, anders hou ik mn ronkende kastje wel! 8)

Verwijderd

Als je toch niet overklokt zou ik het lekker bij de standaard luchtkoeling houden. Wel zou ik dan ivm geluid de casefans vervangen door stillere. Ik kan je afraden om Noctua fans te kopen; ze zijn heel duur, maar maken nauwelijks minder geluid dan de fans van Nexus, die ik dan ook kan aanraden. Veel goedkoper, en stuk meer airflow en slechts marginaal meer geluid. Combineer dit evt met een simpele fancontroller om de fans te regelen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Wat mij belangrijker lijkt is een goede voeding, €50 voor voeding en kast is gewoon te weinig.

Wat ik zou doen is:

Goede 400/500w voeding kopen.
Niewe kast kopen met voldoende koelings mogelijkheden (kijk ook 2e hands!)
Goede set fans + controller kopen.

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-01 16:08
Ben het met bassie eens.
Gewoon een flinke ruime kast. (big tower)
Goede krachtige voeding.

Daarnaast natuurlijk je kabels zo goed mogelijk wergwerken zodat er niks de luchtstroom verstoort.

Verwijderd

Waarom moet er opeens een andere voeding in? Het werkt toch prima? Bovendien, je wilt niet weten hoeveel computers er al jaar en dag op een B-merk voeding draaien en het nog prima doen.

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Met waterkoeling loop je meer risico.
Zoals cpec schrijft zijn de nexus fans stil en goedkoop.
Een nog stiller maar ook duurder alternatief zijn de Scythe S-Flex fan's.
Waarschijnlijk maakt de fan van je voeding al een stuk meer lawaai en levert het dus niets op om hele stille fan's te kopen. Ik heb zelf Nexus, Scythe en Papst.
Alledrie stil maar Nexus is verreweg het goedkoopst.
Overigens is een airflow van 59 vierkante meter/uur wel een heel aparte airflow.
Je bedoelt kubieke meters...

Verwijderd

Topicstarter
aan een voeding heb ik idd ook gedacht, maar de kast opzich vervang ik niet, tis een leuke kast en heeft voldoende koelingsmogelijkheden, alleen de standaard waren bagger. (voor en achter plaats voor 120mm fan en in de zijkant nog plek voor een 80mm)

die Nexus is inderdaad wel een idee, aangezien ik net las in een revieuw dat de Nexus minder geluid maakt dan de Noctua. Terwijl toch officeel de Nexus 22.8db(A) produceerd en de noctua 5db(A).

alvast bedankt, mn eerste geld is hier volgensmij al bespaard :D

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Ik zou het op goede lucht koeling houden.

Het verschil tussen een echt heel goede lucht koeling en een middelmatige waterkoeling is nihil en je betaald nog minder ook bij lucht koeling. Het scheelt je ook onderhoudt en brengt minder risico met zich mee. Lucht koeling lijkt mij daardoor een veel betere keuze tenzij jouw het onderhouden niet uitmaakt en je extreem wil overclocken.

Verwijderd

Dat komt doordat een dB(A) waarde op zich niets inhoudt; het is compleet afhankelijk van de afstand waarop je meet, die staat er vaak niet (of met kleine lettertjes onderaan) bij.
Ook kun je de fan in je voeding vervangen door een stillere; dan hoef je geen nieuwe voeding te kopen, maar is hij toch stil!
Verder kun je ook in [Geluid] Het stille PC topic deel IV kijken voor meer tips en ervaringen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 19:15 ]

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Voor de CPU koeling zou ik een Arctic Cooling Freezer 7 Pro gebruiken.
Samen met 2 nieuwe Nexus fan's kom je dan op zo'n 30 euro uit.
Als je PC na het vervangen van de fan's en de processor koeling nog steeds te veel lawaai maakt dan zou ik de voeding vervangen door b.v. een BE-Quiet van 350W.
Die zijn degelijk, stil en energiezuinig. Te koop voor minder dan 50 euro.
In totaal ben je dan een euro of 80 kwijt voor een stille PC.
Een goede stabiele voeding is belangrijk als je wilt gaan overklokken.
350W is genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchtraveller op 28-12-2007 19:16 ]

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-01 13:12
ik zou gewoon gaan kijken voor een paar stillere fannetjes voor in je kast .
voor en achter een 120 mm fannetje is zat .
intel levert prima cpu koelers en aangezien je niet overklok is vervanging dus niet nodig .
waterkoeling zou ik niet aan beginnen , ook omdat je niet overklokt , en het risico en gedoe .
en als t goed werkt op die voeding en hij is een beetje stil zie ik dus ook geen rede om een nieuwe voeding aan te schaffen .

[ Voor 5% gewijzigd door Timba- op 28-12-2007 19:28 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je voor waterkoeling gaat ga dan voor goede waterkoeling en geen TT Bigwater setje. De discussie over waarom een Bigwater setje niet echt goed is hebben we hier op tweakers al vaker besproken. Het komt er op neer dat een Bigwater setje niet van echt goede kwaliteit is en zelf samengestelde waterkoeling wel goed is.

In mijn mening kan je beter wat meer uitgeven voor goede waterkoeling of anders het houden bij luchtkoeling.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Zenix

BOE!

Timba- schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:24:
ik zou gewoon gaan kijken voor een paar stillere fannetjes voor in je kast .
voor en achter een 120 mm fannetje is zat .
intel levert prima cpu koelers en aangezien je niet overklok is vervanging dus niet nodig .
waterkoeling zou ik niet aan beginnen , ook omdat je niet overklokt , en het risico en gedoe .
en als t goed werkt op die voeding en hij is een beetje stil zie ik dus ook geen rede om een nieuwe voeding aan te schaffen .
Een artic freezer 7 pro is wel een heel stuk stiller dan een Intel Stock koeler :)
Dus conclusie uit dit topic is.

Artic Freezer 7 pro
2x 120mm Nexus fans.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 03-01-2008 16:22 ]

Pagina: 1