WLAN en Gbit in 1 PC

Pagina: 1
Acties:

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-03 14:00
Ik zit met het volgende probleem;

heb 2 PC's, eentje met Windows XP SP2 NL en eentje met Windows XP MCE 2005 + Rollup.

In beide PC's zit op het Asus moederboard een Gbit Lan verbinding.

Tevens zit in beide PC's een WLAN PCI kaart.

Wat ik wil is dat er files geshared kunnen worden over de Gbit Lan verbinding, via een 3Com Gbit Switch 3CGSU05-ME en dat er geinternet kan worden via de WLAN verbinding op een Speedtouch ADSL modem.
Dit creeert naar mijn mening een hoge vorm van veiligheid.

Op deze router zitten beiden PC's aangesloten met CAT6 kabels.

Ook is het Speedtouch ADSL modem aangesloten op de 3Com Gbit switch, welke MDI/MDIX ondersteund. Hier loopt een CAT5 kabel.

Ik had zelf bedacht om voor de Gbit verbindingen op beiden PC's de netwerkconfiguratie alsvolgt in te stellen;

Client For Microsoft Networks
File and Printer Sharing for Microsoft Networks
NWLink NetBIOS
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol

En de WLAN verbindingen alsvolgt;
Internet Protocol(TCP/IP)
Microsoft IPv6 Developer Editon

Vervolgens de PCs in dezelfde werkgroep en sharen maar zou ik denken.

Maar het lukt me op beide PC's niet om per verbinding verschillende protocollen, services e.d. in te stellen. Verander ik wat bij de Gbit LAN instellingen, dan verandert dat ook voor de WLAN instellingen en vice versa. Ik meen toch stellig dat je per netwerkkaart verschillende instellingen zou moeten kunnen hanteren ?

Kan iemand mij helpen en aangeven waar ik de denkfout maak ? En hoe zou ik het op kunnen lossen ?

Dank ! :)

[ Voor 6% gewijzigd door brtk op 28-12-2007 18:36 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-03 20:58
Ik zou denken WLAN-kaarten op DHCP zetten (dan krijgen ze hun IP-adres en gateway van je modem) en de Gbit-kaartjes op handmatige adressen, zonder gateway. Wel zorgen dat het verschillende adres-reeksen zijn natuurlijk (192.168.x.x voor je wlan en 10.x.x.x voor je Gbit).

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
brtk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:19:

...

Wat ik wil is dat er files geshared kunnen worden over de Gbit Lan verbinding, via een 3Com Gbit Switch 3CGSU05-ME en dat er geinternet kan worden via de WLAN verbinding op een Speedtouch ADSL modem.
Dit creeert naar mijn mening een hoge vorm van veiligheid.
Waarom creeert dit een hoge vorm van veiligheid? Beide PC's zijn namelijk allebei verbonden met internet en ze kunnen ook met elkaar communiceren (via WLAN en via Gbit).
Je kan ze volgens mij net zo goed alleen via die Gbit aansluiten op je router. Of heb je nog speciale redenen dat je dat niet wilt?
Ik had zelf bedacht om voor de Gbit verbindingen op beiden PC's de netwerkconfiguratie alsvolgt in te stellen;

Client For Microsoft Networks
File and Printer Sharing for Microsoft Networks
NWLink NetBIOS
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol
Waarom gebruik je niet gewoon TCP/IP? IPX/SPX is nogal verouderd. Zo kan je ook nogeens een (TCP/IP) server draaien op je interne netwerk bijvoorbeeld. En je kan dit echt wel instellen dat je je Gbit netwerk scheidt van je WLan netwerk.
En de WLAN verbindingen alsvolgt;
Internet Protocol(TCP/IP)
Microsoft IPv6 Developer Editon

Vervolgens de PCs in dezelfde werkgroep en sharen maar zou ik denken.

Maar het lukt me op beide PC's niet om per verbinding verschillende protocollen, services e.d. in te stellen. Verander ik wat bij de Gbit LAN instellingen, dan verandert dat ook voor de WLAN instellingen en vice versa. Ik meen toch stellig dat je per netwerkkaart verschillende instellingen zou moeten kunnen hanteren ?

Kan iemand mij helpen en aangeven waar ik de denkfout maak ? En hoe zou ik het op kunnen lossen ?

Dank ! :)
Je zou inderdaad per netwerkverbinding verschillende protocollen moeten kunnen selecteren, maar als je een protocol geinstalleerd hebt, komt het wel terug in het lijstje van geinstalleerde protocollen bij elke netwerkverbinding.
Je kan dan per netwerkinterface aangeven welke protocollen je voor die netwerkinterface wilt gebruiken (d.m.v. de aankruisvakjes voor elk protocol).

If I can't fix it, it ain't broken.

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-03 14:00
het is gelukt. was heel lullig, op mn TFT monitor leek het net of bepaalde opties ook geselecteerd waren voor die verbinding, maar die opties bleken grijs te zijn, was slecht of niet te zien op die TFT... gbit draait nu op 10.0.0.x en WLAN op 192.168.1.x

moet veilig genoeg zijn lijkt më :)

bedankt voor de hulp !

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
brtk schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 10:40:
moet veilig genoeg zijn lijkt më :)
Vertel me dan eens waarom dat zo veilig is, zie ook mijn eerdere vraag hierover in mijn vorige reply..

If I can't fix it, it ain't broken.