Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Delphi] csv bestand inlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We willen graag een aantal mailingen de deur uit doen aan de hand van wat e-mail adressen in ons relatiebeheer pakket.
Dit tekstbestand wordt gegenereerd door ons relatiebeheer pakket.
Nu is het zo dat per relatie de mogelijkheid is om 4 contacpersonen in te vullen met 4 e-mail adressen.
Dit export bestand bevat dan ook 8 velden.

Nu wil ik dit export (csv)bestand bewerken, zodat alle e-mail adressen in een database geplaatst kunnen worden.

Voorbeeld van bestand:
"Piet Puk","piet@puk.nl","Klaas Vaak","klaas@vaak.nl",,,,
,,,,,,,
"Jan Smit","jansmit@planet.nl",,,,,,

Zoals je ziet is bij relatie 2 geen contactpersoon ingevuld.
Hier hoeft dus niets mee te gebeuren.

Volgende e-mail adressen moeten dus in de database komen:
"Piet Puk","piet@puk.nl"
"Klaas Vaak","klaas@vaak.nl"
"Jan Smit","jansmit@planet.nl"

Nu is het zo dat het kan voorkomen dat een e-mail adres er 2x (of meer!) in staat.
Deze mag in de database maar 1x voorkomen. Kan ik het beste een uniek key hiervoor gebruikenof kan dit anders?

Dus 1e vraag voor het inlezen van csv bestand met behulp van Delphi.
2e vraag dubbele e-mail adres verwijderen.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Bij voorbaat dank.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Je kan een CSV bestand op verschillende manieren inlezen. Als het CSV van hetzelfde formaat is als een TStringList formaat zou je gewoon TStringList.LoadFromFile kunnen gebruiken. Anders zou je ook ADO (TADOTable) kunnen gebruiken. Als laatste is het ook niet zo moeilijk om helemaal zelf de code te schrijven. CSV zijn gewoon simpele tekstbestanden.

Voor die dubbele kan je zelf een lijst bijhouden en doorzoeken of het email adres daar al in staat. Of je laat het over aan de database en zegt dat die kolom uniek moet zijn. Dan zullen de queries waar je dubbele email adressen van krijgt gewoon falen.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher