[Grub] Booten van CD-rom?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Sinds dat ik Ubuntu met GRUB-loader geinstalleerd heb ben ik niet meer in staat om te booten vanaf mijn CD-rom. Zelfs als ik in de BIOS enkel "CD-rom" instel voor primary boot en de rest op disable dan start toch GRUB op.

Enig idee hoe ik dit kan fixen? Mijn windows moet dringend eens herinstalleerd worden en uiteraard moet ik hiervoor kunnen booten via CD-rom :X Enig google-werk leverde alvast niets op, enkel een mogelijkheid om CD-rom in de GRUB-lijst toe te voegen maar dat lijkt me niet echt de ideale oplossing? Heb ook schrik dat ik hierdoor mijn GRUB om zeep help en helemaal niks meer kan doen...

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij zou het bios moeten regelen wie er mag booten, en heeft grub er weinig mee te maken. Ik zou toch nog eens in het bios kijken. Heb je bijvoorbeeld meerdere CD rom stations, en de CD per ongeluk in de verkeerde? Heeft je bios ook de mogelijkheid om tijdens het opstarten een boot device te kiezen (bij mij door tijdens het opstarten F11 in te drukken)?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
jerbro schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:57:
Volgens mij zou het bios moeten regelen wie er mag booten, en heeft grub er weinig mee te maken. Ik zou toch nog eens in het bios kijken. Heb je bijvoorbeeld meerdere CD rom stations, en de CD per ongeluk in de verkeerde? Heeft je bios ook de mogelijkheid om tijdens het opstarten een boot device te kiezen (bij mij door tijdens het opstarten F11 in te drukken)?
Inderdaad, Grub kan pas invloed uitoefenen bij het laden vanaf de harde schijf, alles daarvoor is puur het BIOS en de hardware.

Is je XP CD nog wel in goede staat, en in de eerste plaats bootable? Probeer het eens met Knoppix of die wel boot, want dan ligt het duidelijk aan je media :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Dit zou inderdaad niets met GRUB te maken mogen hebben. Zodra GRUB verschijnt, is je PC namelijk al bezig met booten vanaf de harde schijf (in de MBR van je harddisk staat waar GRUB gevonden kan worden, zeg maar een soort van verwijzing naar /boot/grub) en heeft hij de CD-ROM overgeslagen of heeft hij geen bootable CD in de drive aangetroffen.

Lijkt me toch een BIOS-setting die verkeerd staat (of er zit een CD in de drive die niet bootable is, of de drive is - onwaarschijnlijk - defect).

Edit:
Volgens mij mag je overigens na een herinstallatie van je Windows toch je GRUB gaan herstellen. Denk dat de Windows-installatie je MBR namelijk toch wel een beetje om zeep gaat helpen. Als je verder niets aan de indeling van je harde schijf gaat veranderen, zou het voldoende moeten zijn om een backup van je MBR te maken en die te restoren na de herinstallatie van Windows. Goede kans dat dan zowel je Ubuntu als je Windows gewoon kan booten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 13:13 ]

• Sfinx-
Wel, ik heb dit al op een andere pc zonder problemen gedaan, eerst Windows herinstalleerd en dan GRUB hersteld met de "super grub disk", werkte probleemloos...

Zoals ik reeds vermelde stond in mijn BIOS enkel CD-rom voor Primary Boot Device en de rest disabled. Windows schijf is niet defect, net nog geprobeerd op andere pc en boot daar zonder probleem.

Heb nu ook eens "Boot Other Devices" uitgezet en dan krijg ik een disc boot failure. Geprobeerd met zowel Windows als Linux cdtje. Met mijn CD-rom drive lijkt er niks verkeerd te zijn, ik kan cdtjes lezen, branden enzoverder eens opgestart in Windows of Linux :/

• LiquidT_NL
Sfinx- schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:50:
Wel, ik heb dit al op een andere pc zonder problemen gedaan, eerst Windows herinstalleerd en dan GRUB hersteld met de "super grub disk", werkte probleemloos...

Zoals ik reeds vermelde stond in mijn BIOS enkel CD-rom voor Primary Boot Device en de rest disabled. Windows schijf is niet defect, net nog geprobeerd op andere pc en boot daar zonder probleem.

Heb nu ook eens "Boot Other Devices" uitgezet en dan krijg ik een disc boot failure. Geprobeerd met zowel Windows als Linux cdtje. Met mijn CD-rom drive lijkt er niks verkeerd te zijn, ik kan cdtjes lezen, branden enzoverder eens opgestart in Windows of Linux :/
Als je BIOS goed is ingesteld zou het dan gewoon moeten werken. Dus als jij zegt dat het BIOS helemaal goed is ingesteld, dan ga ik daarvan uit.

Dan is het een heel apart probleem. Kan je niet even "voor de test" een andere CD-rom speler erin prikken en kijken of het dan wel werkt?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Sfinx-
Hm moet mijn vorige stelling corrigeren, blijkbaar is er toch iets loos met het cd/dvd-station. Ga deze dus eerst vervangen... Moet blijkbaar deze morgen gesneuveld zijn want gisteren werkte het dus nog perfect.

[ Voor 25% gewijzigd door Sfinx- op 28-12-2007 14:16 ]

• LiquidT_NL
Sfinx- schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:15:
Hm moet mijn vorige stelling corrigeren, blijkbaar is er toch iets loos met het cd/dvd-station. Ga deze dus eerst vervangen... Moet blijkbaar deze morgen gesneuveld zijn want gisteren werkte het dus nog perfect.
En jij komt op dit briljante inzicht door...?

niw, als je dus last hebt van je CD-rom drive en hij kaduuk is, is het 99,9% zeker dat je probleem hierna is opgelost.

• Sfinx-
Mja dat laatste zinnetje was nogal voorbarig:
Met mijn CD-rom drive lijkt er niks verkeerd te zijn, ik kan cdtjes lezen, branden enzoverder eens opgestart in Windows of Linux :/
Had ik dus nog niet gedaan :$ Ging er beetje vanuit dat daar het probleem niet kon liggen vermits deze gisteren nog perfect werkte, soit, probleem gevonden dus dit topic mag afgesloten worden. Bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1