Toon posts:

Sapphire X1950pro 512 MB crasht bij 3D

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil graag bevestiging van wat ik al vrees.
Ik heb allereerst diverse topics gechecked maar kon mijn ei daar niet meer kwijt want de meeste zijn gesloten.

Ik had sinds september een goed draaiend systeem met een Sapphire X1650 pro, 256 MB. Heb toen een Sapphire X1950pro 512 MB AGP aangeschaft waar ik erg blij mee was want mijn spellen draaien weer zoals het hoort. Ik ga ervanuit dat de kaart de nieuwe hardware update al heeft die de eerste x1950 pro kaarten niet hadden (koelproblemen enz.) Als ik mijn kaart bekijk dan zit de koelunit nu over de volledige kaart en dus ook over de chipjes die de problemen zouden kunnen geven (oververhitting enz.)
Ik heb zonder problemen BF2 en COD4 kunnen spelen tot vorige week. Van het een op andere moment als ik nu een 3D game start dan crasht de pc in zo'n mate dat ik alleen nog de ventilatoren hoor, harde schijven ook, maar mijn beeldscherm geeft de melding: no signal. En ik moet dan rebooten.

Mijn specs van de pc heb ik zo even niet bij de hand. Ik heb dan wel niet zo'n zware voeding maar aangezien de kaart eerder ook zonder problemen draaide kan ik me niet voorstellen dat dat nu ineens wel speelt. Dus dat mijn voeding het niet aan zou kunnen. Ik weet het nu niet zeker (zit op mijn werk) maar ik schat dat ik 350W of 400W heb. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan mijn systeem.

De gegevens die ik wel weet:
Moederbord: MSI K8N Neo2 Platinum-54G,S939,nForce3 U
Proc: 3.2 Ghz
Mem: 3 GB (geen idee hoe snel) wel Dual Channel
Vid Kaart: Sapphire X1950 pro 512 MB AGP (niet overgeclocked)

Ik heb foto's gemaakt van mijn kaart:

http://i44.photobucket.co...1/1974sharks/P1020683.jpg
http://i44.photobucket.co...1/1974sharks/P1020687.jpg
http://i44.photobucket.co...1/1974sharks/P1020686.jpg

Zoals je op de foto's kan zien zijn de chips waar het met de vroegere kaarten mis mee kon gaan ook bedekt door de koeling. De Fan zit er zelfs direct boven dus dat kan het probleem m.i. niet zijn?

RMA sturen is op dit moment nog geen optie omdat ik de originele bon niet kan vinden...grr..

Ik kan meer info leveren maar dat wordt dan na vanmiddag.. Iemand een idee wat ik toch nog kan doen?

gr,
Martin

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met het installeren van andere drivers, controleren van de temperaturen, het testen van je geheugen en het doormeten van de +12V-lijn van je voeding.
Heb je dan nog niets gevonden, neem dan de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 09:52:
Ik zou eens beginnen met het installeren van andere drivers, controleren van de temperaturen, het testen van je geheugen en het doormeten van de +12V-lijn van je voeding.
Heb je dan nog niets gevonden, neem dan de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :)
Ik heb de laatste drivers gebruikt, maar het leuke is dat daar dus in die tussentijd niets aan is veranderd, ik had niet geupdate ofzo. Pc heb ik daarna ook al opnieuw geinstalleerd.
Temp. kan ik niet monitoren want zodra ik Atitool gebruik dan crasht ie ook.
Met testen van het geheugen neem ik aan dat je geheugen van de vid. kaart bedoelt? Enig idee hoe ik dat kan doen? Ook met Atitool?

Ik zit al wel te denken aan een andere voeding maar wil eerst zeker weten of het niet gewoon de kaart zelf is.
Ik zal dat topic eens doorlezen, misschien dat daar nog wat instaat voor me.

thnx

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:52
gebeurt het meteen als je een 3d spel opstart of na een tijdje spelen?
Ik heb ook een sapphire x1950 pro agp, maar mijn videokaart koeler ziet er toch wel wat anders uit: fan aan de andere kant, los koelblokje over de VRMs heen. Maar hoe hoog is je temperatuur als je niets hebt geopend?

[ Voor 17% gewijzigd door BartKers op 28-12-2007 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
BartKers schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:23:
gebeurt het meteen als je een 3d spel opstart of na een tijdje spelen?
Ik heb ook een sapphire x1950 pro agp, maar mijn videokaart koeler ziet er toch wel wat anders uit: fan aan de andere kant, los koelblokje over de VRMs heen. Maar hoe hoog is je temperatuur als je niets hebt geopend?
Ik heb het direct, dubbelklik op het icoontje en vrijwel (binnen een paar seconden) crasht ie.
Is jouw kaart ook een AGP of een PCI? zit volgens mij wel verschil in. Mijn kaart is van begin september dit jaar.

Als ik niets heb geopend dan is de temp volgens Atitool gemiddeld 40/45 graden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:14:
Ik heb de laatste drivers gebruikt, maar het leuke is dat daar dus in die tussentijd niets aan is veranderd, ik had niet geupdate ofzo. Pc heb ik daarna ook al opnieuw geinstalleerd.
Ok
Temp. kan ik niet monitoren want zodra ik Atitool gebruik dan crasht ie ook.
En bijvoorbeeld Rivatuner of Lavalys Everest, wat zeggen die?
Met testen van het geheugen neem ik aan dat je geheugen van de vid. kaart bedoelt? Enig idee hoe ik dat kan doen? Ook met Atitool?
Ik bedoelde het systeemgeheugen van je computer. Dit kun je met Memtest86+ testen.
Ik zit al wel te denken aan een andere voeding maar wil eerst zeker weten of het niet gewoon de kaart zelf is.
Je moet geen andere voeding kopen als dat het probleem (nog) niet lijkt te zijn. Wel kun je met een multimeter de spanningen van de 12V-lijn meten. Als dit teveel afwijkt kun je concluderen dat de voeding niet in orde is. Zijn de voltages (met name de +12V) in orde, dan kun je de voeding voorlopig uitsluiten.
Ik zal dat topic eens doorlezen, misschien dat daar nog wat instaat voor me.
Doen ;)

• Silverback
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie. Als de kaart niks doet is de temperatuur 42 graden en in game kan dit oplopen tot 79graden. Ik werk met driverversie 7.7, want 7.9 leverde bij mij een systeemcrashes op (bekende APG-probleem). Op het driverprobleem na is dit een topkaart en draaide probleemloos op een 400Watt voeding.

UE46C8700, CI+ UPC, Sandisk U3 8GB USB-stick, PopcornHour C200, BD-C6900, Marantz SR7005, Wii, PS/2, Logitech Harmony one

Verwijderd

Topicstarter
RivaTuner ken ik niet, zal ik eens proberen en volgens mij moet je voor Lavalys Everest betalen.
Memtest86+ zal ik ook eens proberen, maar ik denk niet dat het in mijn geheugen zit, ik heb nu namelijk mijn eerste kaart er weer in, sapphire x1650pro maar die doet het goed.. Ook met 3D spellen.

In mijn logboek (eventviewer) staat trouwens niet de oorzaak vermeld van het crashen (wat ik opzich ook vreemd vind)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 11:06 ]

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 14:12
als het goed is zou je pc moeten rebooten als je videokaart te warm word.. dat doet ie automatisch dacht ik..

Verwijderd

Topicstarter
Silverback schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:57:
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie. Als de kaart niks doet is de temperatuur 42 graden en in game kan dit oplopen tot 79graden. Ik werk met driverversie 7.7, want 7.9 leverde bij mij een systeemcrashes op (bekende APG-probleem). Op het driverprobleem na is dit een topkaart en draaide probleemloos op een 400Watt voeding.
Hey.... 7.7 zeg je? dat zou ik nu nog eens kunnen proberen.. Weet namelijk niet welke versie ik voor de herinstallatie had..

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 11:47
LittleKiller schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 11:04:
als het goed is zou je pc moeten rebooten als je videokaart te warm word.. dat doet ie automatisch dacht ik..
Niet hier, alles op zwart. M'n eigen kaart (MSI) is nu RMA, maar dit doet me erg denken aan een temperatuur probleem..

Homey — Critics are those without skills to create.

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:52
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:39:
[...]

Ik heb het direct, dubbelklik op het icoontje en vrijwel (binnen een paar seconden) crasht ie.
Is jouw kaart ook een AGP of een PCI? zit volgens mij wel verschil in. Mijn kaart is van begin september dit jaar.

Als ik niets heb geopend dan is de temp volgens Atitool gemiddeld 40/45 graden.
Mijn videokaart is ook AGP. Maar misschien zijn je VRMs te warm, maar ik weet niet waar je die mee kan meten naast Everest.

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde Sapphire, precies dezelfde layout etc. Deze geeft met de allernieuwste drivers geen crashes bij mij, maar het is wel een bekend probleem, en met de 7.9 drivers had ik er wel last van, maar niet zoals jij dat hebt. Toch komt het op mij over als een voedingsprobleem, problemen met je kaart uiten zich vaak eerst in artifacts etc. voordat hij niets meer doet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:01:
Ik heb exact dezelfde Sapphire, precies dezelfde layout etc. Deze geeft met de allernieuwste drivers geen crashes bij mij, maar het is wel een bekend probleem, en met de 7.9 drivers had ik er wel last van, maar niet zoals jij dat hebt. Toch komt het op mij over als een voedingsprobleem, problemen met je kaart uiten zich vaak eerst in artifacts etc. voordat hij niets meer doet.
Maar dat kan haast niet, ik heb geen last (gehad) van artifacts en de kaart deed het eerst ook gewoon voor bijna 3 maanden. Dus met dezelfde voeding. Dan lijkt het me raar dat het toch daar aan kan liggen zeker als je weet dat er niets veranderd is in mijn pc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:43:
[...]

Maar dat kan haast niet, ik heb geen last (gehad) van artifacts en de kaart deed het eerst ook gewoon voor bijna 3 maanden. Dus met dezelfde voeding. Dan lijkt het me raar dat het toch daar aan kan liggen zeker als je weet dat er niets veranderd is in mijn pc.
Voeding kan afnemen in kwaliteit, zeker als hij constant op piekbelasting draait!

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. Ik heb nu een nieuwe voeding gekocht van Coolermaster, een 550 W plus Extreme Power maar kom er nu achter dat ik geen 24 pins aansluiting op mijn mobo heb maar een 20 pins.
dus voordat ik hier kan vertellen of het aan de voeding ligt moet ik eerst ergens een converter vandaan zien te halen.

the saga continues...

• WeeJeWel
Die kun je er gewoon op prikken als het goed is. Meestal zelfs kun je de laatste 4 pins ombuigen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:47
WeeJeWel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:57:
Die kun je er gewoon op prikken als het goed is. Meestal zelfs kun je de laatste 4 pins ombuigen.
Ik zou niet gaan buigen (wat volgens mij geeneens lukt) aan je nieuwe voeding.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WeeJeWel
Ik bedoel, bij mij zit er een beweegbaar onderdeeltje dat bedoeld is om te buigen, zodat hij op 20 en 24-pins moederborden past

Verwijderd

De laatste 4 pinnen mogen gewoon uitsteken; de stekker past maar op 1 manier, dus het kan niet misgaan!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan ga ik dat gewoon proberen... scheelt me weer een converter. Thnx

(ik kan hem trouwens niet ombuigen als ik dat zou willen, tis wel een solide blok) maar ik denk wel dat ik hem over de (kleinere) 20 pins aansluiting heen krijg.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 12:22 ]

Verwijderd

Eventueel kun je de laatste 4 pinnen met een stanleymesje afsnijden, mocht het niet passen.
Pagina: 1