Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Zoek] zoeken op dat. topicstart geeft niet-relevante topics

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
Als ik de zoek-functie gebruik met de optie 'datum topicstart' worden er allemaal topics getoond die niets met hetgeen te maken hebben wat in het zoekvenster is ingevoerd:

Zie voorbeeld hieronder, via de reguliere search had ik eerst wat gezocht over Lucide Dromen, maar omdat de meeste topics al erg oud waren wou ik meer actuelere topics zoeken, met name over de combinatie 'vliegen en dromen'.

Zoals hieronder te zien (klik plaatje voor vergroting), hebben de gegeven resultaten niets te maken met dromen+vliegen.
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/zoek_klein.png

Aangezien ik geen idee heb of dit een bug in het zoeksysteem is, al dan niet een fout van mijn kant met betrekking tot het zoeken (misschien het vergeten van het aanvinken van een bepaalde optie), wil ik dit toch hier even melden.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie reactie. :)

Mijn YouTube Channel

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jouw interpretatie van de werking van de + is anders dan die van de ontwikkelaars van de zoekmachine-backend. Jij bedoelde 'AND', vermoed ik zo, maar geeft + op.
+ and -

A group of terms with some marked with + and - will match documents containing all of the + terms, but none of the - terms. Terms not marked with + or - contribute towards the document rankings. You can also use + and - on phrases and on bracketed expressions.
En ik zie dat mijn vertaling daarvan niet zo handig is was:
+
De verplichtings operator, deze is vergelijkbaar met de AND, maar reageert verschillend op de basis operator "OR", "intel +pentium" (intel en pentium moeten voorkomen).
Het moet eigenlijk "misschien intel, maar pentium moet sowieso voorkomen" zijn tussen haakjes.

Wat je nu hoort te krijgen is 'alle resultaten met dromen erin, maar als vliegen er in voorkomt is dat gunstig voor de weging'. Ik begrijp niet helemaal waarom je ook resultaten met alleen vliegen er in krijgt, maar dat heeft zo te zien te maken met het gebrek aan spaties. Als je "vliegen +dromen" doet krijg je een zoekopdracht met sowieso dromen en als vliegen voorkomt is dat gunstig voor de weging.
Als je allebei wilt, dan moet je "+vliegen +dromen" gebruiken of uiteraard gewoon "vliegen AND dromen" of nog simpeler; de standaard operator weer op AND zetten en dan zoeken op "vliegen dromen".

De relevantie is verder natuurlijk sowieso ver te zoeken als je domweg op datum sorteerd, want topics waar die woorden een keer in voorkomen zijn bijna automatisch minder relevant, maar dat negeer je door ze op datum te sorteren. Overigens is dat ook de enige reden dat je het nu ziet, de resultaten op zich hebben niks met het sorteren te maken.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
[b][message=29327943,noline]ACM schreef op vrijdag 28 december 2007
De relevantie is verder natuurlijk sowieso ver te zoeken als je domweg op datum sorteerd, want topics waar die woorden een keer in voorkomen zijn bijna automatisch minder relevant, maar dat negeer je door ze op datum te sorteren. Overigens is dat ook de enige reden dat je het nu ziet, de resultaten op zich hebben niks met het sorteren te maken.
Met andere woorden, de zoek functie "sorteren op datum" is compleet onbruikbaar, omdat de zoek functie ook naar woorden in het onderwerp zelf zoekt. Misschien valt het te overwegen een optie toe te voegen bij de zoek functie "Zoek alleen in topic titel". Op die manier kun je topics zoeken die matchen aan jouw input en de meest actuele topics over dat onderwerp boven aan zetten.

Misschien iets voor LA?

Mijn YouTube Channel

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat kan natuurlijk al: :)
Je kan opgeven dat een woord alleen in de titel, topicstart en replies voor mag komen. Hiervoor kun je respectievelijk de volgende namen gebruiken; title voor de topictitel, topicstart en start voor de topicstartmessage.

{signature}

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Snowwie schreef op zondag 30 december 2007 @ 15:33:
Met andere woorden, de zoek functie "sorteren op datum" is compleet onbruikbaar, omdat de zoek functie ook naar woorden in het onderwerp zelf zoekt.
Euh, nee? Sorteren op datum is geen zoekfunctie. Er wordt eerst gezocht in alle topics en de resultaten daarvan worden gesorteerd op de door jou opgegeven manier. En de zoekmachine zoekt juist naar zo veel mogelijk inhoud, dus de titel, de startmessage en de reacties. We zouden heel wat meer klachten krijgen als we dat niet deden ;)

Daar komt dan nog bij dat jij de zoektermen die je op wilde geven, anders opgaf dan de zoeksoftware verwacht. ('vliegen AND dromen' of gewoon de optie bij "Welke trefwoorden" op AND zetten en dan 'vliegen dromen') En dat had dan weer tot gevolg dat je zowel topics over vliegen, over dromen en over vliegen en dromen kreeg, ipv alleen de topics over vliegen en dromen. Je kreeg dus een hele ruime dataset die op datum gesorteerd moest worden... en ja, dan kan ik me voorstellen dat de relevantie ver te zoeken is :)

Als je alles over een bepaald onderwerp wilt, maar niet gesorteerd op keyword-relevantie, dan doe je er goed aan om betere termen te bedenken of anderzins je zoekopdracht verder te specificeren. Bijvoorbeeld door het beperken van de forums waar in gezocht mag worden, het beperken van het datumbereik waarbinnen gekeken wordt en/of het opgeven van meer zoektermen.
Misschien valt het te overwegen een optie toe te voegen bij de zoek functie "Zoek alleen in topic titel". Op die manier kun je topics zoeken die matchen aan jouw input en de meest actuele topics over dat onderwerp boven aan zetten.
Zoeken in alleen de titel of alleen de startmessage kan al :) Als je echter alleen recente topics over zowel dromen als vliegen wilt en die dan op tijd sorteert, zou je minimaal op vliegen en dromen moeten zoeken. En wellicht dacht je dat je dat deed, maar ik hoop dat ik met twee lange postings nu wel duidelijk heb weten te maken dat dat niet het geval was?
Als je echter alleen recente topics over die onderwerpen wilt, zonder dat de precieze volgorde echt belangrijk is, dan kan je beter de sortering op relevantie laten staan, maar een maximumleeftijd opgeven, bijvoorbeeld bij het 'tot ... dagen geleden'-veld een getal als 350 invoeren voor alles van dit jaar. Overigens zijn er geen resultaten met vliegen en dromen in de titel. Wel een stuk of dertig die het in de topicstart hebben.
Misschien iets voor LA?
Dat lijkt me niet nodig :)

[ Voor 27% gewijzigd door ACM op 30-12-2007 16:10 ]