Kan ik PC surroundset op home cinema receiver aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 875 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 09:38
Ik ben in het bezit gekomen van een prachtig mooie home cinema receiver. Dit apparaat heeft zoals gebruikelijk een aantal uitgangen voor speakers, maar de bijbehorende speakers heb ik niet.

Het enige wat ik heb is een surround setje voor de PC - de Creative Inspire T6100. Dit setje heeft, zoals elk PC 5.1 setje, drie 3,5mm audio jacks om op de geluidskaart aan te sluiten. Omdat ik geen geld heb voor een nieuw surroundsysteempje ( [vul hier maar je standaard "ik-ben-student-zonder-geld"-verhaal in :P ] ) en ik eigenlijk toch het vermogen niet nodig heb ( [hier komt het "ik-ben-student-met-kleine-kamer-en-buren"-verhaal :O ] ), maar toch gebruik zou willen maken van de S/PDIF van mn laptop en de Pro Logic II van mn Wii, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om dit PC-setje op de receiver aan te sluiten.

Omdat een PC-setje an sich in principe niets anders doet dan een ander speakersysteem (toch?), is het dan niet mogelijk om simpelweg de 3,5mm jacks van de kabels af te knippen, en de koperen draden die overblijven vast te draaien aan de receiver? Zou dat geluid geven? Is het veilig? Of zijn er nog andere manieren?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 23:25
Ik snap het niet volledig, maar als ik het goed begrijp kan het wat jij wilt en gaat het nog goed ook.

Aan je boxjes van de T6100 zitten draden met jacks. Die jacks gaan normaal in de versterker van de T6100 (die waarshcijnlijk in de subwoofer zit). Die knip je eraf en zet je op een home cinema receiver. (wat voor ding trouwens?). Verder sluit je je pc en de Wii aan op de home cinema receiver... Lijkt me prima gaan. Weet niet de impedanties van die boxjes dus zet het geheel niet te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
Zo is het niet helemaal; de drie audio jacks sluit je normaal gesproken aan op de geluidskaart van je PC. De kabels sturen de zes geluidssignalen dan naar de subwoofer. Vanaf daar gaan er vier RCA-kabeltjes naar vier sattelieten, en de laatste satteliet krijgt een dikkere kabel omdat op die satteliet ook nog een koptelefoonaansluiting en volumeregeling zit. Maar dat verandert niets aan de audio-overdracht bij de receiver neem ik aan, dus dan moet het toch werken?

Bedankt voor de bevestiging in elk geval!

[ Voor 4% gewijzigd door DCK op 28-12-2007 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

erikver

Ik zeg...

Je weet dat de 3 draden bedoelt zijn voor de frontspeakers, rearspeakers en center/subwoofer? Lijkt me niet de bedoeling dat je je center en subwoofer op dezelfde aansluiting van je reciever wil aansluiten. ;)

Of het werkt? Geen idee, denk dat je front- en rearspeakers wel werken maar je center en subwoofer niet of niet goed.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
Neuh hoor, moet nog wel even de twee gedeeltes van jacks uit elkaar halen, moeten wel zes uiteindes worden in plaats van drie :) Zal ook niet de receiver te hard zetten, het hoeft niet meteen te ontploffen.

Waarom zouden de center en sub niet goed werken? Ik sluit ze op dezelfde manier aan als de andere speakers.

(Volgens mij is mijn uitleg tot nu een beetje vaag geweest, zal het opnieuw proberen).
De speakers krijgen hun geluid normaal gesproken van een geluidskaart. Hiervoor hebben ze drie audio jacks; eentje is front left/front right, eentje is rear left/rear right, en de laatste is center/sub. Nu wil ik ze aansluiten op een receiver, die als output de zes kanalen apart levert. Ik wil mijn speakers aansluiten door simpelweg de jacks af te knippen, de koperdraden te splitsen, en elke in de koperaansluiting op de receiver te stoppen. In theorie zouden mijn speakers niets moeten merken omdat ze gewoon een geluidssignaal krijgen aangevoerd. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

erikver

Ik zeg...

Heb net even via google naar de aansluitingen gekeken, maar weet je zeker dat je 3 stereo pluggen wel ieder 2 ader paren hebben? Want je moet je speakers op je subwoofer aansluiten en vanaf daar gaat een kabel voor naar de geluidskaart.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je weet toch dat in je T6100 een versterker zit, right? En je weet dat het niet zo gezond is om een versterker te hangen aan de speaker output van een andere versterker, right?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
erikver schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:25:
Heb net even via google naar de aansluitingen gekeken, maar weet je zeker dat je 3 stereo pluggen wel ieder 2 ader paren hebben? Want je moet je speakers op je subwoofer aansluiten en vanaf daar gaat een kabel voor naar de geluidskaart.
Ik snap niet precies wat je bedoelt - de stereokabels zijn in elk geval wel splitsbaar.
mieJas schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:39:
Je weet toch dat in je T6100 een versterker zit, right? En je weet dat het niet zo gezond is om een versterker te hangen aan de speaker output van een andere versterker, right?
Bedoel je de 'geluidsverdeler' in de subwoofer? Wat is precies het probleem dan? Impedantie?

|:( Iets wat ik me zojuist heb gerealiseerd is het feit dat een speaker aan de receiver niet wordt aangesloten met 1 koperaansluiting, maar met 2 (een draad voor positief en negatief signaal).
Afbeeldingslocatie: http://www.averagejoeavreviews.com/techtips/ray/0002prewire/05.jpg
Het lijkt me niet dat ik maar lukraak twee kluwen koper uit de T6100-kabeltjes kan pakken en die op + en - van een speakeruitgang op de reciever kan aansluiten, toch? Is daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 20:28
DCK schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:32:
[...]

Ik snap niet precies wat je bedoelt - de stereokabels zijn in elk geval wel splitsbaar.

[...]
Bedoel je de 'geluidsverdeler' in de subwoofer? Wat is precies het probleem dan? Impedantie?
Er zit echt een versterker in de subwoofer. De output van je geluidskaart is niet sterk genoeg om redelijk reluid te maken uit een stel boxen, dus moet het signaal eerst versterkt worden. Dat is ook de reden dat je de boxen ook aan moet sluiten op het lichtnet.

De speaker-output van je versterker (home cinema receiver) is al versterkt, dus geeft die eigenlijk een te hard signaal voor de versterker in je subwoofer. Je zult je home cinema receiver dus heel zacht moeten zetten.
|:( Iets wat ik me zojuist heb gerealiseerd is het feit dat een speaker aan de receiver niet wordt aangesloten met 1 koperaansluiting, maar met 2 (een draad voor positief en negatief signaal).
[afbeelding]
Het lijkt me niet dat ik maar lukraak twee kluwen koper uit de T6100-kabeltjes kan pakken en die op + en - van een speakeruitgang op de reciever kan aansluiten, toch? Is daar een oplossing voor?
In één kabel (dus waar maar één jack stekkertje aan zit) zitten 3 kabels (aders). Één is de - en twee anderen zijn de plussen van bijvoorbeeld voor links en voor rechts. (of achter links en achter rechts). Als je die kabel dus door midden knipt moet je de min in twee min-outputs van je receiver moeten proppen, en de plussen ieder in hun eigen bijbehorende plus-output. Dit moet je dan ook doen voor achter en center en sub.

De min is meestal een los draadje binnen de kabel, terwijl de plussen nog extra isolatie er omheen hebben.

Welke home cinema receiver heb je? Heeft die geen surround-headphone-uitgang of een aparte versterker-uitgang? Dat zou het veel makkelijker (en veiliger) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
Surround headphone weet ik niet (heb op het moment niet de receiver bij de hand), maar ik vermoed van niet. Een versterkeruitgang heeft het ook niet, het is een beetje van het low-end segment.

Het klinkt inderdaad als een behoorlijk riskante operatie om die kabeltjes te villen... Ik denk dat ik een paar 3.5mm jack verlengers koop en die maar uit elkaar trek, om ze daarna aan te sluiten op de speakers. De receiver zet ik vast op minimaal volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08-2024
Heeft de versterker ook geen tape-uitgang? Die kun je ook gebruiken, verlies je wel je surround..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
W0153R schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 17:25:
Heeft de versterker ook geen tape-uitgang? Die kun je ook gebruiken, verlies je wel je surround..
Bedoel je zo'n rooie en witte RCA? Dat heeft ie wel, maar daar schiet ik niks mee op :( Het gaat me wel om het surround geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:18
Heeft de versterker geen pre-out? Anders kun je bij creative kabels hiervoor kopen. De kabel is eigenlijk voor op de geluidskaart naar 5.1 ingang analoog van de versterker te gaan.
Maar als je het andersom gebruikt kan het ook, dus de tulp kabels (5.1) in de versterker, en dan de jacks in de creative speakerset, op dezelfde manier als het nu op de pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:44
Je zou de kabels naar de speakers kunnen strippen en de aderparen uitzoeken (wat links-voor, links-achter, enzovoort zijn) en die op de speakeruitgang van je versterker aansluiten. Als je dan de subwoofer alleen de sub-output van je versterker geeft en daar geen speakers op aansluit zou het goed moeten gaan. Je sluit de sub en speakers dus apart aan op je versterker en niet je versterker én speakers op je sub. Ik zou wel als het mogelijk is even de speakers open maken en kijken welke impedantie ze hebben. Alles tussen de 4 en 16 ohm zou goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
Ok, dat klinkt logisch; op die manier zouden de volumeregeling op de speakers niet regelbaar zijn, maar wel op de receiver? Is het niet zo dat de subwoofer zijn eigen signaal dan zou versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:44
De speaker uitgangen zijn versterkt en dus regelbaar op de versterker. De subwoofer uitgang is een zogenaamde pre-out/line-uitgang die een vast uitgangssignaal(volume) heeft (enigzins regelbaar door de versterker, maar het blijft een laagvermogenssignaal). De sub versterkt dan eenzelfde soort signaal als een versterker van bijv. een cd-speler zou versterken. Hij moet dan inderdaad zijn eigen signaal versterken, net zoals voor de aanpassing.
Pagina: 1