Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Java/SWT] Figuren tekenen die verplaatsbaar/resizable zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Ik ben dus bezig met een programma, en een van de functionaliteiten die werd gevraagd was het tekenen van simpele figuurtjes op een bestaand plaatje, die dan met de muis verplaatsbaar zijn, var grootte kunnen worden veranderd en roteerbaar zijn.

Nou heb ik zelf al gekeken wat de makkelijkste oplossing is, want ik wil hier niet al te veel tijd in steken. Ik gebruik SWT, dus mijn eerste idee was draw2d, maar volgens mij is dat alleen om te tekenen, niet om te bewerken zoals beschreven. GEF leek me dan weer teveel gericht op UML en dat soort diagrammetjes. Maar het kan best zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Ik zoek dus een manier om simpele vormen te tekenen en die na het tekenen ook nog te kunnen laten veranderen van positie/grootte.

Wat is hier de makkelijkste oplossing voor?

hallo

• truegrit
niemand?

hallo

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij de gewone Graphics2D zitten een heleboel transformatie mogelijkheden. Je omschrijving is echter een beetje gebrekkig. Sowieso zul je er nog wel wat tijd aan kwijt aijn aangezien het helemaal niet zo triviaal is als je hier doet voorkomen.

Wat wordt een vorm? Is dat 1x met de muis tekenen? De volgende lijn, is dat een nieuwe vorm of niet? En hoe selecteer je vormen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24
Heb je al eens JavaFX geprobeerd? Daar kun je ook hele leuke dingen mee doen...

[ Voor 12% gewijzigd door Marcj op 29-12-2007 15:18 ]

• truegrit
Janoz schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 15:06:
Bij de gewone Graphics2D zitten een heleboel transformatie mogelijkheden. Je omschrijving is echter een beetje gebrekkig. Sowieso zul je er nog wel wat tijd aan kwijt aijn aangezien het helemaal niet zo triviaal is als je hier doet voorkomen.

Wat wordt een vorm? Is dat 1x met de muis tekenen? De volgende lijn, is dat een nieuwe vorm of niet? En hoe selecteer je vormen?
een vorm is een voorgedefinieerd figuur, zoals het nu is word dat een ovaal/cirkel, een pijl en een rechte lijn. Het is de bedoeling dat je op een knopje drukt voor een van deze vormen, dan ergens op het canvas klikt en dat dan het figuur daar komt. Dat is niet het stuk waar ik moeite mee heb, maar het gaat om het resizen van de figuren, zodat je bijvoorbeeld de pijl wat langer kan maken. Je ziet het wel eens in bijvoorbeeld GUI designers, met van die kleine vierkantjes aan de zijkanten waar je dan met je muis aan kan slepen. Je kan dan ook het hele object verschuiven, iets wat ik ook wil hebben.

Over javafx, kan je dat ook in een SWT gui doen? Want daar heb ik de rest van de velden gemaakt, het tekenstuk is slechts een klein deel hiervan. Ik had namelijk de indruk dat het zoiets als flash was. Ik zal even kijken

hallo

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Wat je doet is gewoon het volgende:

- Je moet sowieso iets van een Event Handler schrijven die dingen van de muis opvangt.
- Je moet het volgende checken wanneer de muisknop in wordt gedrukt:
Check of de aanwijzer boven een lijntje hangt, zoja, dan ga je gewoon steeds de coordinaten van de muis opvragen en ga je aan de hand daarvan steeds opnieuw het verandere figuur tekenen en dan de zaak repainten.

Details ken ik zo niet, want ik heb al een paar jaar niet meer in Java geprogrammeerd.
Pagina: 1