Programma voor shutdown bij te hoge cpu temp

Pagina: 1
Acties:

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Hey Fellow-Tweakers

Ik ben al enige tijd op zoek naar een programma die m'n computer automatisch afsluit wanneer de temperatuur van m'n processor een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Ik gebruik waterkoeling om m'n processor te koelen maar mocht m'n pomp het een keer begeven dan wil ik graag een fail-safe hebben.
  • In m'n bios kan ik helaas geen optie vinden die automatisch m'n computer afsluit bij een te hoge temp. Ik heb Evga er over gemaild maar die konden dat niet in het bios verwerken, althans niet voor het bios voor een N67 680i moederbord.
  • Ik heb google afgestruind maar ik kan geen geschikt programma vinden. Ik gebruik nu Everest om m'n temperaturen uit te lezen. Helaas heeft Everest geen optie om je pc af te sluiten.
  • Ik weet dat Motherboard Monitor automatisch een programma kan starten wanneer een bepaalde waarde wordt overschreden, maar dat programma kent mijn Evga 680i moederbord niet. Kies ik b.v. een asus moederbord dan laadt vervolgens het programma niet en geeft dan een melding dat een bepaalde driver niet te laden valt.
  • CPUCool9 is ook een programma dat het kan maar die doet het ook niet.
Hier op Tweakers had iemand zelf een stukje hardware gebouwd die middels een temperatuurmeter de stroom kon onderbreken naar de pc toe. Maar schema's en solderen, daar heb ik geen kaas van gegeten en ik hoop dan ook dat er een softwarematige oplossing is of if een hardwarematige die je kunt kopen in de winkel. Nadeel van een windows programma is dat wanneer je pc hangt, het monitoringsprogramma ook hangt en je dus je fail-safe kwijt bent, maar beter iets dan niets, toch?

Maar vraag is dan ook: Weet iemand een programma die je computer automatisch kan afsluiten als de temps te hoog worden en/of zijn er misschien hardwarematige oplossingen?

Specs:
  • Evga 680i (N67)
  • Vista Ultimate 64bit (EN)

[ Voor 11% gewijzigd door vleppyniles op 28-12-2007 01:20 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Volgens mij kan speedfan het wel. Ik weet echter niet of die wel op je os gaat werken. :)

edit: gaat wel werken: linkje

[ Voor 36% gewijzigd door warcow op 28-12-2007 01:32 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 22:42
Met spedfan gaat dit, commando "shutdown" hier kan je nog de tijd aan hangen, dus hoe snel hij dat moet doen.(voor xp werkt dit)

Hier is iets beters, maar kost wel geld,
http://www.ikbenstil.nl/C...d73fece2390a6aff968953d20

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Met speedfan is het me inderdaad gelukt om een aantal events te triggeren wanneer m'n temps te hoog worden. Ik ga ook even je hardwarematige oplossing bekijken al was die bhoorlijk aan de prijs van bijna 70 euro's.

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 17:20
Met NextSensor kan je je CPU op een lagere frequentie laten draaien, bij een vooraf ingestelde temperatuur.
Is het misschien wat voor je?