Toon posts:

Na dual boot installatie hangt systeem na 1 seconde.

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis wou vista en XP dual booten.

Ik moest eerst vista installeren omdat hij enkel een recovery disk heeft, die disk houdt geen rekening met partities en zet alles in 1 enkele partitie.

Na de installatie van vista shrink ik de primaire partitie en voeg een tweede toe van 20GB FAT voor windows xp.

Ik start dan de windows xp installatie, na een tijdje reboot de pc en dan loopt het mis. Het systeem raakt niet verder dan 1 seconde en hangt tijdens het tonen van het logo "Asus"..

We geraken niet eens in het bios, geen foutboodschap niets. Daarna verwijderen we de HD, dan graakt ie wel iets verder, tot waar ie de lijst toont van alle primaire/secundaire master/slaves. (Is dus eigenlijk eerste scherm na logo). Maar dan hangt ie ook, toont geen foutboodschap maar blijft gewoon op dezelfde pagina staan..

Nog eens rebooten deze maal F2, ja zonder HD raken we in bios maar we kunnen daar niet veel doen omdat we de HD nodig hebben. Geprobeerd om de HD aan te sluiten terwijl het systeem al draait (om dan terug windows vista te installeren ofzo) maar het systeem heeft een failsafe dat zichzelf afsluit als je de HD wilt aankoppelen terwijl het systeem aanligt.

Daarna geprobeerd F4 en via een andere cd terug de bios geflashed maar het resultaat blijft hetzelfde.

Daar het een laptop is is het moeilijk om gewoon die HD te formatteren in een andere PC.

Wat kan ik nog proberen?
Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 00:57 ]

• Blokmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 18:24
Het is mogelijk om een casing te kopen voor je harde schijf. Als het een sata HDD is, is het verder mogelijk om deze gewoon via een andere PC te formatteren.

Verder begrijp ik niet hoe het komt dat je pc hangt door de data die op je harde schijf staat, volgens mij checkt hij je harde schijf niet eens voordat hij je bios gecheckt heeft.

Is het misschien mogelijk om een ander bootmedium te gebruiken, zoals je Vista of XP dvd? Desnoods een live cd.

Als dit niet werkt, probeer dan de boot priority in je bios aan te passen, en zelfs zo dat je laptop de HDD als bootmedium niet checkt, maar alleen kijkt naar een CD of DVD.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 01:31
Niet geheel ontopic misschien, maar wat dat externe aansluiten betreft, kijk eens naar deze '1337 device' van Conceptronic: http://www.conceptronic.n...od_ID=1898&Prod=CSATAI23U

Deze kost ~ € 35,- en komt altijd van pas :Y

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Kun je van diskette of usb-stick booten? Verwijder dan de partities op de schijf partitioneer opnieuw isntalleer dan eerst XP op de tweede partitie en Vista op de eerste (bootpartitie).

LinkedIn WoT Cash Converter

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Noxious schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 01:52:
Niet geheel ontopic misschien, maar wat dat externe aansluiten betreft, kijk eens naar deze '1337 device' van Conceptronic: http://www.conceptronic.n...od_ID=1898&Prod=CSATAI23U

Deze kost ~ € 35,- en komt altijd van pas :Y
en die kun je ook voor 10euro bestellen als je iets beter zoekt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat zal ik misschien wel moeten kopen. Ik had al de boot order verandert, het haalt niks uit tenzij ik de HD volledig loskoppel. Dus een live CD zal ook niet werken, omdat die enkel zou booten als de HD losgekoppeld is.

Heb dat ook uitgezet dat HD niet wordt gecheckt in bios maar blijkbaar helpt dat ook niet of wordt dat automatisch weer toegevoegd als ik de HD weer aansluit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 08:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje indien ik de schijf kan formatteren, moet ik het opnieuw proberen. Enig idee wat ik anders kan doen? Ik kan die hidden partities niet zien in vista schijf beheer, zou het ok zijn als ik ze verwijder tijdens xp installatie? Misschien dat het daar iets mee te maken zou hebben, ik zou niet weten wat het anders kan zijn. (Of schijf kapot om een of andere reden)

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 01:31
Als je ze niet eens kan zien dan lijkt het me sterk dat ze er nog zijn. Of er moet een 2e identieke schijf in zitten waarvanaf de recovery start of je hebt de recoverypartitie echt weggegooit waardoor die gewoon helemaal niet meer mogelijk is (of om cdtjes gaat zeuren). Overigens heb ik je startpost nog eens gelezen, het 'shrinken' van een partitie is ook niet echt je-van-het. Gebruik dan liever een Vista OEM cdtje en installeer daarmee, geef dan gewoon aan dat je de rest van de schijf leeg wil laten.

Ik raad dus aan de harddisk volledig te formatteren naar 'helemaal leeg' in een ander systeem, geen partities aanmaken of niks, eventueel killdisk er over heen zodat de schijf totaal geen herkenbare data meer heeft. Daarna een Windows XP installatie te doen en daar maar 1 partitie aan te maken en de rest leeg te laten, daarna de Windows Vista installatie vanaf een Vista OEM cd.
Pagina: 1