Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ben een HBO Informatica student en ik ben alweer een tijdje "werkloos". Omdat ik toch eigenlijk wel weer wat geld nodig heb, vind ik het wel weer tijd om aan de bak te gaan.

Alleen nu zie ik het niet zitten om een "gewone" studenten baan te nemen zoals horeca of order picken of ander werk dat mij helemaal niet ligt. Het liefst zou ik verder willen gaan in het programmeren. En daarin ook een bijbaan willen vinden.

Ik heb de hoogste cijfers van mijn klas (alles boven de 7,5), dus ik "snap" het wel, en heb ik genoeg inzicht om er iemand mee van dienst te zijn.

Ik heb hiervoor MBO gedaan, en de stages die gelopen heb ik altijd wel een tijdelijke bijbaan aan over gehouden. Dat was meestal werk in de richting van web-ontwikkeling. En die projecten heb ik altijd goed afgerond.

Nu hebben klasgenoten van mij eigen bedrijfjes, waar ze dus netwerken en computers leveren aan MKB. Nu zat ik te denken dat ik ook iets dergelijks zou kunnen doen, maar dan voor software. Maar ik heb geen idee hoe je daaraan begint, en heb ken ook niemand die een websiteje nodig heeft.

Ook heb ik op freelance sites gekeken als rentacoder.com , daar kun je werk vinden als programmeur, maar als studentje maak je niet echt veel kans om gekozen te worden tussen de ervaren mensen.

Mijn opties:
- Eigen bedrijfje beginnen (Hoe??)
- Open sollicitatie naar een lokale ontwikkeling shop
- Opnieuw contact zoeken met bedrijven waar ik gewerkt heb.

Mijn vraag is - omdat er vast wel I studenten zijn die ook hun zakgeld verdienen met code kloppen - : Hebben jullie tips over hoe je als I student aan een bijbaan in coden komt??

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Met een eigen bedrijfje ga je op exact dezelfde manier nat als op rentacoder.com en aanverwante sites, namelijk dat je geen naam hebt en geen portfolio. Je kunt beter binnen een beschermder omgeving een tijd(je) ervaring op doen in de praktijk. Een eigen bedrijf beginnen kun je ook met tig jaar solide ervaring en netwerk op je 30e nog doen, en dan heb je een stuk sterker fundering eronder liggen dan als non-ervaren 'rookie', en kun je tarieven vragen waarmee het wel rendabel is.

Professionele website nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:22
Kan mij gewoon niet voorstellen dat je geen werk vind, dan denk ik dat je niet goed gezocht hebt. Er is zat werk genoeg voor mensen zoals jij.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben blijven hangen bij het bedrijf waar ik mijn eerste stage heb gedaan. Ik doe daar nu code kloppen op basis van een nul-uren contract. Dat is ideaal voor mij als student, geen vaste werktijden en gewoon werken in je eigen tijd. Ook heb ik de mogelijkheid om thuis in de avond uren te werken :)

Verder is het zoals tc982 al zegt, er zijn genoeg bedrijven die developers zoeken. Kijk even wat er bij je in de buurt te doen is, en stuur gewoon even mailtjes of ze nog part-time developers zoeken. Nee heb je, en ja kun je krijgen ;)

En het is zeker aan te raden om naast je opleiding een bijbaantje als programmeur te nemen. Ik heb iig erg veel geleerd als mijn bijbaantje als programmeur.

[ Voor 12% gewijzigd door Chester op 27-12-2007 20:43 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Lastig verhaal, je zal het toch zelf moeten uitvinden. Maar je bent nu nog student begrijp ik? Als student is zelfstandig ondernemen niet altijd handig, je moet het wel weten te combineren. De meeste klanten verwachten toch wel een goede bereikbaarheid of je moet daar hele goede afspraken over weten te maken.

Ik zou zeggen start gewoon ergens bij een bedrijf in de buurt. Probeer in ieder geval nieuwe dingen uit, dus de bedrijven waar je al hebt gewerkt zou ik links laten liggen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk zelf dat er bijzonder weinig studenten zijn die code kloppen voor hun zakgeld. De gemiddelde afgestudeerde snapt al weinig van code kloppen (software ontwerpen en bouwen), laat staan studenten. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Het bedrijfsleven verwacht niet alleen software, maar ook ondersteuning en dat is altijd wel een heikel punt, ook als student zijnde.

En om je wat verder te helpen:
- Voor mogelijke klanten zou ik je klasgenoten met eigen bedrijf even polsen.
- Over hoe en wat van een eigen bedrijf zou ik bij de KvK en de belastingdienst gaan kijken.
- Bij een lokale ontwikkelshop kan je altijd vragen naar part-time functies

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij ook het beste, kijken wat er lokaal allemaal is en kijken wat ze willen.

Ik heb wel veel op Monsterboard gekeken, maar daar willen ze allemaal afgestudeerde HBO'ers hebben. En ik ben een keer naar een uitzemdbureau gegaan, en zij wouden me achter een helpdeskje stoppen.

Dus toch denk ik zaak om wat kleinere bedrijfjes uit te snuffelen. We hebben hier wel SAP :P

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47
en anders doe je toch zolang iets wat je "niet zo leuk vindt"? Ik ken genoeg mensen die baantjes hebben die ze niet leuk vinden. Maar ze verdienen wél geld! Kijk anders bij een OGD, een ict detacherings bureau voor studenten. Alleen ict gerelateerde opdrachten (ook helpdesken e.d.).

Memories of yesterday, will grow, but never die

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:51:
Ik heb wel veel op Monsterboard gekeken, maar daar willen ze allemaal afgestudeerde HBO'ers hebben.
....en fulltime :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat OGD klinkt wel aantrekkelijk :) misschien is dat iets voor mij.

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 08:58
Misschien kun je deze site es in de gaten houden

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:10:
Ik heb hiervoor MBO gedaan, en de stages die gelopen heb ik altijd wel een tijdelijke bijbaan aan over gehouden. Dat was meestal werk in de richting van web-ontwikkeling. En die projecten heb ik altijd goed afgerond.
Misschien kan je nog eens bellen met je oud stage bedrijven of ze nog opdrachten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich moet het toch wel mogenlijk zijn om ergens bij een klein lokaal software bedrijfje terecht te komen. Ik werk bij een klein software bedrijfje en we hebben het zo druk dat we altijd wel wat hulp kunnen gebruiken.

Je moet dan niet meteen een top salaris verwachten, en dat je het meest verantwoordelijke werk krijgt, maar het lijkt me dat er ook wel wat simpel programmeer werk bij kleine software bedrijven te doen is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Goed om je heen kijken! Er is werk genoeg... Ik heb zelf ook altijd relevant werk naast de studie gehad (op dit moment studeer ik af).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:09
Er is werk genoeg, idd, maar 99.9% van de beschikbare jobs zijn zware fulltime betrekkingen (40u per week dus).
Ik heb ook een tijdje rondgekeken naar een halftime job in de IT, of eventueel 3/4 dagen per week werken, maar dat blijkt bijna onbestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Er zijn zeker wel bedrijven die mensen parttime zoeken. Je moet vooral eens kijken bij startups e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door djluc op 28-12-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Pas geleden op werk.nl nog een vacature voor 20 uur thuiswerken in de week. Een zeldzaamheid, maar het kan dus wel. En anders kan je natuurlijk de stoute schoenen aantrekken en zelf contact opnemen met een aantal bedrijven in de buurt. Misschien heb je geluk, en zien ze er wel wat in. Zeker omdat je als student toch geacht wordt kennis van zaken te hebben, zonder dat ze zich blauw betalen aan je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een baantje, en ik heb er nieteens zelf iets voor hoeven doen want ze reageerde op mijn profiel op zoekbijbaan.nl. :)

Ze gaan me ook door een MS certificering traject gooien. Het is dus een bedrijf dat projectmatig .NET opdrachten uitvoert. Met UML en de hele rikketik. En ik mag zelf weten wanneer ik werk, als het maar 16 uur is. Zaterdag of savonds, het maakt niks uit.

Wel fijn want ik werd het PHP scripten en Classic ASP kloppen een beetje zat:
"Hey, kan je ff een scriptje makûh want ik kenniks op internet vinden... :( "

Dat gaat na drie MBO stages ook een beetje vervelen natuurlijk. Fijn dat ik nu een niveau'tje hoger aan de slag kan in een bedrijf waar Software Development core business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:45:
Ik denk zelf dat er bijzonder weinig studenten zijn die code kloppen voor hun zakgeld. De gemiddelde afgestudeerde snapt al weinig van code kloppen (software ontwerpen en bouwen), laat staan studenten. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Hehe, leuke opmerking waar ik even op wil inhaken.

Je hebt gelijk, ik denk dat als je goed wilt worden in de Informatica dat je dan een pro-actieve houding moet hebben. Ik quote een leraar van mij: "Ik ben een realist, jullie zitten hier om met minimale moeite jullie papiertje te halen."

Ik wil niet arrogant doen, maar ik denk dat ik die "uitzondering" ben. Ik ben continue bezig met wat er speelt in de Informatica wereld, ik ben verslaafd aan blogs zoals The Daily WTF, Coding Horror, ScottGu, enzovoort. Recentelijk ben ik begonnen met het lezen van Code Complete 2.

Dus ik ben continue bezig met kennis op te doen. En ik ga dus niet voor minimale kennis, maar voor maximale kennis en continue verbeteren.

Ik merk dat mijn klasgenoten niet zo zijn. Ze doen zeker moeite voor hun opleiding, maar ook niet meer dan dat. Als we samen op school in een tussenuur zitten zijn hun bezig met spelletjes op hun laptop. Ik zit dan dus mijn blogjes af te struinen. Spelletjes doe ik thuis wel. Een klasgenoot zei tegen mij: "Ik wil geen programmeer opleiding, ik wil gewoon een HBO papiertje. Maar programmeren kan ik al dus doe ik Informatica". Op het MBO was het nog erger, er kwam eens keer iemand binnen zetten met een Linux Bible, die werd meteen uitgemaakt voor iemand die geen leven had.

Er zijn misschien wel levendige discussies over Linux vs Windows en wat de beste grafische kaart is. Maar dat soort dingen zijn helaas niet echt relevant als je gaat leren software maken. Intresse voor computers is er, maar niet de juiste intresse.

We waren met de studentenvereniging een keer bij iemand met zijn allen aan het eten. Vroeg er een meisje aan de jongen bij wie waren waarom die jongen boeken had |:(. Persoonlijk irriteer ik mij een beetje aan die "studenten-mentaliteit" en minimalistische houding van mensen in het algemeen.

Mensen vragen ook met grote verbazing hoe ik het voor elkaar krijg dat ik zulke hoge punten heb. Voorheen had ik geen antwoord, maar nu denk ik dat een pro-actieve houding 80% van het werk is.

Net zoals er in de blogs staat:
I say it because if you're reading any programming blog whatsoever, you're demonstrated a willingness to improve your skills and learn more about your chosen profession.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/001004.html

Ik denk dat ik met mijn pro-actieve houding mij differentïeer van veel (startende) ICT'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:52:
[...]
Ik denk dat ik met mijn pro-actieve houding mij differentïeer van veel (startende) ICT'ers.
Ik denk zelf dat je een beetje sites lezen behoorlijk overschat en daadwerkelijke ervaring onderschat. Je kan lezen tot je d'r bij neervalt maar je leert pas echt zodra je d'r elke dag mee bezig bent - met echte projecten, met echte deadlines en waar echt (groot) geld mee speelt.

Ook leert geen enkele opleiding je dingen als behoorlijke souce control, (distributed/virtual) team based development, daadwerkelijk opstellen van goede functionele dan wel technische specificaties van je daadwerkelijke klanten dan wel toekomstige gebruikers (requirements gathering is een compleet vak apart!) en dan zijn er nog tal van andere zaken zoals release management, gescheiden development, integration/UAT, productie omgevingen (waarbij in veel bedrijven het ontwikkelteam beperkt tot geen toegang hebben tot de laatste twee omgevingen) en dan zijn er nog de politieke spelletjes en conflicten die bij veel (ICT) projecten de kop opsteken.

En het aller belangrijkste is .. je doet evaring op door zelf fouten te maken en daarvan te leren. Iemand die beweert nooit zelf fouten gemaakt te hebben, die zal ik niet eens aannemen - of die persoon is niet eerlijk of hij heeft gewoon te weinig gedaan om fouten te maken.. Want die maakt iedereen - en ik in het bijzonder ;) Dat is juist onderdeel van ervaring .. ik weet dat ik bepaalde dingen niet moet doen of niet op die manier moet aanpakken omdat ik daar zelf wel eens behoorlijk mee op m'n snufferd gegaan ben.

Nou wil ik niet zeggen dat zelf studie en veel lezen niet belangijk is - maar aan de zijlijn mee kijken is nooit hetzelfde als zelf (mee) doen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
@ tazzman > Gelukkig ben ik niet de enige die na het betreden van de arbeidsmarkt de hiaten in de opleiding herkent. Ervaring is de optelsom van fouten, daarin geef ik je gelijk. Het kunnen echter ook fouten van anderen zijn... ;)

IceHeatNL > Ik voel me aangesproken door je commentaar op 'de studentenmentaliteit'. Mijn focus op de zes en daarmee voldoen aan de gestelde eis heeft me in staat gesteld studie en parttime baan te combineren. Alleen wonen, 20 uur werken en sporten verhindert extra studeren en zo voor de tien te gaan. Wen vast aan het idee dat de meeste managers waar je mee te maken krijgt sturen op hun KPI's. Dat zijn de punten waar hun bonus vanaf hangt. Als van hen gevraagd wordt het 'ziekteverzuim terug te dringen tot 5%', is dat de focus (lees: voldoende). Extra investeringen in tijd, geld & commitment worden dan gestoken in bijvoorbeeld de KPI '75 procent gecertificeerde medewerkers'. Kom jij met een idee om het ziekteverzuim verder terug te dringen: "Mooi man, bewaren we voor volgend jaar!"

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

phobosdeimos schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:23:
Ik heb ook een tijdje rondgekeken naar een halftime job in de IT, of eventueel 3/4 dagen per week werken, maar dat blijkt bijna onbestaande.
Mwah d'r wordt niet mee geadverteerd, da's wat anders. Ik heb zelf best interesse in parttimers onder bepaalde voorwaarden, maar ik ga d'r niet publiek vacatures aan wijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tazzman schreef op zondag 06 januari 2008 @ 03:07:
[...]Nou wil ik niet zeggen dat zelf studie en veel lezen niet belangijk is - maar aan de zijlijn mee kijken is nooit hetzelfde als zelf (mee) doen.
En daarom wil ik een baantje in de ICT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Inderdaad, als je begint met werken zul je zien dat je opleiding een leuk kapstokje was. Daarnaast zul je ook merken dat de focus op "zo goed mogelijk code kloppen", wat ik enigszins proef uit het verhaal, lang niet altijd het belangrijkst is. Deadlines, voldoen aan de eisen van je (interne) klanten, daar draait het om.

Ik vind het overigens wel goed dat je uit probeert te stijgen boven de zesjesmentaliteit, die m.i. ook binnen bedrijven teveel terug te vinden is. "Als ik niet opval en maar een beetje wat doe vang ik m'n geld ook". Een zijspoor, maar dat zijn dan ook vaak de types die lopen te klagen als anderen wel promotie maken. Oftewel, niks mis met beter willen zijn. Maar pas op! Zorg ervoor dat je niet die vervelende zeikerd wordt op kantoor, die alles en iedereen tegen zich in het harnas jaagt door continu commentaar te leveren op andermans code (want je weet het beter), maar zelf alles te laat aflevert "omdat het beter moet". Een extreem voorbeeld, maar ze bestaan.

Een mooi voorbeeld van het informaticavak wat al genoemd is zijn requirements. Want hoe kun je goede code kloppen als je niet weet wat je klant wil? Dat is echt een vak apart, wordt door velen onderschat, maar is van essentieel belang voor het slagen van een project.

In ieder geval succes met je studie en je bijbaan!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1