Toon posts:

Doorgebrande kabel van mijn voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 1.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik was bezig met de kabels van mn computer wat netter aan het wegwerken en tijdens het opnieuw aansluiten van de kabels heb ik de kabel van het diskettestation er niet goed ingedaan waardoor deze is doorgebrand. Het resultaat is dat het diskette station kapot is (geen probleem heb een andere), en dat de connector van de diskette station stroom kabel van de voeding ook beyond repair is. Gelukkig lijkt er voor de rest niks aan de hand.

Mijn vraag is, kan ik de kapotte connector (zit aan het einde van de kabel) van de voeding kabel eraf knippen en dan de vier draadjes netjes met isolatietape afwerken zodat ik veilig de andere connectors wel kan gebruiken? (ik wil de kapotte connector liever niet laten zitten, want kan niet garanderen dat het nooit kortsluiting o.i.d. maakt). Misschien een domme vraag, maarja better safe then sorry :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Jep, dat kan prima.
Beste zou zijn als je wat krimpkous eromheen doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen krimpkous, maar op zich zou isolatietape toch wel voldoende zijn? Zo niet dan kan ik wel wat ophalen natuurlijk :)

Verwijderd

Draadje 1 voor 1 afknippen en daar goede isolatie tape er netjes en goed om wenden.
Daarna heb je er geen omkijken meer na.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je het netjes doet, is het geen probleem :)

Je kunt evt. ook zoeken naar een molex verloopje, wellicht makkelijker/veiliger :)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 12:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Als je maar zeker weet dat die tape niet los kan komen. De stromen die uit die voedingen kunnen komen zijn niet misselijk, en die draden wil je dus niet tegen je kast oid hebben hangen.

blabla

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

MidiMaze schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:44:
Als je maar zeker weet dat die tape niet los kan komen. De stromen die uit die voedingen kunnen komen zijn niet misselijk, en die draden wil je dus niet tegen je kast oid hebben hangen.
Heb ik wel eens gehad.
Mijn voeding (zalman destijds) ging uit. Stroom eraf.. zoeken welke draad er kortsluiting maakte (was een floppy stekker die tegen een uitstekende schroef lag en daardoor net sluiting maakte).
Stroom er weer op en mijn voeding deed het weer.

Heb je een goedkope voeding, dan heb je een grote kans dat hij stuk gaat.

Verwijderd

waarom maak je er niet gewoon een nieuwe stekker aan?

die onderdelen zijn makkelijk los verkrijgbaar.
Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over sluiting of iets dergelijks

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat mij erg verbaast is dat die kabel kennelijk door is gebrand. :?
Dat zou onder normale omstandigheden *NOOIT* mogen gebeuren. (remco_k denkt even aan de 4 dode kindjes door een brand in een huis, eveneens veroorzaakt door een affikkende kabel :'( , andere situatie en overbelast welliswaar )
Nu zijn dit geen normale omstandigheden omdat de TS de kabel verkeerd aan heeft gesloten. Toch moet een voeding daarvoor beveiligd zijn... En die van de TS is dat blijkbaar niet?

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 27-12-2007 20:07 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

remco_k schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:07:
Wat mij erg verbaast is dat die kabel kennelijk door is gebrand. :?
Dat zou onder normale omstandigheden *NOOIT* mogen gebeuren. (remco_k denkt even aan de 4 dode kindjes door een brand in een huis, eveneens veroorzaakt door een affikkende kabel :'( , andere situatie en overbelast welliswaar )
Nu zijn dit geen normale omstandigheden omdat de TS de kabel verkeerd aan heeft gesloten. Toch moet een voeding daarvoor beveiligd zijn... En die van de TS is dat blijkbaar niet?
Hoe wil je het ding dan er tegen beveiligen?
Een paar watt is al voldoende om een kleine massa zodanig op te warmen dat er brandgevaar ontstaat, er is niets dat je kan inbouwen om hier tegen te beveiligen, de voeding levert een stroom ruimschoots binnen de marge van overcurrent protection en de spanning is netjes stabiel hetgeen wat hij moet zijn, toch kan er in principe altijd brand ontstaan.
Vergelijk maar gewoon met een AA batterij, zelfs deze kan brand doen ontstaan door slecht contact. Hou maar eens een prop staalwol tegen de 2 polen van een AA (die je niet meer wil gebruiken) tegelijk geduwd en kijk wat er gebeurt: het staalwol wordt aan je batterij gelast.

Er is overigens ook een verschil tussen
- brand die ontstaat louter tegen gevolge van oververhitting van de kabel of connector
- brand die onstaat ten gevolge van de ontsteking van koolstofaanslag die zich had afgezet op de connectoren (wat op zijn beurt het gevolg is van langdurige slechte verbinding met overslag).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja, maar om een kabel te laten doorbranden moet er echt een flinke stroom gaan lopen, die is dermate hoog waardoor dat gewoon makkelijk met een simpel zekeringetje af is te schermen.
Het staat dus even los van aanslag of andere invloeden.
Het gaat hier toch gewoon puur om zo'n hoge stroom dat een kabel wegschroeid? Dat is echt niet normaal hoor.

Alles kan stuk.

Verwijderd

De 5V lijn kan bijvoorbeeld dik 20A te leveren, als je dan 19A trekt omdat er net geen volledige kortsluiting is gaat de beveiliging er niet op, maar frituur je wel je draden (vooral die dunne draadjes die vaak aan zo'n floppyconnector zitten, die dikkere kunnen wel veel meer aan).
Heb hier nog een mobo waarmee exact 't zelfde is gebeurd, en pas nog gehad met een lichtsnoer.

Dat zou overigens alleen kunnen gebeuren als de floppyconnector op z'n kop zat, als hij een pinnetje opgeschoven zit mag hij niet uitfikken (dan is er namelijk wel volledige kortsluiting).

Verwijderd

Misschien kan topicstarter specifieren hoe de kabel net zat, en hoe en waar de zaak net doorgebrand is?
Er wordt gesproken van de connector die beschadigd is ipv de kabel zelf.
Is de voeding overigens uitgeslagen of ging de zaak gewoon door?

Als de connector niet goed insteekt en aldus slecht contact maakt (hoge weerstand met dus hoge vermogendissipatie) kan dat ook al bij lage stromen leiden tot inbranding (zeer lokaal danwel).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Wel vreemd inderdaad dat je connector is afgefikt, bij mij was het altijd zo dat zodra er een kortsluiting was, dat de voeding in de beveiliging sprong (uit dus), een paar minuten later kon ik hem dan weer aan zetten.

Verwijderd

Topicstarter
HRSFmarx: Ik maak er geen nieuwe connector aan omdat ik hem niet nodig heb, ik heb nog een andere goede diskette station connector over (zaten er 2 aan de voeding) en kan die dus gebruiken. Dus een nieuwe connector zou alleen maar verspilde moeite zijn als ik het met isolatie tape ook kan redden :)

Ik zal even iets beter uitleggen hoe de kabel zat omdat sommige mensen daarom vroegen. Ik had de floppy connector wel goed om erin gedaan, maar blijkbaar 1 van de 4 pinnetjes verbogen (hoe precies weet ik niet, anders had ik het wel gefixed voordat ik er stroom op had gezet :P). Maar het resultaat is dat ik nu 1 van de middelste pinnetjes (op de disk drive) compleet weggevaagd is met wat mooie bruine brand sporen eromheen en de connector zelf is bij de plek van de middelste pin en de buitenste pin er direct naast verschroeid (de gold plated dingen op de connector zijn weg geschroeid en het connector omhulsel is geschroeid). Verder is de kabel naar de connector ook op meerder plekken door de beschermlaag heen geschroeid (zag ik later pas toen ik t eraf knipte). Maar op de plek waarbij de kabel weer dikker wordt ziet alles er ok uit. Die connector geeft ook nog gewoon stroom.

De voeding zekering is trouwens niet gesprongen o.i.d., ik hoorde een geluid van elektriciteit kraken en rook een brandlucht, dus computer weer uitgedaan maar ik zag zo snel niks dus ik dacht dat het misschien een vuiltje/stofje/o.i.d. was dat verbrandde (aangezien de pc nog normaal werkte voor zover ik kon zien) ik doe de pc weer aan en alles werkte goed. Maar na een paar minuten hing alles en wilde de pc ook niet meer opstarten (naja niet voorbij bios scherm). Maar dus geen voeding die doorsloeg en dat soort ongein. Daarna heb ik pas alle kabels los gehaald en zag ik dat de floppy drive de oorzaak van de brandlucht was (kon het eerder al niet echt traceren het leek van een kabel te zijn die er nog goed uit zag, maar die liep dus vlak langs de floppy drive vandaar de sterke lucht op die plek). Toen dus de floppy drive eruit gehaald en ff hier gepost.

Nu heb ik alles dus afgeknipt en met isolatie tape omwikkeld (genoeg en vast genoeg zodat het geen problemen meer zou moeten geven). En de computer werkt weer normaal, alleen ben ik erachter gekomen waarom mijn computer na het vastlopen niet meer voorbij de bios wilde komen, mijn dvd-rom die aan dezelfde stroomkabel zat als de (toen nog) kapotte floppy connector kabel heeft een oplawaai gehad en is niet meer 100% functioneel. Hij krijgt nog wel stroom maar reageert niet meer,omdat hij toen nog wel via de IDE kabel vast zat probeerde het systeem de dvd-rom te ontdekken o.i.d. en omdat die dus niet meer werkte kwam het allemaal niet meer verder.

Maar goed, zonder de dvd-rom werkt mijn systeem wel perfect, denk dat de dvd-rom het heeft begeven omdat ik niet meteen doorhad dat die stroomkabel niet meer goed was, gelukkig zijn die dingen niet zo duur en is het niet echt een probleem om te vervangen.
Pagina: 1