Fotoboeken inscannen, welk programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bobjehbob
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 18:04
Hallo,

Ik heb hier 31 fotoboeken liggen, waarvan alle fotos zitten ingeplakt. En die zou ik graag digitaal willen hebben.

Dus ik was gisteravond begonnen met scannen, ik heb ze ingescant met Paint. Maar sommige foto's zaten er scheef op en toen heb ik die vervolgens een paar graden gedraait met Microsoft Office Picture Manager. Want met paint kan je alleen hoeken van 90 graden nemen.

Dus het is een hele klus voormij geweest, ik ben 6 uur bezig geweest met 250 foto's.

En nu moeten de andere 30 fotoboeken nog worden ingescant, alleen als ik het zo op deze manier blijf doen lijkt het me niet de juiste optie dus ik was op Google.nl gaan zoeken naar een programma die de fotos inscant en vervolgens uitgeknipt worden(want er zitten 3 fotos per pagina.) En waar ze ook in gedraait kunnen worden.(een paar graden, dus geen hoeken van 90 graden).

Alleen ik heb niet echt kunnen vinden wat ik zocht.

Heeft iemand hier ervaring mee, weet iemand een programma die me is aan te raden?
het programma mag betaald zijn.

alvast bedankt;)

gr. Bob

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Je hebt een scanner nodig die met 1 knop scant, dan kan je lekker snel je foto's naar bestanden scannen.

Vervolgens open je elk bestand met Photoshop, waarin je heel snel de individuele foto's uit kan knippen (met een vooraf ingesteld crop-gereedschap)

Overigens is het een tijdrovend klusje, hoe je het ook doet.

Houdoe

• bobjehbob
Witte schreef op donderdag 27 december 2007 @ 18:59:
Je hebt een scanner nodig die met 1 knop scant, dan kan je lekker snel je foto's naar bestanden scannen.

Vervolgens open je elk bestand met Photoshop, waarin je heel snel de individuele foto's uit kan knippen (met een vooraf ingesteld crop-gereedschap)

Overigens is het een tijdrovend klusje, hoe je het ook doet.
En die scanner heb ik niet, ik heb een canon mp 110 http://www.jarcomputers.com/pictures/250x250/PRNCANMP110_250x250.jpg
en ik moet heel het boek er onder leggen dus er staan meerdere fotos op 1 pagina. en die staan dan allemaal een paar graden scheef omdat ze er niet helemaal recht in geplakt zijn. En als ik ze dan weer vanuit de scan weer opnieuw moet openen in photoshop en daar vervolgens alles bewerken. Het gaat dan echter niet sneller zoals ik het nu doet.

Ik ben meer opzoek naar een programma die alles in 1 heeft.

• Witte
met photoshop heb ik echt in no-time individuele foto's geknipt.
Photoshop kan geroteerd knippen!

Houdoe

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 15:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat roteren is een behoorlijke aanslag op de kwaliteit. Je kunt beter de foto's zo recht mogelijk onder de scanner leggen en eventueel de scheve randjes eraf halen ipv draaien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Witte
^^ uiteraard. Overigens heeft photoshop goede algoritmen die het kwaliteitsverlies beperken.

maar stel dat er op een A4 3 foto's geplakt zijn, die ten opzichte van elkaar niet recht staan, dan heb je 2 opties:

1. vooraf rechtleggen: tijdrovend, maar rotatie niet nodig en dus goede kwaliteit
2. tijdens het knippen roteren: gaat als een speer, maar een beetje kwaliteitsverlies.

Houdoe

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:07
onze HP scanner software heeft iets ingebakken zitten waardoor het foto's automatisch herkent en uitknipt, ik heb m'n pa er wel eens mee bezig gezien.

Maar jij hebt geen HP scanner zie ik net, dus die vlieger gaat voor jou niet op.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:15
Witte schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:18:
Ik meen me te herinneren dat Photoshop bij een pagina met meerdere foto's zelf de foto's selecteert, rechtzet, cropped, en opslaat als aparte bestanden. :?

• bobjehbob
Witte schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:18:
De fotos zitten vastgelijmt in het fotoboek dus ze er echt recht onderleggen lukt niet. Dus dan kies ik voor een beetje kwaliteitverlies. Jammer, maargoed.

Hoe moet je geroteerd knippen in Photoshop? Ik heb het programma doorgezocht, en kom er neit echt uit. Ik heb "Adobe Photoshop Elements 6.0"

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 12:26
bobjehbob schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:06:
[...]
Hoe moet je geroteerd knippen in Photoshop? Ik heb het programma doorgezocht, en kom er neit echt uit. Ik heb "Adobe Photoshop Elements 6.0"
In Photoshop kun je dit doen door te kiezen voor File --> Automate --> Crop and Straighten Photo's.

De help van Photoshop legt het ook wel duidelijk uit. (zie hieronder). Of dit ook in Photoshop Elements mogelijk is, weet ik niet.

Voor het snel inscannen, kun je gebruik maken van de "Wizard Scanner en camera" welke standaard in Windows zit (start --> programma's --> bureau-accessoires).
Stel bij aangepaste instellingen 1 keer de resolutie goed in (zou minimaal 300 dpi nemen). Zorg dat de hele blz. is geselecteerd. Klik op volgende, geef een naam op, nog een keer op volgende om hem te laten scannen. Hierna klik je op vorige, sla de blz. om en begin op nieuw.

Nadat je alles hebt ingescand, kun je dus met Photoshop de foto's uit laten knippen. Nog steeds een hoop werk, maar wel minder. Het is wellicht zelfs mogelijk om in Photoshop via de automate --> batch functie alle ingescande blz.'s achter elkaar te laten verwerken en automatisch in aparte bestandjes op te slaan.
To use the Crop And Straighten Photos command
The Crop and Straighten Photos command helps you make separate image files from multiple images in a single scan. For best results, you should keep 1/8 inch between the images in your scan, and the background (typically the scanner bed) should be a uniform color with little noise. The Crop and Straighten Photos command works best on images with clearly delineated outlines.
If the Crop And Straighten Photos command cannot process a complex image file, use the Crop tool.
Open the scanned file that contains the images you want to separate.
Select the layer that contains the images. Alternatively, draw a selection border around one or more images to generate just those images into separate files.
Choose File > Automate > Crop And Straighten Photos. The scanned images are processed, and then each image opens in its own window.
If the Crop And Straighten Photos command incorrectly splits one of your images, make a selection border around the image and some background, and then hold down Alt (Windows) or Option (Mac OS) when you choose the command. The modifier key indicates only one image should be separated from the background.

• bobjehbob
HEEL ERG BEDANKT :D, ben hier echt blij mee.

Hiermee gaat het echt een stuk sneller.

Gr. Bob
--Niels-- schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:34:
[...]

In Photoshop kun je dit doen door te kiezen voor File --> Automate --> Crop and Straighten Photo's.

De help van Photoshop legt het ook wel duidelijk uit. (zie hieronder). Of dit ook in Photoshop Elements mogelijk is, weet ik niet.

Voor het snel inscannen, kun je gebruik maken van de "Wizard Scanner en camera" welke standaard in Windows zit (start --> programma's --> bureau-accessoires).
Stel bij aangepaste instellingen 1 keer de resolutie goed in (zou minimaal 300 dpi nemen). Zorg dat de hele blz. is geselecteerd. Klik op volgende, geef een naam op, nog een keer op volgende om hem te laten scannen. Hierna klik je op vorige, sla de blz. om en begin op nieuw.

Nadat je alles hebt ingescand, kun je dus met Photoshop de foto's uit laten knippen. Nog steeds een hoop werk, maar wel minder. Het is wellicht zelfs mogelijk om in Photoshop via de automate --> batch functie alle ingescande blz.'s achter elkaar te laten verwerken en automatisch in aparte bestandjes op te slaan.

[...]
Pagina: 1