Toon posts:

Thuisnetwerk (file sharing) tussen XP en Vista werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 4.857 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sindskort een nieuwe laptop met Windows Vista, maar krijg deze helaas niet op het thuisnetwerk aangesloten zodat ik bestanden kan delen. Heb eindeloos lopen zoeken op internet, ook de zeer nuttige FAQ op deze site bekeken, maar kennelijk is dit probleem wat gecompliceerd want ik heb geen oplossing kunnen vinden. Vandaar dat ik ook naar Tweakers ga en niet naar een van de vele computerforums, want hier zitten toch de mensen met de meeste kennis.

Ik heb nu dus een PC met WinXP en een laptop met WinVista.

De naam van het gebruikersaccount op beide computers is hetzelfde (schijnt uit te kunnen maken). Bovendien staat bij allebei de naam van de werkgroep goed ingesteld.

Als ik op de laptop met Vista ga en ik klik op 'Netwerk', krijg ik wel de gesharede mapjes te zien op mijn pc met XP. Als ik echter zo'n mapje probeer te openen krijg ik na ongeveer 2 minuten nadenken deze melding:

"\\computernaam is niet toegankelijk. U hebt mogenlijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

De opgegeven netwerkbron is niet langer beschikbaar."

Als ik op mijn PC met XP de laptop probeer te benaderen krijg ik dezelfde foutmelding, maar dan meteen.

Ik heb al geprobeerd om de computernaam en de werkgroepnaam op beide computers te veranderen in iets anders, maar dat hielp niet. Ook heb ik in het Netwerkcentrum van de laptop met Vista de optie "Met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld, ook zonder effect.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hulp wordt zeer gewaardeerd.

PS: saillant detail: mijn oude laptop met WinXP (inmiddels weggegooid) kon wel probleemloos op het thuisnetwerk worden aangesloten en kon files sharen met zowel de PC met WinXP als de nieuwe laptop met WinVista. 8)7

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 13:30

erikver

Ik zeg...

Probeer deze link eens. Staan wat tips in over je instellingen in Windows Vista.

Life's not a Krentenbol

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24
laat me raden, beide useraccounts hebben een blanco (=geen) password... :?

A wise man's life is based around fuck you

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-12 15:14
Bestanden delen staat toch ingeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
erikver schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 02:48:
Probeer deze link eens. Staan wat tips in over je instellingen in Windows Vista.
Dank je, heb ik helemaal nagelopen maar nog steeds zonder resultaat!

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 02:57:
laat me raden, beide useraccounts hebben een blanco (=geen) password... :?
Klopt, ik heb inmiddels bij allebei een wachtwoord ingesteld (hetzelfde wachtwoord, dezelfde gebruikersaccountnaam), ook dit zonder resultaat! Sowieso heb ik 'Met wachtwoord beveiligd delen' in Netwerkcentrum van de laptop met Vista uitgeschakeld.
_-_bram_-_ schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:49:
Bestanden delen staat toch ingeschakeld?
Ja.

Iemand nog een idee? :?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:23:
PS: saillant detail: mijn oude laptop met WinXP (inmiddels weggegooid) kon wel probleemloos op het thuisnetwerk worden aangesloten en kon files sharen met zowel de PC met WinXP als de nieuwe laptop met WinVista. 8)7
Dan zou het toch ook (deels) aan de winXP PC moeten liggen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Monkii0110
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-12 17:39

Monkii0110

This is Sparta!!!

Heb het probleem wat jij hebt ook soms, maar dan gaat het om downloads die net zijn gedownload op een andere pc (XP ;-) ) waar nogniet de juiste credentials op zijn geplaatst.

Het probleem wat jij hebt:
- Is dat bij alle map shares?
- En als we het goed begrijpen dan kon je dus we via een andere pc (XP) bij je Vista PC.

Wat ik iig heb ingesteld bij het netwerk centrum:
- Netwerkdetectie: ingeschakeld
- Bestanden delen: ingeschakeld
- Met ww beveiligen uitgeschakeld (Netwerk wordt nog beveiligd door Router met firewall).

Verder heb ik op de shares de volgende rechten:
- Gast: Leesrechten, zodat iedereen er in mijn netwerk bij kan, maar geen bestanden kan wijzigen.

Maar goed dit zal ook wel in die link staan ;-)

Verwijderd

Topicstarter
ThaPizza schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 11:06:
Heb het probleem wat jij hebt ook soms, maar dan gaat het om downloads die net zijn gedownload op een andere pc (XP ;-) ) waar nogniet de juiste credentials op zijn geplaatst.

Het probleem wat jij hebt:
- Is dat bij alle map shares?
Inderdaad!
- En als we het goed begrijpen dan kon je dus we via een andere pc (XP) bij je Vista PC.

Wat ik iig heb ingesteld bij het netwerk centrum:
- Netwerkdetectie: ingeschakeld
- Bestanden delen: ingeschakeld
- Met ww beveiligen uitgeschakeld (Netwerk wordt nog beveiligd door Router met firewall).

Verder heb ik op de shares de volgende rechten:
- Gast: Leesrechten, zodat iedereen er in mijn netwerk bij kan, maar geen bestanden kan wijzigen.

Maar goed dit zal ook wel in die link staan ;-)
Dit staat precies zo bij mij ingesteld.

Inmiddels is er wel wat veranderd aan de situatie: van de WinXP PC kan ik nu wel op de shared folders van de Vista-laptop komen! Hoera!

Van Vista latpop naar XP PC blijft een probleem. Ik zie wel de shared folders op de XP PC, op het moment dat ik op een van de mappen klik loopt de groene balk bovenaan vol:

Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/81gehht.jpg

Na een minuut ofzo komt dan de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/85eizqh.jpg

Heel vreemd!

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn oude laptop met XP weer tevoorschijn gehaald en in het netwerk gestopt.

Geen enkel probleem met deze laptop. Kan probleemloos bij zowel de mappen op de laptop met Vista als op de PC met XP. Ook kan ik vanaf mijn laptop met Vista probleemloos op de shared folders van de laptop met XP.

Het enige wat niet blijft werken is vanaf de laptop met Vista naar de PC met XP.

Wie het weet mag het zeggen! :? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok weer een ontdekking! Heb nu mijn Vista-laptop met een UTP-kabel aangesloten op het net ipv met wireless, dan werkt alles wel! 8)7 8)7 8)7

Het probleem zit hem dus kennelijk in het wireless signaal ofzo?

Iemand enig idee hoe dit kan? De UTP-kabel loopt naar wireless switch waar ook het wireless signaal vandaan komt. Deze switch is weer aangesloten op het modem 4 verdiepingen lager.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12 20:58
Welke router heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Sweex Wireless Broadband Router 11G (LC000070)

• bogaard
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 11:33
authentication level staat niet goed!

doe het volgende

control panel - administrative tools - local security options -
zoek het volgende
network security:LAN manager authentication level

staat waarschijnlijk op NTLM, verander dit naar ,send LM & NTLM

en nu moet het werken, windows xp en eerdere versies ondersteunen niet NTLM

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-12 15:56
Heb dit probleem ook heel even gehad. Ik draai overigens met WinXP Pro SP2 en Vista Business Pro met een Linksys WRT54GC router. Wireless doet het (soms) nog steeds niet. Mijn laptop gebruik ik voor mijn werk en zet ik meestal in sleep modus. Op het moment dat ik hem dan thuis uit sleep mode haal en probeer via wireless bij mijn thuis PC te komen, wil dit, wederom soms, niet werken. Na een reboot werkt dit wel. Wellicht dat Vista credentials vast houdt van het netwerk waarop ik eerder zat. Laten we hopen dat SP1 voor Vista dit oplost.

Let wel, het probleem doet zich niet consistent voor. Voor de goede orde, als ik bij klanten zit log ik niet in op het domein van de klant, maar maak ik slechts gebruik van het netwerk. Dus het zit hem niet in de cached credentials.. Wel weet ik dat ik een policy op mijn laptop heb dat je geen gebruik van wireless mag maken als je op een vast netwerk zit. Dus wellicht is het zoiets bij jou ook?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Verwijderd

Topicstarter
bogaard schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:07:
authentication level staat niet goed!

doe het volgende

control panel - administrative tools - local security options -
zoek het volgende
network security:LAN manager authentication level

staat waarschijnlijk op NTLM, verander dit naar ,send LM & NTLM

en nu moet het werken, windows xp en eerdere versies ondersteunen niet NTLM
Klinkt interessant! Heb ik geprobeerd (op de Vista laptop), maar kan dat scherm met Local security options niet vinden. Ik heb de volgende opties onder Systeembeheer (administrative tools):

Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/6yai49s.jpg

Waar kan ik het vinden? Heb Vista Home Premium btw.

Verwijderd

Topicstarter
Yilar schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:12:
Heb dit probleem ook heel even gehad. Ik draai overigens met WinXP Pro SP2 en Vista Business Pro met een Linksys WRT54GC router. Wireless doet het (soms) nog steeds niet. Mijn laptop gebruik ik voor mijn werk en zet ik meestal in sleep modus. Op het moment dat ik hem dan thuis uit sleep mode haal en probeer via wireless bij mijn thuis PC te komen, wil dit, wederom soms, niet werken. Na een reboot werkt dit wel. Wellicht dat Vista credentials vast houdt van het netwerk waarop ik eerder zat. Laten we hopen dat SP1 voor Vista dit oplost.

Let wel, het probleem doet zich niet consistent voor. Voor de goede orde, als ik bij klanten zit log ik niet in op het domein van de klant, maar maak ik slechts gebruik van het netwerk. Dus het zit hem niet in de cached credentials.. Wel weet ik dat ik een policy op mijn laptop heb dat je geen gebruik van wireless mag maken als je op een vast netwerk zit. Dus wellicht is het zoiets bij jou ook?
Aha! Ik heb het echter niet incidenteel maar bij mij werkt het thuisnetwerk nooit via wireless, ook niet na een reboot. Verder heb ik gewoon een nieuwe laptop gekocht bij de mediamarkt (acer aspire 5920G), neem aan dat daar alleen maar standaard dingen opstaan en dat ik niet met allerlei ongewenste policies opgescheept zit?

Verwijderd

?? Geld teveel ??

Je had natuurlijk ook een computer expert kunnen vragen, niet op tweakers maar gewoon iemand die bij je thuis komt. Tweakers heeft niet alleen een hoog niveau, het heeft ook veel mensen die maar net weten waar de klepel zit.(no offense tweakers)

Die had het in hooguit een half uur voor je op kunnen lossen. voor hooguit 45€ per uur of zo...

PS: ik ben ff met stomheid geslagen.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:41:
Tweakers heeft niet alleen een hoog niveau, het heeft ook veel mensen die maar net weten waar de klepel zit.(no offense tweakers)
Waar de klepel hangt

En volgens mij heeft hij het over laptop waar het probleem mee aan de hand is.
Lezen!

[ Voor 14% gewijzigd door bas-r op 29-12-2007 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
eh ik mis de discussie ff :/

Maar weet iemand misschien hoe ik ook gewoon met wireless internet van filesharing gebruik kan maken? Wat is hier aan de hand?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:26:
[...]
Verder heb ik gewoon een nieuwe laptop gekocht bij de mediamarkt (acer aspire 5920G), neem aan dat daar alleen maar standaard dingen opstaan en dat ik niet met allerlei ongewenste policies opgescheept zit?
Ik geloof dat Ghost hieruit gebrijpt dat je maar een nieuwe flaptop hebt aangeschaft om dit probleem op te lossen.

Ik neem aan dat dat niet zo is?

Verwijderd

Topicstarter
bas r schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:57:
[...]

Ik geloof dat Ghost hieruit gebrijpt dat je maar een nieuwe flaptop hebt aangeschaft om dit probleem op te lossen.

Ik neem aan dat dat niet zo is?
Oh zo :) nu snap ik het

Nee dat is natuurlijk niet het geval :P Ik kocht deze nieuwe laptop en toen begon de hele merde.

• cornfed99111
@ tupperware

Bij Home Premium moet je direct in de registery wijzigen. Secpol zit alleen in de hogere versies.

If you're running a version of Vista that cannot use secpol.msc, such as Vista Home Premium edition, you can edit the registry instead. Just change the value of HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel from a 3 to a 1, using the Run option and typing regedit to enter the registry editor.

A reboot may be necessary for the change to take effect.

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 15:01:
@ tupperware

Bij Home Premium moet je direct in de registery wijzigen. Secpol zit alleen in de hogere versies.

If you're running a version of Vista that cannot use secpol.msc, such as Vista Home Premium edition, you can edit the registry instead. Just change the value of HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel from a 3 to a 1, using the Run option and typing regedit to enter the registry editor.

A reboot may be necessary for the change to take effect.
Bedankt. Dit heb ik gedaan. Helaas heeft het niet geholpen, nog steeds hetzelfde probleem. :/

Samenvattend:
Shared folders van pc met XP (met wireless internet) zijn door laptop met Vista niet te openen als laptop met wireless verbinding maakt, wel als laptop met UTP-kabel verbinding maakt. Kan wel altijd met XP PC op de shared folders van de vista laptop.

Wat kan dit toch zijn? :? Probleem met mijn router ofzo?

• cornfed99111
Kan zijn. Ik had hetzelfde met mijn Speedtouch 780. Een firmware update heeft toen geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
dag allen,

nou het probleem is zowaar opgelost. Ik merkte dat het probleem zat in de beveiligingsinstellingen van mijn wireless netwerk. Als ik de beveiliging eraf haalde werkte alles namelijk wel. Ik heb nu het volgende veranderd: bij mijn routerinstellingen onder Wireless en dan Security heb ik WPA-PSK aan staan. De 'Encryption' stond op TKIP, dat heb ik veranderd in AES en nu werkt het.

Hoe bedenk je het. 8)7 :/

Vrije dag eraan verkloot :'( maar in ieder geval werkt het. :)

Dank voor jullie hulp en tot ziens.
Pagina: 1