Externe HDD met max 500mah voor gebruik op autoradio met USB

Pagina: 1
Acties:
  • 2.012 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ik sta op het punt een autoradio aan te schaffen met USB aansluiting op de achterkant. Mijn keus is hierbij gevallen op de Kenwood KDC-W7537U.

Nu zou ik hier het liefst een USB harddisk op aansluiten, maar ik lees hier en daar dat er in veel gevallen een extra voedingskabel nodig is omdat één USB poort vaak te weinig vermogen geeft om de schijf te kunnen opstarten. (en dat wil ik eigenlijk niet)

De definitie van de Kenwood USB-aansluiting:
USB Specificatie: Rev. 2.0
Klassificering: MSC-Komponente (Mass Storage Class)
Spanning: max. 500 mA bij 5 V Gelijkspanning
Filesysteem: FAT 16/32

Nu ben ik al eens aan het rondkijken en weet dat ik beperkt ben tot het gebruik van 2.5" harde schijven en misschien zelfs wel 1.8" schijven. Maar sommige schijven hebben dan wel weer 2 USB poorten nodig en anderen soms wel en soms niet. Ook blijken kleinere schijven (40GB en kleiner) en 4200rpm schijven minder stroom nodig te hebben dan 5400rpm schijven.

Zijn er hier ook mensen die hier ervaring mee hebben of bepaalde types schijven kunnen aangeven die onder de 500mah blijven (ook tijdens opstarten!)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
hars73 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:17:
Spanning: max. 500 mA bij 5 V Gelijkspanning
In principe is dat ook de specificatie van USB. Iedere schijf die slechts 1 USB poort nodig heeft zou dus aan jouw specificaties moeten voldoen. Dat wordt dus uitvogelen welke precies, want de meeste hebben idd een extra voeding nodig, zij het via USB, PS/2 of een (externe) netstroomadapter.

• hars73

hars73

Topicstarter
Eh nu zit ik eens te kijken bij wat willekeurige schijven en nu staat het vermogen in Watt vermeld? Hoe kan ik dit vergelijken met de 5V 500mah die de USB poort levert?

Dit kwam ik bijvoorbeeld tegen bij een Hitachi 4K40 schijfje: Startup current (peak, max.) 4.7 W

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 23:15

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb zelf een Western Digital Passport 2 schijfje van 250GB, en die gebruikt maar 1 USB-poort (en dus ook maar max. 500 mAh, want dat is de max. van de USB-specificatie). Misschien een optie?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• hars73

hars73

Topicstarter
[BoSS] schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:13:
Ik heb zelf een Western Digital Passport 2 schijfje van 250GB, en die gebruikt maar 1 USB-poort (en dus ook maar max. 500 mAh, want dat is de max. van de USB-specificatie). Misschien een optie?
Op zich wel aardig, maar ik wil mezelf beperken tot schijfjes van max 40GB groot (misschien een keer 60GB maar niet groter). Dit heeft te maken met de snelheid waarmee de autoradio zo'n schijf kan lezen. Hoe groter de schijf hoe langzamer dit blijkt te gaan (lees ik hier en daar, maar weet niet of dat echt zo is). Ben toch bang dat het gewoon zoeken wordt...

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 27-12-2007 20:20 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Nu blijkt dat ik in mijn Asus laptop een Hitachi Travelstar 4K40 schijf heb zitten. Deze zou volgens de specificaties dus max 4.7W verbruiken bij startup. Deze schijf zou ik natuurlijk kunnen gaan gebruiken en voor de laptop vervangen door een grotere.

Zit ik nog steeds met het feit hoe die 4.7W te vergelijken is met 500mah

[ Voor 131% gewijzigd door hars73 op 27-12-2007 21:52 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 22:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

hars73 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:19:
Nu blijkt dat ik in mijn Asus laptop een Hitachi Travelstar 4K40 schijf heb zitten. Deze zou volgens de specificaties dus max 4.7W verbruiken bij startup. Deze schijf zou ik natuurlijk kunnen gaan gebruiken en voor de laptop vervangen door een grotere.

Zit ik nog steeds met het feit hoe die 4.7W te vergelijken is met 500mah
P=U*I (Vermogen = spanning*stroomsterkte)
4,7=5*?
? = 4.7/5 = 0,94A piek

is dit wat je bedoeld?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soms is het ook afhankelijk van de pc of je 1 of beide usb draden nodig hebt

daarnaast, je zit in een auto, die in staat is om 200A door een startmotor te raggen
je kan echt wel een schakeling bouwen/vinden die 12 volt naar 5 volt omzet

Iperf

• hars73

hars73

Topicstarter
azerty1234 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:02:
[...]

P=U*I (Vermogen = spanning*stroomsterkte)
4,7=5*?
? = 4.7/5 = 0,94A piek

is dit wat je bedoeld?
Yep.. duidelijk... die gaat het opstarten met 500mah dus niet trekken, maar heeft 2x usb nodig.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 22:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

hars73 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 08:17:
[...]

Yep.. duidelijk... die gaat het opstarten met 500mah dus niet trekken, maar heeft 2x usb nodig.
ik denk dat je het wel gaat trekken met 1 usb. Heb regelmatig kleine 2,5 inch schijfjes aan usb gehad zonder problemen. Kan alleen niet zeggen welke toerental deze hadden. Wel waren het oude schijfjes. Ook een kennis van mij heeft het een keer geprobeerd met een usb autoradio. Werke gewoon. kan alleen weer niet zeggen welk toerental deze had en welke grootte. Hij heeft het geprobeerd met mijn IDE3,5inch/IDE2,5inch/SATA to USB adaptertje.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Niet iedere schijf met 1 USB-poort zal goed gaan werken. Er zijn ook schijven die stiekem meer dan die 500mA over 1 USB-poort willen trekken. Meeste PC's zullen daar aan meewerken, veel autoradio's niet.

Maar is het niet makkelijker om een tweede USB-poort te regelen? Volgens mij heb je ook wel van die sigarettenaansteker > USB-poort dingen. Ik heb alleen geen idee of die wel braaf een stabiele spanning leveren..

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Het zit zo, geen een van die externe schijven staat een USB logo op. Omdat ze niet aan de eisen van USB voldoen. Volgens mij weten zijn ze allemaal > 0,5a.

Maar het kan best werken, de echte USB poorten op mijn laptop. (of op jou pc zijn ook 500ma) maar ze kunnen wel piek iets meer leveren waardoor de schijf begint te draaien. Daarna verbruiken ze minder.

• hars73

hars73

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:04:
Maar het kan best werken, de echte USB poorten op mijn laptop. (of op jou pc zijn ook 500ma) maar ze kunnen wel piek iets meer leveren waardoor de schijf begint te draaien. Daarna verbruiken ze minder.
Dit vermoeden had ik ook al.. dat USB poorten op een pc in geval dat het nodig is iets meer spanning kunnen leveren dan de 500mah. Ik ben inmiddels al wel 1.8" schijfjes tegengekomen die ruimschoots onder de 500mah blijven als piekvermogen. Ik denk dat ik dus maar voor die oplossing ga kiezen en ze zijn niet eens zo heel veel duurder als een externe 2.5"schijf.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Is het wellicht een optie om een externe USB-voeding te gebruiken? Gewoon een plug die in de sigarettenaansteker gaat, waar je dan de 2e USBconnector van de harddiskkabel in stopt? Dan heeft-ie stroom zat.

Verwijderd

Ik denk dat hij dat vooral niet mooi vindt.

Wat ik zelf doe, is of een usb stick van 8 GB in mn autoradio pluggen(sony autoradio) waar dan meer dan genoeg muziek op staat. Al moet ik zeggen dat het dan weer afhankelijk is hoe lang het duurt voordat de usb stick wordt gelezen.

Vreemde dingen meegemaakt wat dat betreft, afhankelijk van wat voor data er op de stick staat.

Wat ook goed werkt is een stereo naar stereo stekkertje en je laptop oid aansluiten(kan dus ook een draagbare whatever zijn)

Dit laatste zou je heel goed kunnen wegwerken, in bijvoorbeeld het dashboard.

• bachhimself
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 12:58
Ik ben zelf aan het kijken naar de zelfde radio en zie bij Reijnder automaterialen dat ze een aanbieding hebben van een radio (KDC-W534UA ) met hdd.

Het lijkt mij logisch dat deze hdd ook extern aan te sluiten zal zijn op een andere radio van Kenwood.

http://www.automaterialen...124a8bd2b71d34ed9f3ea1a5a

U2O 2.5" Mobile Harddisk

* Product naam: CMS100
* Product type : USB Portable Storage Device
* PC interface: USB 2.0, USB 1.1
* Afmetingen: 128 mm x 75 mm x 12 mm
* Gewicht: 66 gr. zonder harddisk
* USB Kabel: Mini A (M) naar Standaard A (M)
* Opslagmedium: 2.5" harddisk
* Grootte: 40 GB, 5400 rpm
* Accessoires: Tasje, usb kabel, stuurprogramma CD, mini schroevendraaier.
* Ondersteunde OS : Win98, Win ME, Win 2000,
* Win XP MAC 10.1.3 > Linux OS kernel 2.4 >
* Garantie: 24 maanden
* Stroomvoorziening: via USB

Na nog ff verder googelen kwam ik op http://www.mobile-harddisk.nl/ de volgende info over deze schijf t tegen

Onze u2o mobiele harddisk was 20 oktober 2006 te bewonderen in het Veronica programma 'De Grote Beurt' waarin van normale auto's echte patserbakken worden gemaakt. Hij werd hierin aangesloten op een Kenwood autoradio met USB ingang en was voorzien van 10.000 mp3's.

[ Voor 17% gewijzigd door bachhimself op 29-12-2007 19:28 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daar staat ook
Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/product_thumb.php?img=images/car-adapter.jpg&w=100&h=100Autolader / Car adapter
Voor Vosonic imagetanks en u2o mobile harddisk
Meer informatie / bestellen

Iperf

• hars73

hars73

Topicstarter
bachhimself schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 19:23:
Ik ben zelf aan het kijken naar de zelfde radio en zie bij Reijnder automaterialen dat ze een aanbieding hebben van een radio (KDC-W534UA ) met hdd.

Het lijkt mij logisch dat deze hdd ook extern aan te sluiten zal zijn op een andere radio van Kenwood.

http://www.automaterialen...124a8bd2b71d34ed9f3ea1a5a

U2O 2.5" Mobile Harddisk

Na nog ff verder googelen kwam ik op http://www.mobile-harddisk.nl/ de volgende info over deze schijf t tegen

Onze u2o mobiele harddisk was 20 oktober 2006 te bewonderen in het Veronica programma 'De Grote Beurt' waarin van normale auto's echte patserbakken worden gemaakt. Hij werd hierin aangesloten op een Kenwood autoradio met USB ingang en was voorzien van 10.000 mp3's.
Ja maar wat ik ook van de u2o schijf lees is dat ze in de meeste gevallen geen extra voeding nodig hebben, maar soms dus ook weer wel (afhankelijk van merk/type autoradio). En je moet voor 4200rpm versie gaan, daarmee is het het veiligst. Maar dat ding is dus op dit moment niet leverbaar.

Wel hebben ze daar dus ook 1.8" schijfjes te koop.. en die moeten het sowieso wel doen zonder extra voeding. Want inderdaad wil ik niet zo'n extra stekker en snoer door de auto hebben lopen, waarbij ik altijd eerst die stekker in de sigarettenaansteker moet doen voordat ik mijn radio aan ga doen. Nee ik denk dat ik toch nog steeds voor de 1.8" versie ga.

• bachhimself
IK ben beniuewd wat het wordt, kan je je ervaring straks posten als je hem hebt gekocht en ingebouwd?

• hars73

hars73

Topicstarter
bachhimself schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:07:
IK ben beniuewd wat het wordt, kan je je ervaring straks posten als je hem hebt gekocht en ingebouwd?
Ja dat zal ik zeker doen, al kan het nog wel eventjes duren hoor voordat ik het allemaal aangeschaft heb ;)

• hars73

hars73

Topicstarter
Inmiddels heb ik een combinatie besteld en met een beetje geluk komt het vandaag allemaal binnen.
Het is de Kenwood KDC-W7534U geworden (en dus niet de 7537) samen met een u2o 40gb harde schijf geleverd door Kenwood zelf (dus het zal de 4200rpm uitvoering wel zijn vermoed ik).

Als ik hem binnen en werkend heb zal ik het hier melden. ;)

• bachhimself
hars73 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:50:
IHet is de Kenwood KDC-W7534U geworden (en dus niet de 7537)
Wat is de reden geweest dat je voor deze radio hebt gekozen en toch niet voor de 7537? En waar heb je de combinatie gevonden? Ik ben zelf ook de DEH-P7900UB van pioneer tegen gekomen, die lijkt mij ook wel wat :)

• hars73

hars73

Topicstarter
bachhimself schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:28:
[...]
Wat is de reden geweest dat je voor deze radio hebt gekozen en toch niet voor de 7537? En waar heb je de combinatie gevonden? Ik ben zelf ook de DEH-P7900UB van pioneer tegen gekomen, die lijkt mij ook wel wat :)
Heb hem vandaag binnengekregen en tussen de middag even snel ingebouwd. En alles lijkt te werken! Ook de schijf zonder extra voeding. Kan alleen niet zien of dit de 4200rpm versie is, maar dat vermoed ik wel.

Ik heb gekozen voor de 7534 omdat deze een iets betere versterker heeft, een gemotorizeerd frontje en een kleurenscherm. En aangezien het een model van vorig jaar is, was ie best goedkoop. Ik heb hem aangeschaft bij www.carmedia.nl

• effect10
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:36
Goedendag,

Goed dat het allemaal gelukt is met je autoradio met extern geheugen. Ik vroeg me alleen af of het ook mogelijk is eenzelfde externe geheugen te gebruikgen alleen dan van 250Gb? Zou dit lukken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh ... lees het topic zou ik zeggen

gebruikt je hd > 500mA dan buiten specs.
maar gaat vaak wel goed. de enige manier om erachter te komen is gewoon proberen

dat had je wel begrepen als je topic gelezen zou hebben

Iperf

• hars73

hars73

Topicstarter
Eh ja, 250gb zou misschien wel goed gaan, maar de vraag is of het nog praktisch is en wel om de volgende redenen:

- Hoe meer mp3's op je harde schijf, hoe minder makkelijk het wordt om iets terug te vinden. De 23gb die ik er nu op heb staan zijn in totaal zo'n 4700 nummers. Voordat ik een bepaald album gevonden heb ben ik minstens een minuut verder. Je wil op een 250gb schijf echt niet 200 mappen doorbladeren op zoek naar dat ene album.

- Hoe meer mp3's op je harde schijf, hoe langer het duurt voordat je radio begint te spelen vanaf de schijf via usb (Kenwood leest eerst de hele schijf en indexeert daarbij). Ik heb er nu 23gb opstaan en dat duurt ongeveer zo'n 20 seconden. Dat is nog wel te doen en bij 40gb is het misschien zo'n 30 seconden. Maar ik wil echt niet 3 of 4 minuten moeten wachten voordat de hele harde schijf van 250gb gelezen is.

Mijn conclusie.. neem een 20 tot 40gb schijf. En verdeel het anders over meerdere kleine schijven met op elke schijf bijvoorbeeld een verschillend genre of set artiesten.

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 21-01-2008 23:08 ]

Pagina: 1