Toon posts:

Chipset koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn chipset koeler maakt al een tijdje veel lawaai(nee ik heb geen passief gekoelde zie foto), vaak als je pc iets verplaatste was hij weer stil maar sinds eergister maakt hij heel veel lawaai. Nu heb ik besloten om een nieuwe te kopen en gehoord van vrienden dat deze tussen de €4 en €15 kosten. Zelf dacht ik aan deze van zalman omdat ik hier goede ervaringen mee heb met dit merk
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZK05

Alleen zelf weet ik niet of deze op mijn mobo past en of dit een goed is en of ik er nog koelpasta bij moet bestellen(dacht van wel niet helemaal zeker).

Hier foto van mijn moederbord (gegoogeld) en het gaat om het geel omcirkelde koelertje

http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/a8n.JPG

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen en als jullie zeggen dat is niks die koeler en je weet een betere graag zeggen.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 20:08
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:01:
Mijn chipset koeler maakt al een tijdje veel lawaai(nee ik heb geen passief gekoelde zie foto),
Nee het zou wel gek zijn als een passieve koeler lawaai zou maken
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:01:vaak als je pc iets verplaatste was hij weer stil maar sinds eergister maakt hij heel veel lawaai. Nu heb ik besloten om een nieuwe te kopen en gehoord van vrienden dat deze tussen de €4 en €15 kosten. Zelf dacht ik aan deze van zalman omdat ik hier goede ervaringen mee heb met dit merk
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZK05

Alleen zelf weet ik niet of deze op mijn mobo past en of dit een goed is en of ik er nog koelpasta bij moet bestellen(dacht van wel niet helemaal zeker).

Hier foto van mijn moederbord (gegoogeld) en het gaat om het geel omcirkelde koelertje

http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/a8n.JPG

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen en als jullie zeggen dat is niks die koeler en je weet een betere graag zeggen.
Op de site van Zalman staat het antwoord op je vragen: http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=200&code=014

"Compatible with Northbridge chipsets that have mounting holes or loops on the motherboard."

Components:
1) ZM-NBF47 Heastsink
2) Thermal Grease << Koelpasta dus...
3) Two Bolts
4) Two Nuts
5) Two Links
6) Two Push Pin Assemblies
7) Two Clips

Zelf even zoeken kan geen kwaad, en dat verwachten we hier ook van je voordat je een topic aanmaakt...
Maar deze chipset koeler gaat dus gewoon werken op jouw moederbord mits je iets van airflow in je kast aanwezig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 27-12-2007 16:15 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
ik had al op zalman site gekeken maar omdat ik niet het grootste talent in engels ben had ik een topic aangemaakt voor zekerheid.

Airflow zit wel goed. ik 2 casefans naar blaasen zelfde richting uit en de Zalman 9500 processor koeler

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom bel je Asus niet dat je koeler naar zijn grootje is. De kans dat je gratis een nieuwe krijgt is erg aanwezig omdat er een flink aantal NB-koelers als "van korte levensduur" bestempeld kunnen worden bij dit type borden. Vooral de eerste levering A8NSLI-borden had hier last van; zelfde koelertje...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Saeverix
MAX3400 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:26:
Waarom bel je Asus niet dat je koeler naar zijn grootje is. De kans dat je gratis een nieuwe krijgt is erg aanwezig omdat er een flink aantal NB-koelers als "van korte levensduur" bestempeld kunnen worden bij dit type borden. Vooral de eerste levering A8NSLI-borden had hier last van; zelfde koelertje...
Dat nieuwe koelertje houdt het ook maar weer een paar maand uit is zal sowiezo geluid maken in tegenstelling tot de Zalman Heatsink... Dat is de 15 euro wel waard.
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:24:
ik had al op zalman site gekeken maar omdat ik niet het grootste talent in engels ben had ik een topic aangemaakt voor zekerheid.

Airflow zit wel goed. ik 2 casefans naar blaasen zelfde richting uit en de Zalman 9500 processor koeler
Opgelost dus. Kun jij een mooie stille Zalman bestellen als vervanger van je herriemakende Asus koelertje... Dat gaat perfect passen. (Oude koelprut even verwijderen met Alcohol, zodat je nieuwe heatsink goed contact maakt met de chipset)

[ Voor 43% gewijzigd door Saeverix op 27-12-2007 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
is met wasbenzine ook goed?? Nu nog even kijken of hij er wel onder past hangt een Radeon x1950 onder van onbenullig groot formaat

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:27:
[...]

Dat nieuwe koelertje houdt het ook maar weer een paar maand uit is zal sowiezo geluid maken in tegenstelling tot de Zalman Heatsink... Dat is de 15 euro wel waard.
Ondanks dat het plaatsen van een third-party oplossing waarschijnlijk een beter idee is; de vervangende koeler die ik kreeg van Asus was anders van ontwerp en ook een stukje stiller dan het initiele model.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
ik word toch al niet goed van die herrie ik wil zowieso een zalman koeler die zijn teminste altijd goed en die zooi van asus niet. Asus videokaart is bij mij ook al kapot gegaan dus nooit meer asus voor mij.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 14:37
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:31:
ik word toch al niet goed van die herrie ik wil zowieso een zalman koeler die zijn teminste altijd goed en die zooi van asus niet. Asus videokaart is bij mij ook al kapot gegaan dus nooit meer asus voor mij.
Ik vond ASUS altijd een betrouwbaar merk maar de laatste tijd heb ik ook nogal wat gedonder ermee. Dus wat dat betreft ben ik het met je eens.

Koelpasta zit er eigenlijk altijd ruim voldoende bij bij Zalman. Je krijgt dan zo'n kleine tube en daar kun je met gemak 6 andere chipset koelers ook van koelpasta mee voorzien.

ASUS vragen om een nieuwe is ook niet echt een oplossing ja want dan ook al wordt het misschien wat minder, je zult het lawaai toch houden door de grootte van de ventilator. En ook door de veelal mindere kwaliteit van de ventilatoren die daarvoor gebruikt worden.

Qua videokaart zou ik wel even kijken of 'ie erop past en of hij niet tegen je videokaart aan komt.
Is anders ook zo lullig als je hem binnen krijgt en het blijkt niet te passen.
Maar in principe zolang je videokaart niet recht boven je chipset zit dan valt het wel mee. Dan past het in de meeste gevallen wel, ook omdat de koeler van Zalman een beetje piramide vormig is.

Hopelijk heb je hier wat aan. En anders heb je in ieder geval bevestiging van de hierboven gegeven informatie.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Verwijderd

Topicstarter
mijn videokaart komt nog 1cm over de chipset heen

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
ben ik blij dat ik indertijd bewust voor de premium versie van dit bord gegaan ben vanwege het passief gekoelde koelblok met heatpipe oplossing. :)

[ Voor 11% gewijzigd door J0J0 op 27-12-2007 18:07 ]

specs

• MPEG
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10-2020
Ik heb deze koelvin een paar maanden geleden op mijn asus moederbord gezet. Werkt perfect en alles zit erbij (koelpasta, bevestigingsmateriaal). Nadeel is dat de vin vrij breed is aan de zijkanten en dat je de vin niet in contact wil laten komen met de andere componenten op je moederbord.

Eventueel zou je ook naar de Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler kunnen kijken:
http://shop.yorcom.nl/art...thbridge_Cooler_%281j.htm

AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT

Verwijderd

Topicstarter
hoe komt de vin te staan precies met de vin omhoog of horzintaal?

• Saeverix
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:23:
is met wasbenzine ook goed?? Nu nog even kijken of hij er wel onder past hangt een Radeon x1950 onder van onbenullig groot formaat
Ik meende dat bij het verdampen van de wasbenzine resten achterblijven. Iets wat niet de bedoeling is...

En wat jullie zeggen over de slechte kwaliteit van Asus met als voorbeeld de koelers... Ik ken eigenlijk geen enkel merk dat degelijke koelers voor een nette prijs op hun producten verkoopt.
Als je degelijke koelers wilt betaal je er ook voor. Zoals de Premium versie van de A8N-SLI. Die is duurder omdat er een Heatpipe koel systeem opzit...

En vooral die moederbord koelertjes: het is 1 pot nat...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Bij het lezen van de topictitel dacht ik al meteen dat het om de A8N serie ging ;)

Ik kan je de ZM-NB47J aanbevelen, is erg goed en tevens erg goedkoop. Is passief dus maakt ook geen herrie.

Verwijderd

Die Zalman vond ik extreem vervelend om te installeren op mijn mobo, op sommige kan het wel eens lastig zijn.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:14:
Die Zalman vond ik extreem vervelend om te installeren op mijn mobo, op sommige kan het wel eens lastig zijn.
Mjah, het kost wel wat moeite, maar je moederbord zal sowieso uit de behuizing moeten worden gehaald, en dan maakt het ook niet zoveel meer uit welke heatsink je er nou opzet omdat dat dan nog maar een klein beetje werk is tov de rest ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:14:
Ik heb ook een zalman geinstalleerd op m'n mobo, zo eentje:
Afbeeldingslocatie: http://www.sybaritic.co.za/store/images/nb32j.jpg
Deze heb ik gewoon vastgelijmd met Zalman Adhesive.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor informatie iedereen. Alleen nu even kijken welke er in mijn pc past.

Hier een paar foto's van mijn pc misschien dat iemand nu al meteen kan zeggen wat niet past of wel
http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/pc.JPG
http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/pc1.JPG
http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/pc2.JPG
http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/pc3.JPG
http://members.lycos.nl/rickroelofsen1/pc4.JPG

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Hmm ik kan die foto's niet bekijken, kan je ze misschien ook op een niet members.lycos account zetten? Veel mensen op het werk mogen daar namelijk niet op kijken ;)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:19:
ok bedankt voor informatie iedereen. Alleen nu even kijken welke er in mijn pc past.
Hmm, je hebt geen A8N-SLI maar een A8N-E, daar zitten ze in de weg voor de videokaart... Je kunt kiezen tussen enkele pinnetjes van die NB47J heatsink wegzagen of iets anders zoeken...

Je kunt kijken voor de Thermalright HR05, die is zo te zien een stuk smaller, maar ook een stuk duurder. 19 Euro versus 4 euro voor de NB47J.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZK43

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20

HugoBoss1985

Xenotech

Alle genoemde koelers kunnen op je moederbord, maar let wel op:

Met een dual slot videokaart kom je al snel in de problemen.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een x1900xt dan niet meer past, een 7800gt met v700 ook niet en een 8800 gts 320/640 512 of 8800 gtx/ultra niet.

In dat geval kan je kijken naar de Thermalright HR05 SLI, maar volgens mij kom je dan weer met het onderste PCI-E slot in de problemen.
leonpwner1 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:06:
[...]

Hmm, je hebt geen A8N-SLI maar een A8N-E, daar zitten ze in de weg voor de videokaart... Je kunt kiezen tussen enkele pinnetjes van die NB47J heatsink wegzagen of iets anders zoeken...

Je kunt kijken voor de Thermalright HR05, die is zo te zien een stuk smaller, maar ook een stuk duurder. 19 Euro versus 4 euro voor de NB47J.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZK43
Ik heb toentertijd ook wat van die Zalman gedremeld, toen ging het wel :D

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-12-2007 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een sli mobo ook de A8N SLI SE (staat op mobo) maar dit kun je op foto niet zien omdat hier de videokaart voorhangt, ben niet van plan om een 2de kaart er in te plaatsen. Zijn er nog meer mensen wie een goede weten want begint voor mij nu een beetje ingewikkeld te worden. Zal alvast kijken naar de Thermalright.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:26:
Ik heb wel een sli mobo ook de A8N SLI SE (staat op mobo) maar dit kun je op foto niet zien omdat hier de videokaart voorhangt, ben niet van plan om een 2de kaart er in te plaatsen. Zijn er nog meer mensen wie een goede weten want begint voor mij nu een beetje ingewikkeld te worden. Zal alvast kijken naar de Thermalright.
Als je zeker weet dat je geen tweede kaart gaat toevoegen, dan moet je voor de HR05 gaan als je de hogere prijs geen probleem vind.
Het voordeel is dan dat je hem er zo op kan zetten zonder gekloot.
Bij die Zalman ben je goedkoper uit, maar dan zul je wat pootjes van de koeler af moeten zagen bij gebruiken van een dual slot kaart of een kaart met een Zalman koeler.

• Avalaxy
Als het gewoon om een A8N-SLI (SE) moederbord gaat dan moet die NB47J gewoon passen, je kunt hem namelijk gewoon draaien, dan dan past ie gewoon :) Ik kan wel een foto maken voor je als je wilt zien hoe het er uit ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was eigenlijk niet van plan om er al teveel geld aan te geven omdat het maar een chipset is en niet mn processor of videokaart. Ik wil gewoon een goede wie op mijn mobo past en ook geen problemen geeft qua grote omdat mijn video kaart een beetje onbenullig groot is.

Verwijderd

Ik heb een a8n sli se bord en de koeler maakte opeens veel herrie. Via de webwinkel (azerty) kreeg ik gratis een nieuwe koeler. Helaas maakt hij nu weer (!) herrie. Gelukkig doet hij dat alleen tijdens het opstarten. Plus minus 3 minuutjes is het even een gebrom aan horen en dan is het weg. Ik zou als ik jou was dan ook voor zo'n passieve gaan.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ga dus zeker niet voor nieuwe asus moet alleen nog 1 vinden wie op mn mobo past met lage prijs

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Heb zelf ook een A8N-E met een 8800GT graka.
Voorheen zat er een 7800GT in en voordat de zalman koeler paste heb ik bijna de helft van de vinnen moeten afzagen. Voor de temps geen probleem.
Met de 8800GT erin past het nu wat beter dwz er is wat meer ruimte tussen koeler en graka.

been there, done that, bought the T-shirt

Pagina: 1