Toon posts:

"remote control" met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop binnenkort misschien een nieuwe PC (AMD 1gHz) en heb dan een P200MMX over. Komt het totaal aantal PC's op 3. Leek mij wel ff leuk om een Linux servertje op te zetten (mail, internet, enz). Ik heb echter geen 3e monitor enzo.

Mijn vraag dus: hoe kan ik eenvoudig mijn Linux server beheren, progs starten enzo van afstand (via netwerk zeg maar). Kan dat eenvoudig met zoiets als "remote administrator" of "PC anywhere"?
En is het grafisch of tekst?

Heb wel iets gehoord dat het met Telnet kan, maar heb het liefst grafisch.

bvhd

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Linux doe je voor het grootste gedeelte via tekst (zelfs in xwindows die ik eigenlijk alles nog in xterms)

Ikzelf gebruik ssh. Dit is een veiligere versie van telnet en werkt uitstekend om de server hier te beheren. Ik moet 'm nu alleen nog in de kast zetten :) (bureau is een beetje vol)

Je kunt ook grafisch verbinden, maar daar heb ik persoolijk geen ervaring mee.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt het inderdaad heel makkelijk met Telnet doen, maar je kunt ook een X-Server in Windows installeren zodat al je Linux vensters gewoon in Windows verschijnen. Met Linux is het nog simpeler :)

Als je bijvoorbeeld een client met Linux hebt, dan doe je

xhost +ip_van_je_server

en dan is je client de X-server voor je server machine zodat alles wat je op de server laat draaien bij je client op het scherm verschijnt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

VNC: Virtual Network Computing.
Je draait op de Linux-server de vncserver. Vervolgens leg je met je windows-computer contact met je Linux-doos. Via een losse viewer of met je favo browser. Is een soort van PC anywhere achtig iets. Is gratis en kun je bij iedere linux-distro krijgen.
Virtual Network Computing
Werkt ook in windows en op een MAC.

Verwijderd

vnc voor linux is toch alleen voor onder X en niet console?

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Pierik

I'll be back!!!

Ah bah dan heb je eindelijk Linux en dan ga je alsnog een grafische interface gebruiken.

Achja ieder zo z'n eigen keus maar ik zelf doe altijd zoveel mogelijk met de commandline.

Zeker voor remote beheer lijkt mij ssh of telnet beter maarja... :)

Iracing Profiel

• Valium

Valium

- rustig maar -

VNC is alleen voor grafische dingen.
Voor tekst is al een oplossing aangedragen.
Telnet. Of beter gezegd SSH.
(goeie ssh-client voor windows is PuTTY).
(putty, it makes windows useable :) )

Maar ik denk dat windows gebruikers liever grafisch klooien. Dus dan MOET je vnc proberen.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Hoezo je moet VNC proberen? Alles dat je op je linux-bak onder X kunt draaien, kan je ook via een X-server onder Windows bekijken. Dat is het mooie van X, het maakt niet uit of je lokaal of via een netwerk werkt.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

Leuk die X-oplossingen, maar je moet wel een X-terminal op je pc'tje hebben.

Sinds hij het via internet wil doen, zal hij zeker een webbrowser hebben, en wat is dan handiger dan het beheer van de pc met je browser te doen? Nou dat kan met WebMin (zelfs via SSL).

www.webmin.com/webmin/

rm -r *

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op woensdag 14 februari 2001 22:19 schreef ralfbosz het volgende:
Leuk die X-oplossingen, maar je moet wel een X-terminal op je pc'tje hebben.
Nee, een X-server! Je start een X-server op je pc, en het programma dat je start is dan een client voor die X-server.

Verwijderd

en waar vinden wij zo'n x-server???

:?

• Valium

Valium

- rustig maar -

Gebruik nou gewoon VNC. Dat werkt ten minste ook via je browser. Is gewoon het eenvoudigste en is gemaakt om over smalbandverbindingen te werken (zoals internet).

Als je per see via een X-server wilt werken moet je Reflection X eens proberen. Dat is een X-server voor Windows. Dan draaien die Linux-programma's alsof het lokaal is. Net als een windows-programma.
Ik heb hier een shotje van Gnome in windows door middel van Reflection: Plaatje van 123KB

• DPLuS
  • Niet online

DPLuS

Waar is die Reflection ergens te downloaden?

Verwijderd

Topicstarter
He iedereen bedankt!!!

Ik zal alles ff downloaden en ff bekijken wat
me het beste handigt enzo.

Nogmaals iedereen bedankt!

Verwijderd

Voor DPluS: Reflection X is te downloaden op www.wrq.com Ik maak hier zelf ook gebruik van maar je moet nog steeds je Linux bak goed instellen om hier effectief gebruik van te kunnen maken.

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
Ik heb thuis in windows xmanager geinstalleerd, en op mijn server xdm. Zogauw ik xmanager opstart, krijg ik een lijstje met alle linux-pc's met xdm (deze staan met z'n allen te broadcasten).

Hierna kan ik een helemaal grafische linux-sessie draaien op m'n server vanuit windows. Ikzelf vind dit wel een stuk fijner werken dan VNC, maar VNC is wel leuk om daar wat scherm-overname dingetjes mee te doen.

• Valium

Valium

- rustig maar -

HET voordeel van VNC boven ook maar iedere anders grafische X-windows-achtige oplossing is dat het scherm in weze op je Linux-bak draait. Als je windows-PC crasht (of je zet hem ui, dat schijnt ook te kunnen :) ), dan gaat de linux-bak gewoon door. Als je dan de volgende ochtend je PC weer eens aanzet, dan is het scherm er weer alsof je nooit weg bent geweest. DAT is HET voordeel van VNC. Nadeel is dat het een schermpje is natuurlijk. Maar je kunt het ook fullscreen draaien.

• DPLuS
  • Niet online

DPLuS

Op zaterdag 17 februari 2001 20:25 schreef Jacco75 het volgende:
Voor DPluS: Reflection X is te downloaden op www.wrq.com Ik maak hier zelf ook gebruik van maar je moet nog steeds je Linux bak goed instellen om hier effectief gebruik van te kunnen maken.
Hmmm, het ziet er niet erg gratis uit, en je kunt ook nergens een trial downloaden...
Moet het zolang maar bij VNC houden...
Pagina: 1